De Volkskrant heeft sinds enkele weken een nieuwe site. Vk.nl moet de concurrentie aangaan met Nu.nl en Telegraaf.nl. De krant doet dat onder meer door primeurs nog voor publicatie in de papieren krant online te zetten. “De kannibalisatiediscussie is voorbij.”, stelt Geert-Jan Bogaerts, chef van de internetredactie van de Volkskrant.

De nieuwe site is een stuk simpeler en prettiger van opzet dan de oude. Links bovenaan staan de drie belangrijkste verhalen van het moment. Daaronder een lange lijst van koppen met een eenregelig intro. Af en toe staan er naast de koppen wat enigmatische icoontjes. Als je er met je muis overheen gaat, zie je wat de icoontjes betekenen: ‘bevat dossier’, ‘bevat audio’, ‘bevat fotospecial’ of ‘bevat artikel’ (wat anders?). Helemaal onderaan de linkerbalk een poll en een foto.

In de rechterkolom is plaats voor video’s, een fotospecial, service-informatie en reclame. En de middageditie van de Volkskrant in PDF-formaat die op werkdagen om 16.00 uur verschijnt.

Opmerkelijk is de prominente plaats die de video’s op de Volkskrant-site innemen – wellicht een voorschot op een toekomstig televisieavontuur. Het dagblad deed onlangs videoleverancer Zoom.in de deur uit en werkt nu samen met het ANP. “Het videoaanbod zal steeds verder worden uitgebreid”, vertelt internetchef Geert-Jan Bogaerts. “We hebben nu dagelijks twee eigen items en vijf van het ANP. Die aantallen moeten omhoog. Dat dat nu nog niet gebeurt, is louter een geldkwestie.”

Newsroom
De nieuwe site is het meest tastbare resultaat van een veranderingsproces dat de Volkskrant volgens Bogaerts heeft ingezet. “De Volkskrant heeft een redactie van tweehonderd man die ook ingezet moet worden voor internet, radio en tv.”

De Volkskrant heeft tegenwoordig een newsroom. “Dat is een halfronde opstelling van bureaus waar tien, twaalf mensen aan zitten. In het midden staan twee bureaus tegenover elkaar, met daaraan een adjunct-hoofdredacteur en een assistent: de chef dag. Dan zijn er de eindredacteuren en de internetredacteuren die samen de nieuwsvoorziening van de site verzorgen.”

“Tussen zeven uur ’s ochtends en twaalf uur ’s avonds zijn er drie tot vijf mensen die de nieuwsvoorziening van de site verzorgen”, vertelt Bogaerts. Behalve voor het doorplaatsen van ANP-berichten, zorgen deze redacteuren er ook voor dat er dagelijks een aantal eigen verhalen op de site verschijnen. “Dagelijks hebben we nu twee of drie eigen verhalen op de site. Idealiter zijn dat er meer: vijf tot tien kan ook met gemak.”

Primeurs online
De krant probeert te scoren met primeurs op de site. Het verhaal dat recent de meeste aandacht trok, was de scoop over het vertrek van Ayaan Hirsi Ali naar de Verenigde Staten. Maar ook daarvoor al plaatste de Volkskrant af en toe primeurs op zijn site, bijvoorbeeld bij de aanhouding van de ontsnapte tbs’er Wilhelm S..

Het is elke keer een afweging of de redactie een primeur direct online zet of wacht tot het uitkomen van de papieren krant. Bogaerts: “Daarbij komen vragen aan de orde, zoals: is het een primeur die goed blijft? Is de primeur oplageverhogend?” De primeurs op de site werpen hun vruchten af. “We zien daardoor een toename van het sitebezoek.”

“Primeurs in de krant kun je ook aan het eind van de middag aankeilen op internet”, zegt Bogaerts. “Dat is bijvoorbeeld gebeurd met het onderzoek naar de machtige mensen in Nederland.”

Volgens Bogaerts leidt het online zetten van primeurs nauwelijks meer tot discussies op de redactie. “Iedereen is er wel van overtuigd dat de papieren krant daar geen nadeel van ondervindt. De kannibalisatiediscussie is voorbij.”

Hoewel de Volkskrant zijn inkomsten vooralsnog voornamelijk haalt uit de papieren krant, is de redactie ‘om’, volgens de chef internet. “De discussie over het belang van internet is vrij snel verstomd. Als je de staatjes laat zien over het bereik en de leestijd van de papieren krant en je legt die naast de informatie over internet, dan is de trend duidelijk: het papier gaat naar beneden, terwijl internet in de lift zit.”

Nu.nl en De Telegraaf
Qua bezoek loopt de Volkskrant nog behoorlijk achter op Nu.nl en De Telegraaf. “Het gat met die twee sites is nog veel te groot”, meent Bogaerts. “We hebben nu de beste nieuwssite in Nederland. Het liefst zouden we ook in aantallen de grootste zijn. Met in achtneming van onze eigen identiteit willen we het gat met Nu.nl en De Telegraaf dichten.”

Er zijn wel grenzen. “We gaan geen blote vrouwen op de voorpagina zetten”, aldus Bogaerts. “Ik zeg niet dat De Telegraaf en Nu.nl dat doen, maar wij hebben een bepaalde verplichting: de kwaliteit online moet vergelijkbaar zijn met die in de krant.”

Voor zover de Volkskrant nog iets van de twee best bezochte Nederlandse nieuwssites kan leren, is dat vooral op commercieel vlak, vindt Bogaerts. Nu.nl en De Telegraaf slagen er beter in om banners te verkopen. Journalistiek doet de Volkskrant niet voor Nu.nl en De Telegraaf onder. Integendeel, meent Bogaerts. “Wij hebben wel een uitgebreidere site met meer verrijkte content dan Nu.nl.”

De reacties op de nieuwe site zijn ook overwegend positief. “Ik heb een andere restyling meegemaakt”, vertelt Bogaerts. “Destijds was 60 procent positief en 40 procent negatief. Deze keer lag die verhouding op 80-20.”

Middagkrant
De Volkskrant wil op internet ‘trendsettend’ zijn. “We willen innovatief zijn, trends zetten, bijvoorbeeld door de beste discussies en animaties op internet te zetten.”

Eén van de noviteiten op de Volkskrant-site is een middagkrant op PDF-formaat die op werkdagen verschijnt. “Het nieuws in de middagkrant verschilt niet zoveel van de normale krant”, vertelt Bogaerts. “De artikelen zijn gemiddeld korter, er staan geen lange analyses in. Ook is er meer aandacht voor service.”

Weinig innovatief, oordeelde it-journalist Arjan Dasselaar op zijn blog bij Planet Multimedia over de middagkrant. Ook Bogaerts was aanvankelijk sceptisch, zo geeft hij toe. “Die scepsis is echter gelogenstraft door de positieve reacties. De volgende stap is om de middagkrant via RSS aan te bieden, zodat mensen ‘m automatisch via hun RSS-lezer of iTunes kunnen binnenhalen. Dat gaat heel snel gebeuren.”

Hoeveel mensen de middagkrant nu downloaden, houdt Bogaerts geheim. “Dat weet ik wel, maar dat zeg ik niet.” Ook over eventuele volgende ontwikkelingen bij de Volkskrant hult de internetchef zich in nevelen. “Dat gaat om plannen die niet één-twee-drie gerealiseerd kunnen worden. Als ik daar nu iets over zeg, schep ik misschien verwachtingen die we uiteindelijk niet kunnen waarmaken. Bovendien wil ik de concurrentie niet wijzer maken.”

Maarten Reijnders

Al 4 reacties — discussieer mee!