Maandagavond om half elf natuurlijk gekeken naar de nieuwste variant van het NOS-Journaal: een bulletin speciaal gemaakt voor jongeren. Althans zo is het aangekondigd. Het Journaal wil met de nieuwe editie ‘een platform zijn voor eigenzinnigheid en vernieuwing. Het bulletin zal zich in decor, presentatie, graphics, muziek, tempo, montages en onderwerpkeuze onderscheiden van andere uitzendingen van het Journaal.’

Goed gezien natuurlijk; de mediatoekomst ligt bij specialistische varianten van sterke merken. En het NOS Journaal is een ijzersterk merk; daar is vijftig jaar over gedaan om op te bouwen. Dat kan je dan gaan uitbouwen. Niet meer 1 Journaal, maar verschillende edities, toegesneden op doelgroepen, een specifiek medium of speciale momenten van de dag. Dus naast het slagschip van Acht Uur, ook radionieuwsblokken, Headlines op het net, Jeugdjournaal voor kinderen en nu dus een laat blokje voor rond de twintig. Zo te zien een succes, met de eerste dag gelijk 460.000 kijkers. Niet slecht, maar het is afwachten of men dit kan vasthouden.

Prachtig allemaal, maar ik weet niet of de invulling nu zo gelukkig gekozen is. Blijkbaar gaat men er bij het Journaal van uit dat jongeren van rond de twintig vooral geïnteresseerd zijn in snel en dynamisch. Vandaar maar 5 minuten flash-nieuws. Het ziet er schitterend uit (fraaie vormgeving, leuke presentatie, aardige onderwerpen), maar die kortheid lijkt me toch een miskenning van wat jongeren bij het Journaal zoeken. Het Journaal staat nog steeds voor degelijkheid, uitvoerigheid en betrouwbaarheid. Zoiets zou je ook voor jongeren moeten vasthouden. Die vinden al meer dan genoeg dynamiek en flash-tv elders; die zitten dan echt niet te wachten op nog eens een kortblokje nieuws, hoe aardig ook gebracht.

Mij lijkt dat het Journaal beter gekeken zou kunnen hebben naar haar equivalent in de dagbladenmarkt NRC Handelsblad. Die hebben ook een editie speciaal voor jongeren uitgebracht NRC Next. Maar die zijn hun uitgangspunten trouw gebleven, dus die krant zoekt juist ook de diepte en de uitvoerigheid, net zoals de gewone dagkrant dat al anderhalve eeuw doet, maar nu speciaal voor de meer dan gemiddeld geïnteresseerde jongere. Het succes is blijvend, naar het zich nu laat aanzien; de oplage van 75.000 is nog steeds groeiend.

De NRC blijft zo de publieksgroep serieus nemen die ze willen bereiken en waarop hun journalistieke uitgangspunten zijn gebaseerd. Ze zijn niet in de val van het vooroordeel over jongeren getrapt: die willen toch niks meer lezen, dus brengen we alleen nog maar kort en krachtig zonder enige pretentie. Waarop wederom een gratis tabloid met niksigheid zou zijn verschenen.

Het vereist wel enige durf, maar het betaalt zich terug. Zou het Journaal dat ook niet kunnen? Een speciaal voor jongeren gemaakt bulletin dat juist de diepte en de uitvoerigheid opzoekt. Dat lijkt me pas echt onderscheidend in een overvolle tv-markt. En het past uitstekend bij het profiel van de publieke omroep.

Al 9 reacties — discussieer mee!