Onderzoeksthema Second Life, deel IV (a).
Het grootste deel van de journalistieke praktijk die met Second Life samenhangt, speelt zich niet binnen Second Life af maar op het web. Via blogs, websites en nieuwsbrieven houden bewoners elkaar op de hoogte.

De vele gebeurtenissen in Second Life – de gevallen van Momo, Tringo en noem maar op – zijn een dankbaar onderwerp voor bloggers, amateurjournalisten en professionele verslaggevers. Daar komt nog eens bij dat het gebruikelijk is om een beroep te hebben in Second Life en journalist is een aantrekkelijke optie voor veel bewoners.

In Second Life zelf is het aanbieden van kranten en nieuws door derden, met name vanwege een aantal technische beperkingen, een stuk minder gebruikelijk. De uitzondering op de regel is het erotische magazine Slustler. Op het web zijn er vele gespecialiseerde blogs te vinden die ingaan op mode, architectuur, of ‘celebrities‘.

Het interessantst zijn toch wel de Second Life kranten. De Second Life Herald is het bekendst. Opgericht door Peter Ludlow, hoogleraar filosofie aan de universiteit van Michigan, bericht deze krant over de juridische, sociale en economische gevolgen van het leven in een virtuele wereld. De krant doet aan als een tabloid, aangezien de erotische aspecten – lees: ‘page 6 girls’ – van Second Life een prominente plaats op de website hebben.

De Metaverse Messenger (MM) gaat verder en is een krant die in pdf-formaat aangeboden wordt. De MM is zeker de moeite van het lezen waard en zal niet-Second Life bewoners op zijn minst intrigeren. De krant lijkt wat betreft inhoud en structuur verdacht veel op de gratis OV-krantjes Metro en Spits. De krant bevat een horoscoop, een strip, maar bovenal barst het van de advertenties. Er is reclame voor alles wat je maar kan bedenken. Full colour spreads met de laatste mode en woninginrichtingen worden afgewisseld met aankondigingen van bewonerbijeenkomsten in de echte wereld.

Hoe dicht de echte en virtuele wereld elkaar raken blijkt uit de interviews die wij hadden met een drietal journalisten. Twee ‘werken’ er bij de MM en de ander is hoofdredacteur van de Second Life Herald. Zoals gezegd zijn er volop journalistieke uitingen binnen en buiten Second Life. Over de ‘virtuele wereld’: wat is het, wie speelt het en waarom? Maar ook over wat er in die wereld gebeurt: wie trouwt met wie? Waar is Linden Lab mee bezig? Welk nieuw bedrijf is gestart en wat doet de Linden dollar vandaag? Er wordt geschreven over de economische, politieke en sociale gebeurtenissen binnen het spel. Een interessant vraag is dan ook welke keuzes er gemaakt worden op de virtuele krantenredacties. Gedraagt Linden Lab zich daadwerkelijk als een dictator en mag daarom niet alles gepubliceerd worden, of valt het in de praktijk allemaal reuze mee?

Katt Kongo
Katt Kongo is de oprichter en hoofdredacteur van de Metaverse Messenger (M2). Katt Kongo is haar Second Life naam. In ‘first life’ heet ze Kristan Hall en woont ze in de Amerikaanse staat Texas.

Wat is jouw taak bij M2?
Katt: Ik ben met M2 begonnen in augustus 2005 omdat ik Linden dollars wilde verdienen in Second Life, zonder US dollars weg te halen bij mijn familie. En ik miste het om bij een krant te werken. Ik heb vijf jaar bij een universiteitskrant gewerkt en daarna twee jaar bij een weekblad. Daarna ben ik fulltime fictie gaan schrijven. Ik kwam erachter dat ik de journalistiek heel erg miste. Het praten met mensen en het schrijven over hun ervaringen doe ik nu voor M2.

Wat wil je met M2 bereiken?
Katt: Mijn doel is tweeledig. Ik wil een betrouwbare en waardevolle nieuwsbron voor inwoners van Second Life maken en een goede manier bieden om reclame te maken voor hun goederen en diensten.

