Social newssites als Reddit.com en Digg.com, waar lezers zelf bepalen hoe hoog nieuwsitems komen, hebben een grote invloed op een groeiende groep mensen. Maar bij bijvoorbeeld Digg, met 900.000 geregistreerde deelnemers, bleken in een drie weken durend onderzoek slechts dertig (!) burgerjournalisten verantwoordelijk voor eenderde van alle postings. The Wall Street Journal ging op zoek naar deze ‘heavy users’, trendsetters en ‘wizards of buzz’ van de ‘user powered content’.

The Wall Street Journal voerde het onderzoek uit met hulp van Dapper, een softwareprogramma dat de herkomst van webinformatie kan bepalen. Dapper maakte iedere dertig minuten een analyse van de startpagina’s van zes grote websites. Zodoende werd van 25.000 bijdragen de herkomst gelokaliseerd.

Bij Netscape.com bleek een enkele gebruiker verantwoordelijk voor 217 bijdragen, ofwel 17 procent van de geposte stukken.

The Wall Street Journal was op zoek naar de ‘verborgen beinvloeders’. En stuitte bij Redditt bijvoorbeeld op een 12-jarige jongen die zich zeer actief roerde (via de computer van zijn ouders).

De Amerikaanse krant beweert dat sommige marketeers inmiddels hun klanten een hoge aandacht voor hun product op bijvoorbeeld Digg beloven, uiteraard tegen betaling. De gebruiker zou geld geboden worden om op de productsite te stemmen. User/submitter.com zou bezoekers aan de sites geld beloven als ze actief willen ‘diggen’ voor een bepaald artikel. Digg stelt dat het systemen heeft draaien die bescherming moeten bieden tegen een commercieel misbruik.

Lees het artikel (incl. podcast) bij The Wall Street Journal

Theo Dersjant

Theo Dersjant is een Nederlandse journalist en docent aan de Fontys Hogeschool Journalistiek.
Profiel-pagina
Al 9 reacties — discussieer mee!