Maroc.nl lanceert over een paar maanden het nieuwe digitale nieuwsmagazine Ahlan.nl. Het Bedrijfsfonds voor de Pers heeft 180.000 euro beschikbaar gesteld.

De populaire website voor de Nederlands Marokkaanse gemeenschap trekt veel bezoekers op het forum, waar de actualiteit door vooral Marokkaanse jongeren wordt bediscussieerd. Daarnaast is er op de site aandacht voor dating, games, islam en het nieuws. Het meeste nieuws wordt momenteel door de bezoekers zelf geleverd.

Met Ahlan.nl wil Mohamed El Aissati, oprichter van Maroc.nl, een eigen digitaal nieuwsmagazine maken met een onafhankelijke redactie. De nieuwspagina van Maroc.nl zal verdwijnen en worden omgebouwd tot Ahlan.nl. Hoe Ahlan.nl er uit komt te zien, is nog onduidelijk. “Het is nog te prematuur om daar al iets over te kunnen zeggen. In het najaar weten we daar meer over,” zegt El Aissati.

Wel is al duidelijk dat de eigen nieuwsvoorziening gericht zal zijn op de behoeften van jongeren. Op Ahlan.nl zal dagelijks worden bericht over de actualiteit, maar ook achtergronden van het nieuws zullen niet ontbreken. Daarnaast ligt er het plan om een keer per week de talkshow Radioactief uit te zenden via internet en tweemaandelijks het tijdschrift Focus uit te geven. Behalve nieuws komen er ook maatschappelijke thema’s als emancipatie, integratie en cultuur aan de orde.

Juist bredere kijk op wereld

De komst van Ahlan.nl betekent een verdere uitbreiding van het toch al gevarieerde (en overwegend Nederland-gerichte) informatiepakket van Nederlands-Marokkaanse jongeren. Tijd, kortom, om definitief af te rekenen met het schotelantenne-syndroom. In tegenstelling tot het beeld dat de vele schotelantennes in de achterstandswijken oproepen, zijn allochtone jongeren juist breder geïnformeerd dan hun autochtone leeftijdsgenoten, stelt Leen d’Haenens, onderzoeker aan de Universiteit van Nijmegen “Hun blik op de wereld is ruimer. Het is niet zo dat deze jongeren door de Turkse en Marokkaanse zenders worden gebrainwashed, zoals men soms nog wel eens wil geloven, ze hebben juist een bredere kijk op de wereld,” zegt zij.

Dit resulteert in zeer divers mediagebruik. Marokkaanse jongeren kijken van alle allochtone groepen het meest naar nieuwsprogramma’s zoals NOVA, het NOS Journaal, Twee Vandaag en Netwerk. Tegelijkertijd wordt druk gezapt van Goede Tijden Slechte Tijden naar een Marokkaanse soap of Latijnsamerikaanse – in het arabisch nagesynchroniseerde – telenovella’s die op de Arabische satelliet worden uitgezonden. D’Haenens: “Deze groep jongeren heeft geen eenvormige culturele identiteit, hierdoor is het mediagebruik zo divers. Eigenlijk tweesporig.”
Naast informatie uit de directe omgeving, vinden allochtone jongeren het belangrijk om informatie uit hun land van herkomst te krijgen. Een complexe identiteit zorgt voor complexere behoeften: GTST alleen is niet bevredigend.

Twee-sporen mediagedrag blijft

Het twee-sporen gedrag wordt bevestigd door verschillende onderzoeken. Van de Marokkaanse jongeren kijkt 18 procent naar een zender uit het moederland, blijkt uit onderzoek van de Publieke Omroep (ter vergelijking: 35 procent van de Turken doet dit). Dit is aanzienlijk minder dan de kijkers boven de 34 jaar.

Verdeling kijktijd (%) Marokkanen 13-34 jaar:

Nederlandse zenders: 71%
Zenders moederland: 18%
Overige zenders: 11%

Op het gebied van kranten blijkt dat elf procent van de jonge Marokkanen weleens een eigentalige krant leest (de helft van de Turkse jongeren leest weleens een Turkse krant). Vijftig procent van de jonge Marokkanen leest weleens een Nederlandse krant (Turkse jongeren: 56%).

