Na haar eerste weken hoofdredacteurschap beantwoordt Birgit Donker via de mail een paar vragen over de toekomst van het mediacomplex dat ze nu leidt: NRC Handelsblad, nrc.next, nrc.nl en een groeiend aantal blogging en televisie-activiteiten.

Moet NRC Handelsblad zich niet meer tot onderdeel van de berichtgeving en discussie op het internet maken? Waarom, bijvoorbeeld, niet meer links richting buitenwereld vanaf de NRC-site, en waarom geen email-adressen van redacteuren onder artikelen?

Inderdaad moeten we nrc.nl nog interactiever maken en moet er nog meer discussie plaatsvinden op onze site. Ik vind dat we overigens al goede initiatieven hebben, zoals het project ‘We the People’, met veel inbreng van bezoekers, eerst rond de Europese Grondwet, en in de aanloop naar de verkiezingen over de issues die tijdens de verkiezingen volgens de bezoekers centraal zouden moeten staan. Overigens beginnen we komend voorjaar met een tweede website, voor nrc.next, waarop ook veel aandacht zal zijn voor interactie.

Ik begrijp dat nrc.next inmiddels een betaalde oplage heeft van 70.000 exemplaren, wat een mooie prestatie is. Daar staat tegenover dat de advertentie-oogst volgens mijn waarneming tegenvalt, er komende maand een nieuwe, gratis krant bij komt en er inmiddels ook berichten verschijnen dat er bezuinigd gaat worden op de redactionele staf van nrc.next. Hoe rooskleurig is de toekomst van nrc.next?

Nrc.next doet het boven verwachting goed, zowel op het vlak van het aantal abonnementen als op het gebied van advertenties. Het komende jaar staan we voor de taak van next een blijvend succes te maken.

Kun je iets zeggen over de belangstelling van lezers voor jullie blogs? Hoe belangrijk zijn resp. worden die voor NRC Handelsblad?

De meeste van onze blogs trekken honderden bezoekers per dag. Wij vinden de blogs belangrijk voor de site omdat we ons er mee onderscheiden, ook omdat het geen vrijblijvende blogs zijn maar blogs van experts, die kennis bevatten over onderwerpen die er toe doen.

En hoe ontwikkelt de belangstelling voor jullie video en televisie-activiteiten zich? Op welke manier gaan jullie die verder uitbouwen?

Wij begonnen het afgelopen jaar met het programma “Who’s next’, dat op RTL Z werd uitgezonden, de eerste en tot dusver enige tv-productie die rechtstreeks en herkenbaar is gelieerd aan een dagblad. In de maanden november en december lag het totaal aantal kijkers vrijwel dagelijks rond de 150.000 met een piek naar 221.000 op de verkiezingsdag van 22 november. En we werken met de NPS samen aan het dagelijkse Cultura-journaal. We blijven kijken of we interessante programma’s kunnen maken, die staan waar nrc voor staat: kwaliteitsjournalistiek.

Al 12 reacties — discussieer mee!