Op 1 februari gaat Sync.nl van start. Het online tijdschrift zal berichten over wetenschap, techniek en ondernemen. De site heeft een kleine redactie en wordt voor een belangrijk deel volgeschreven door wisselende auteurs die delen in de advertentieopbrengsten. Geld zal echter niet de belangrijkste drijfveer van de auteurs zijn, zo denkt Merien ten Houten, één van de initiatiefnemers. “Een dikbelegde boterham valt bij ons niet te verdienen.”

Het idee voor de site is afkomstig van Jeroen Wijering die de site bedacht als afstudeerproject aan de Design Academy Eindhoven. Sync.nl moet het beste van twee werelden combineren, schrijft hij op zijn site: de ‘centraliteit, duiding, verrassing en verleiding’ van papieren media en het ‘maatwerk, interactie en reactie en multimedia’ van internet.

Wijering vermoedt dat Sync.nl in een behoefte zal voorzien. “De oplages van kranten en vakbladen dalen gestaag. De internetgeneratie heeft ze niet meer nodig. Bij de nieuwe media is nieuws sneller en gratis te vinden. Toch zijn diepgang en diversiteit, kernproduct van de printjournalistiek, niet online te vinden.”

Enkele internetveteranen hebben zich achter het plan van Wijering geschaard. De uitgevers van Sync.nl zijn: Oscar Kneppers (oprichter van Emerce en Bright), Merien ten Houten en Robert Klep (die beiden aan de wieg stonden van Ilse). De redactie bestaat uit Jeroen Wijering en Ewald Smits (voormalig hoofdredacteur van Bizz en Brisk).

Populair-wetenschappelijk
De redactie zorgt voor een dagelijkse vaste stroom aan nieuwtjes. “Daarnaast zullen er één of twee stevige artikelen per dag verschijnen”, vertelt Ten Houten. “Het liefst hebben we onderwerpen die gaan over twee of drie terreinen waarop we actief zijn – wetenschap, techniek en ondernemen. Dat je kunt zien hoe een wetenschappelijke innovatie leidt tot nieuwe technologieën die leiden tot nieuwe markten bijvoorbeeld. Dat zul je niet dagelijks hebben, want zulke ontwikkelingen vinden natuurlijk niet elke dag plaats.”

Volgens Ten Houten zijn er inmiddels enkele tientallen auteurs die zich hebben aangemeld om artikelen voor de site te schrijven. Namen wil hij nog niet noemen. “Het gaat om professionele journalisten die bij ons artikelen kwijt kunnen die wat verder gaan dan de stukken die ze nu voor tijdschriften schrijven, maar ook om wetenschappers met een vlotte pen die goede kwaliteit kunnen leveren.”

Het is niet vanzelfsprekend dat wetenschappers toegankelijke stukken kunnen schrijven, geeft Ten Houten toe. “Wetenschap is wel een terrein waarover veel wordt gepubliceerd. En mensen hebben er ook geen probleem mee om dat te delen, bijvoorbeeld onder een Creative Commons-licentie. Moeilijker is het om de artikelen populair-wetenschappelijk te krijgen, omdat wetenschappers vaak in de eerste plaats voor hun collega’s schrijven.”

Advertenties
De inkomsten van de site komen uit advertenties (een advertentievrije site in ruil voor abonnementsgeld, zoals Wijering aanvankelijk ook wilde, zit er vooralsnog niet in). Daarvoor schakelt Sync.nl een advertentiebureau in. Ook wil Ten Houten waarschijnlijk gaan experimenteren met Google Ads. “Dit zal geen toptien-site in Nederland worden. Het is redelijk zware kost. Maar de doelgroep is goed: hoger opgeleid en daarom interessant voor adverteerders.”

De auteurs delen op fifty-fifty-basis mee in de advertentieopbrengsten. Het geld wordt verdeeld op basis van het aantal pageviews dat een auteur genereert. “Hoe populairder een auteur is, hoe meer hij verdient”, aldus Ten Houten. Om het geld hoeven de schrijvers het aanvankelijk niet te doen. “Daar kunnen we heel eerlijk over zijn: in het begin zullen de advertenties niet veel opleveren. Een dikbelegde boterham valt er bij ons niet te verdienen.”

Volgens Ten Houten blijven er genoeg andere redenen over om op Sync.nl te publiceren. “Het wordt voor wetenschappers steeds belangrijker om in de populaire media mee te tellen, zodat zichtbaar is waar je mee bezig bent. Bij journalisten is het meer hobbywerk. Je hebt heel veel mensen die af en toe hun ei kwijt willen over een onderwerp dat ze niet in hun vaste netwerk kwijt kunnen. Uiteindelijk moet het een eer worden als je artikel op Sync.nl verschijnt.”

Maarten Reijnders

Al 7 reacties — discussieer mee!