Wat betreft het internetgebruik geldt dat zowel Marokkaanse, Turkse als autochtone jongeren veel tijd besteden aan surfen, chatten, e-mailen, downloaden en online spelletjes, met dien verstande dat allochtone jongeren toch meer informatie-en functiegericht online zijn dan autochtone jongeren die eerder consumptief en meer entertainment gericht met internet omgaan (d’Haenens et al., 2004). Populair onder allochtone jongeren zijn vooral Nederlandstalige pagina’s zoals maroc.nl, Tawiza.nl en het Turkse lokum.nl waarop aandacht wordt besteed aan hoe je Marokkaan, Turk etc. kan zijn in Nederland. Jongeren hebben op de websites de mogelijkheid om met anderen van gelijke afkomst of met gelijke interesse te praten en discussiëren over geloof, seks en werk en andere zaken. De mogelijkheid om te praten met gelijkgestemden maakt de sites zo populair.

De vraag is of dit tweesporige mediagebruik bijdraagt aan segregatie of juist aan integratie. Bridging en bonding, zoals Putnam in 2000 schreef, gaan bij jonge allochtonen hand in hand aangezien zij zich voortbewegen in verschillende culturen. Internet en andere massamedia kunnen een belangrijke rol spelen bij het versterken van deze processen. Het biedt een mogelijkheid die de traditionele media niet boden, namelijk die van interactie met andere jongeren met dezelfde dubbele identiteit. Allochtone portals zijn een plek die het proces van ‘bonding’, ofwel interactie binnen de eigen groep, stimuleert. Daarnaast heeft het een functie van ‘negotiating’. Hoe kun je als Marokkaanse jongere in een Nederlandse cultuur toch de Marokkaanse identiteit behouden? Of hoe kun je die Marokkaanse identiteit moderniseren en/of aanpassen aan de Nederlandse samenleving?

Ook contact tussen groepen

Het is dan ook deels achterhaald, stelt onderzoeker Leo Jeffres in zijn studie naar etniciteit en etnisch mediagebruik, dat immigranten assimileren. Zij houden juist voor een deel vast aan de eigen identiteit, media spelen hierin een grote rol.

Door de toegankelijkheid en laagdrempeligheid biedt internet daarnaast ook mogelijkheden voor een ander proces, namelijk dat van ‘bridging’, de interactie met mensen uit andere groepen. Autochtonen, Grieken, Antilianen, ze zijn allemaal te vinden op maroc.nl en vergelijkbare sites waardoor er contact is tussen groepen. Dat moet er steeds meer komen, vindt d’Haenens. “We moeten niet te veel nadruk leggen op de verschillen maar eerder op de gezamenlijke kenmerken. Radiozender FunX is een voorbeeld van hoe succesvol dit kan zijn. Dat soort zenders moeten er steeds meer komen.”

Tot slot nog enkele cijfers die de intensieve communicatie van en tussen Marokkaanse jongeren in Nederland onderstrepen:

Het blad Mzine is populair, een landelijk magazine gericht op Marokkaanse jongeren in Nederland. Bijna de helft (49%) van de Marokkanen kent Mzine.

Website maroc.nl: 48.294 leden, 139.699 discussies op forum, 2.078.371 reacties.

maghreb.nl – het virtuele huis van Marokko in Nederland – sinds de oprichting in maart 2000 al meer dan 1,5 miljoen bezoekers, ongeveer 2500 per dag.

marokko.nl heeft 110.284 leden, 238.988 onderwerpen, 6.853.216 reacties. Forum, chat, nieuws en actualiteiten en theelounge zijn te vinden op de site.

yasmina.marokko.nl is onderdeel van marokko.nl. Deze week aandacht voor ‘Ken je rechten…’ over maagdelijkheid, partnerkeuze, trouwen, huiselijk geweld en loverboys. De site besteedt verder aandacht aan mode, lifestyle, fun stuff en heeft een cyber-imam.

amazigh.nl – 6670 geregistreerde leden, 6245 onderwerpen, 133.163 berichten.
Deze website is speciaal gericht op Berbers met aandacht voor de eigen geschiedenis, taal en tradities. Daarnaast op het prikbord dezelfde thema’s als bij de andere websites, zoals vrouwenzaken of de Islam.

Al 5 reacties — discussieer mee!