Waarover schrijven jullie en waarom typeert dat M2?
Katt: We hebben geschreven over ‘Real Life’ meets ‘Second Life’ gebeurtenissen. Bijvoorbeeld ‘BBC Radio’s Big Weekend‘ (PDF) en het City Stages live concert (PDF) . We schrijven over de manieren waarop Second Life wordt gebruikt door muzikanten, kunstenaars, zakendeals en educatieve platformen. De zaken waarover we schrijven zijn net zo divers als onze lezers.

Waarom is de krant alleen op een website in PDF-formaat te lezen en niet ingame?
Katt: De enige manier om de krant in-world te hebben is door de pagina’s tot JPGEG’s om te zetten, te importeren in Second Life en de teksten op een virtueel object te zetten. Dat maakt de teksten echter niet leesbaarder en dus gebruiksonvriendelijk. Zodra Linden Lab HTML implementeert zullen we dat gebruiken om de krant ook in-world uit te brengen. (noot: op dit moment is Linden Lab bezig met de integratie van de browser Firefox in Second Life) .

Wie schrijven stukken voor de Metaverse Messenger?
Katt: Op dit moment hebben we 25 journalisten. Tussen de vaste schrijvers zitten grote verschillen in ervaring. Ikzelf heb een journalistieke opleiding gedaan en heb jaren als journalist gewerkt. Sommige van onze schrijvers zijn gamers, bijvoorbeeld Jazz Lomax. Andere zijn academici, zoals bijvoorbeeld Christien Sunzu, die in real life professor is.

Is M2 onafhankelijk?
Katt: Ja. De Metaverse Messenger is een onafhankelijke publicatie.

Heeft Linden Lab iets te zeggen over de inhoud van M2?
Katt: Nee, Linden Lab heeft geen richtlijnen waaraan wij ons moeten houden. Soms vragen ze ons te schrijven over iets dat zij aan het doen zijn. Maar ze hebben nog nooit gevraagd iets NIET te schrijven. En als ze dat wel zouden vragen zouden wij doen wat voor ons het beste voelt. Linden Lab lijkt een beetje op de overheid. Een burgemeester van een stad kan een lokale krant vragen een bepaald artikel over misbruik van campagnegeld niet te publiceren. De krant doet dan natuurlijk wel. Het publiek heeft het recht te weten wat er speelt. Ook de inwoners van Second Life. M2 werkt dus net zo.

Zijn er grenzen aan wat je mag publiceren?
Katt: De enige grenzen die er zijn, stel ik. Erotiek bijvoorbeeld, is gigantisch belangrijk in Second Life. Toch heb ik besloten om dat gedeelte niet te beschrijven in mijn krant. Door die keuze bereik ik een groter publiek.

Gelden dezelfde ethische regels als je schrijft voor M2 als in het ‘echte journalistieke leven’?
Katt: Absoluut. Ons motto is: een echte krant voor een virtuele wereld. Ik wil dat onze krant net zo is als kranten uit de ‘vleselijke wereld’. Ethiek is ontzettend belangrijk voor een krant en ik ben er trots op dat mijn krant en mijn team zich daar zo serieus mee bezig houdt.

Voor wie is M2 bedoeld?
Katt: Leden van de Second Life community die geïnteresseerd en betrokken zijn bij Second Life.

Hoeveel lezers heeft M2?
Katt: Op dit moment hebben we 11.400 lezers en dat aantal groeit met 500 tot 2000 per maand. In april hadden we er ruim 9000. We krijgen veel input van lezers, bijvoorbeeld de aankondigingen van verlovingen en trouwerijen, brieven aan de hoofdredactie en persberichten. (noot: op dit moment heeft Second Life zo’n 250.000 bewoners van wie er ruwweg 3000 tegelijk online zijn).

Vrijdag het vervolg van dit artikel: de interviews met Sarg Bjornson en Walker Spaight.

Nog geen reactie — begin de discussie!