Een magazine waar filmpjes in draaien, muziek uit klinkt en lezers zelf hun inhoud bepalen. Toekomstmuziek? Al lang niet meer. De digitale magazines schieten als paddestoelen uit de grond. Laatste wapenfeit: ELLEgirl (Quotemedia) krijgt naast haar maandelijkse papieren versie een digitaal magazine. Lezers nemen een abonnement op beide uitingen of kunnen het digitaal magazine apart kopen door middel van sms.

Een digitaal magazine is (vaak) een flashapplicatie op je scherm in de vorm van een regulier tijdschrift. De gebruiker kan hier doorheen klikken, waarbij de bladzijden omslaan. Het idee van een digitaal magazine is niet nieuw: VNU BP maakt samen met Zinio al langer haar papieren magazines digitaal beschikbaar. Zinio (www.zinio.com) doet dit ook voor verschillende Amerikaanse bladen. Met een eenvoudig bladerscript oogt het magazine hetzelfde online. Vakbladen zijn via de site gratis te verkrijgen, magazines als Playboy kunnen tegen gereduceerd tarief bekeken worden.

Echt leuk wordt het pas als de vertaling van papier naar online verder gaat dan een gebundelde verzameling pdf’s. Een mooi voorbeeld hiervan zijn de magazines van Magwork, de makers van het ELLEgirl magazine. Het bedrijf verzorgde daarnaast vorig jaar het wekelijkse magazine rondom Big Brother. Kijkers konden dit via een sms bestellen en in hun mailbox ontvangen. Volgens de makers is het magazine in een oplage van 100.000 stuks verschenen.

Peper, het online onderdeel van het Wegenerconcern waarvoor ik zelf werk, brengt naast haar weekkrant en site een digitaal magazine uit . Hierin staan nieuws, cd- film- en boekrecensies. Alles is interactief: lezers kunnen hun eigen mening geven en voorkeuren aangeven. Op basis van deze voorkeuren verschijnen specifieke advertentieboodschappen. Het magazine is voor iedereen gratis te lezen via de site of te bestellen via sms. Het magazine ontving verschillende onderscheidingen voor het design.

Andere voorbeelden: MTV lanceerde vorig jaar het Starzine , een magazine waar lezers hun eigen pagina konden maken met foto’s en tekst. Uitgeverij Scala is de uitgever van het publiekstijdschrift Digital Movie. Audax brengt iedere week een gratis voorproefje van HP/De Tijd als digitaal magazine. Telegraaf Media Groep brengt haar TV Weekend als digitaal magazine uit. Daarnaast ontstaan verschillende cultureel / artistieke initiatieven als zoozoomen ezmagazine.

De business modellen verschillen per uitgever. Ter ondersteuning (Big Brother), als onderdeel van multimedium (Peper, Elle Girl, bepaalde bladen van Zinio), als trigger (HP/De Tijd) en ter promotie (MTV). Ook de betaalmodellen verschillen. Gratis, tegen een gereduceerd abonnementstarief of het volle pond.

Op dit moment wordt duidelijk wat de markt ervan vindt. De lezersaantallen zijn hoog (Big Brother 100.000, Peper 60.000), mede doordat het magazine makkelijk door te sturen en beschikbaar is. Wel rijst de vraag of het digitaal magazine een houdbaar product is, of een tijdelijke verrassende vorm waar lezers op den duur genoeg van krijgen. Het magazine van Big Brother leverde volgens de makers niet de verwachte opbrengsten op, Peper scoort vooralsnog boven verwachting. Op zoek naar het juiste model en vorm dus. Binnen enkele maanden zien we of het een blijvertje is.

Overzicht leveranciers van techniek voor digitale magazines:

Al 8 reacties — discussieer mee!