De Stanford workshop ‘online publishing’ beloofde vorige week hét antwoord op succesvol publiceren op het internet. Ik kon een lichte teleurstelling niet onderdrukken toen het antwoord van de docenten niet veel verder kwam dan ‘crossmediaal werken’ en ‘maak optimaal gebruik van zoekmachines’. Wel interessant was de buzz die de kop opstak naar aanleiding van het artikel van John Markoff over web 3.0 in The New York Times. Door de toevoeging van ‘betekenis’ aan huidige applicaties als mash ups verandert de wereld van sales en marketing wederom. Net als de rol van de journalist. Want hebben we die eigenlijk nog wel nodig?

Volgens Markoff is de belangrijkste toegevoegde waarde van web 3.0 dat het betekenis toevoegt aan de huidige generatie applicaties. Waar web 2.0 zich richt op het verbinden van documenten, sluit de opvolger verschillende soorten data op elkaar aan door er meer structuur en relaties aan toe te voegen. Hij illustreert dit met de online zoekvraag: ‘Ik ben op zoek naar een warme plek voor vakantie, heb een budget van drieduizend dollar. Oh, en ik heb een kind van elf’.
Het huidige systeem leidt tot een lijst van vluchten, hotels en autoverhuurbedrijven, met vreemde combinaties. Met web 3.0 krijgt de gebruiker een compleet vakantiepakket dat ook door een menselijke reisagent samengesteld zou kunnen zijn. De ultieme vorm van een semantisch web.
Markoff refereert in zijn artikel naar een aantal bedrijven die al ver zijn met web 3.0-toepassingen. Google financiert een project aan de Universiteit van Washington. De Opine technologie is ontworpen om door gebruikers geposte waarderingen bij producten te herkennen en te verwerken. Opine ziet verschil tussen ‘goed’, ‘bijna goed’ en ‘best wel goed’. Web 3.0 kan deze gegevens wegen, ranken en zo bijvoorbeeld een ideaal hotel voor de gebruiker vinden.

Joost Bekel zei hier in zijn blog al over: ‘Het gaat een nieuwe generatie bedrijfsapplicaties opleveren waarbij businesstoepassingen zullen werken volgens dezelfde ‘on-demand’ architectuur als veel consumententoepassingen nu al. Dus dit is niet iets van voorbijgaande aard voor mensen binnen business en ICT. Het zal
organisaties en hoe ze werken radicaal veranderen.’
Een aardverschuiving dus ook voor de marketing en de saleskant van het uitgeven. Maar dit keer ook voor de journalistiek. Waar journalisten in het huidige medialandschap nog een wenselijke orde brengen in de informatiebrij die ons iedere dag overspoelt, vervalt deze functie bij de wereld van web 3.0. Want hier neemt de applicatie de rol over van de menselijke filter van data. Net zoals de reisagent die overbodig wordt.
In het licht van de verkiezingen: vergeet de stemwijzer, vergeet de goedbedoelde samenvattingen van partijprogramma’s in de krant, vergeet de journalistieke beschouwingen van debatten. Je geeft wat kernwoorden en de soorten informatie die belangrijk voor je zijn en je persoonlijke Webbie 3.0 wikt, weegt en beschikt. Op basis van partijprogramma’s, user generated content en alle informatie die op het net te verkrijgen is krijg je zo een op maat gesneden stemadvies. Dat scheelt toch een hoop leeswerk in de traditionele media. Mijn mening wordt door mijn persoonlijke journalist speciaal voor mij gevormd.

Natuurlijk is de wereld niet zó makkelijk. Allereerst heeft Webbie 3.0
informatie nodig van anderen, anders kan ze niet voor me denken. Maar of het dan nog steeds gediplomeerde journalisten moeten zijn die me iets vertellen? Ik weet het niet. Ten tweede moeten we in dit verhaal ook de macht van de marketeers niet vergeten (zie hierover de blog van Nicholas Carr ). Zij kunnen met handige trucjes data een bepaalde richting in sturen. Ondanks dit laatste denk ik dat de informatievoorziening een stuk eerlijker wordt. Want Webbie 3.0 bekijkt niet alleen de meningen van Nederland, maar zoekt desgewenst ook voor me in andere landen, in andere culturen. Daarmee wordt mijn gezichtsveld een stuk breder dan de gekleurde bril die ik nu automatisch draag doordat ik bijvoorbeeld in Europa woon.
Mijn favoriete nieuwe journalist heet Webbie 3.0. En de journalist van nu is straks wellicht die manipulatieve marketeer op het web.

Al 15 reacties — discussieer mee!