Aan de Amerikaanse Westkust doet zich een boeiende testcase voor. De San Jose Mercury News, al 155 jaar het kwaliteitsmedium van de Bay Area rond San Francisco en Silicon Valley, staat te koop. Het personeel van de krant probeert zelf een actieve rol in een buy-out te spelen, maar Dan Gillmor, de auteur van We the Media, heeft een beter idee: waarom neemt Yahoo de krant niet over?
De gerespecteerde Bayosphere blogger Gillmor kan talloze redenen bedenken waarom dit een dwaas plan is. “Maar”, schrijft hij, “ik zie ook een paar redenen waarom het niet zo gek is. Zoals: naar Yahoo standaarden gemeten zou dit geen dure aquisitie zijn en de cashflow bij de krant is nog steeds aanzienlijk, zodat Yahoo’s aandeelhouders een dergelijk experiment mogelijk willen tolereren. En als het Yahoo werkelijk menens is een serieuze speler in de journalistiek te worden, kan het slechtere — veel, veel slechtere — dingen doen dan de nog steeds geweldige redactie van de Mercury News inhuren (zij het een stuk afgeslankter dan ze was) en die koppelen aan de getalenteerde journalisten die al voor Yahoo werken. Anders gezegd:

Yahoo could become the international test bed for the transition we all know is coming in print journalism.

lees verder op de weblogs van Dan Gillmor en Jay Rosen

Nog geen reactie — begin de discussie!