De derde dag op Picnic ’06 begon moeizaam. Régine Debatty van het populaire weblog we-make-money-not-art.com toonde een aantal aardige voorbeelden van kunstenaars die privacy in het openbaar proberen te verbeteren. Ludieke foto’s van bijvoorbeeld een soort grote sok die je over je hoofd kunt trekken zodat niemand over je schouder mee kan kijken terwijl je een bericht op je mobiel leest of een video op je iPod bekijkt. Of wat te denken van een dame met een hoofddoek die een grote lichtbundel kan veroorzaken wanneer iemand een foto van haar probeert te maken? Leuke plaatjes, zeker interessant, maar ik zat meer te wachten op de mogelijkheden die Debatty dankzij haar weblog heeft gekregen. Zij verdient haar geld met webloggen en geeft regelmatig lezingen. Helaas ging ze daar in haar presentatie niet op in.

Een gemiste kans
Een belangrijk onderdeel van de dag ‘New kids on the block’, nieuwe oplossingen voor televisie online, ging voor mij en een flink aantal anderen niet door; de zaal zat helaas helemaal tot de nok toe vol. Geen verslag dus over wat de slimme online video-service van Revver kan betekenen voor nieuwe video-makers, video-bloggers (vloggers).

Yellow Pages, web 2.0
Andrew Day (World Directories, Yellow Pages) had een goed verhaal. Drukwerk, bijvoorbeeld de Gouden Gids, is nog steeds erg belangrijk omdat dit de meeste huishoudens bereikt. Yellow Pages heeft goeie oplossingen voor mobiel gebruik en ze zijn behoorlijk actief met nieuwe media, internet en mobiele toepassingen. Yellow Pages is gespecialiseerd in het eenvoudig vindbaar maken van lokale ‘content’ en het blijkt een top-10 merk te zijn, iets dat ik niet wist.

Google Europe
De keynote van Lorraine Twohill (Marketing Director Google Europe) leverde een paar kleine interessante feiten op. Veel bekende zaken kwamen voorbij. Google, zoals iedereen wel weet, beperkt zich niet alleen tot haar zoek-service, maar probeert applicaties te bouwen die bruikbaar zijn voor een groot publiek met als doel: ‘to organize the world’s information and make it universally accessible and useful’. Twohill gaf aan dat het gebruikersgemak bij applicaties topprioriteit heeft.

Ze liet ook zien hoe een Ford Sportka commercial in 4 verschillende versies door Ford op Google Video wordt aangeboden. Grappige filmpjes die veel bekeken worden en met name ook door een groep die wellicht geen televisie kijkt. Kortom: gratis (extra) reclame voor Ford.

Volgens Google is breedband erg belangrijk willen we de mogelijkheden van wat het internet te bieden heeft kunnen ontdekken. Het zou beschikbaar moeten zijn voor iedereen want het draait tegenwoordig allemaal om ‘self-expression’; Andy Warhol’s ‘everyone will be famous for 15 minutes’ werd door Twohill veranderd in ‘anyone can become famous for 15 Mb’. Hij wil niet de toekomst voorspellen, want dat doet het publiek uiteindelijk zelf: ‘Internet is the new creative playground and it’s the power of communities. Ideas come from everywhere.

Volgend jaar
De ‘Closing session’ van de organisatoren van Picnic ’06, Marleen Stikker en Bas Verhart, leverde aan het einde van de dag nog wel een paar opvallende uitspraken op van met name Stikker. Zo komt er volgend jaar zeer waarschijnlijk een tweede Picnic. Ze hoopt op iets meer ‘battle’ tijdens de forum-discussies, meer verhalen over Creative Commons en meer vertegenwoordiging vanuit Azië en Europa.

BBC
Mijn collega Erwin Blom (Hoofd VPRO Digitaal) deed een interview (podcast) met Matt Locke van de BBC op Picnic ’06. Een interessant vraaggesprek, waarin Locke onder andere meldt dat de afdelingen radio en televisie bij de BBC zijn opgeheven. Een verhaal dat nogal in schril contrast staat tot de zeer behoudende lezing die John de Mol eerder op Picnic gaf. We leven in veranderlijke tijden!

Al 2 reacties — discussieer mee!