Op het crossmedia congres MediaCity sprak ik een uurtje geleden met Ludolf Rasterhoff. Als directeur KPN TV & Media is hij verantwoordelijk voor de tv en media activiteiten binnen KPN, waaronder Planet.nl en HetNet.nl. Rasterhoff vertelde me dat KPN serieuze plannen heeft op het gebied van user generated televisiecontent. Het Shoobidoo-project – waar de populairste filmpjes momenteel zo’n 15.000 maal bekeken worden – is daarvan een voorbode. Het bedrijf zal in de eerste plaats het platform bieden waarop amateur-content wordt gemaakt, verspreid en bekeken, maar gaat, om de ontwikkeling een duwtje in de rug te geven, ook gericht in nieuwe projecten investeren. Volgende week vertelt KPN op een persconferentie welke projecten dat zijn.
Rasterhoff weet zeker dat de doe-het-zelf televisie een grote vlucht gaat nemen: “In de jaren negentig zei een van de grootste uitgevers in ons land, VNU of Elsevier: we hebben al onze content gedigitaliseerd, laat het internet nu maar komen. Dat was natuurlijk een ridicule gedachte, het internet brengt juist onvoorstelbare hoeveelheden nieuwe content voort. Op televisiegebied ga je precies dezelfde ontwikkeling krijgen. Nu de techniek het toelaat, komt er een hoeveelheid amateur televisiecontent op de markt die de hoeveelheid professioneel gemaakte tv-content ruimschoots gaat overtreffen.”

Er zijn al andere aanbieders op deze markt actief. Op De Nieuwe Reporter schreef Martijn de Waal vorige week uitvoerig over het starten van een eigen tv-station. En gisteren meldde Emerce dat eind deze week Hyves.tv van start zal gaan, een uitbreiding van de populaire jongerensite Hyves.nl. Gebruikers van Hyves kunnen sinds februari hun zelfgemaakte video’s publiceren maar die komen nu ook beschikbaar op een aparte videosite. Hyves-oprichter Raymond Spanjar zegt tegen Emerce: “We ontvangen maandelijks nu al 15.000 filmpjes. We mikken op maandelijks 100.000 nieuwe films, versus 2 miljoen foto’s.”

Maar KPN denkt een stap verder, het bedrijf is behalve internetaanbieder immers ook televisie-aanbieder-in-wording. Rasterhoff: “Stel je voor, je maakt opnamen van de voetbalwedstrijd van zoonlief in de F’jes en zendt die uit via IP-televisie. Het bereik van zo’n filmpje is uiterst klein, misschien kijken er hooguit tien, elf mensen. Maar voor degenen die het zien vertegenwoordigen de beelden wel een emotionele waarde die groter is dan de meeste content op traditionele televisiekanalen.” Dat gegeven gevoegd bij het feit dat KPN exact kan meten wie de zenders en ontvangers zijn, betekent dat ook adverteerders interesse zullen krijgen; buiten de grote broadcasters om wil KPN gerichte stromen en stroompjes adverteerdersgeld richting amateurtelevisie gaan faciliteren (targeted advertising was vanmorgen sowieso het toverwoord in de bijdragen; Dick van der Graaf, directeur van Endemol, en Hans van Grieken van Cap Gemini voorspelden beiden dat broadcasters grote happen reclamegeld zullen kwijtraken aan gerichtere kanalen als amateurtelevisie en games of aan compleet virtuele werelden als Second Life).
Rasterhoff voorziet op de televisiemarkt een long tail van filmpjes, die per stuk weliswaar een klein bereik kennen maar bij elkaar een grote markt vertegenwoordigen. Omdat de IP-TV volgens een artikel op Mediaonderzoek.nl, van KNP ook functies krijgt, waarmee programma’s op een later tijdstip bekeken kunnen worden, video on demand binnen handbereik ligt, vrienden en kennissen bij elkaar op de harde schijf programma’s kunnen bekijken, en chatten en mailen tijdens televisiekijken mogelijk worden, ontstaat er een geheel nieuwe televisiesituatie.
Zover is het nog niet, het marktaandeel van KPN als televisie-aanbieder is nog bescheiden. Maar als de ontwikkeling doorbreekt – en dat gaat gebeuren, lijkt me – zal het begrip televisiejournalistiek er weer een dimensie bij hebben, een dimensie die nu nog vooral door het Amerikaanse Current TV wordt geëxploreerd.

Erwin Boogert stuurde me nog de volgende aanvulling, waarvoor dank:

KPN met Media Mall landelijk in interactieve televisie

KPN maakt volgende maand de details bekend rondom het voornemen om met Ruud Smeets´ Media Mall landelijk interactieve digitale televisie te gaan bieden. Smeets´ nieuwe bedrijf levert een settop box met in Limburg ontwikkelde technologie waarmee consumenten en bedrijven zelf interactieve televisie kunnen maken en uitzenden op beeldbuizen via ADSL.
zie ook http://www.emerce.nl/nieuws.jsp?id=1264158

Al 5 reacties — discussieer mee!