Dagelijks zwerven mensen over het web om een breder nieuwsoverzicht te krijgen en dieper in de achtergronden en details te duiken. Vorig jaar besteedden we aandacht (o.a. in deze fraaie screencast) aan de manier waarop nieuwsaggregatoren en -filters hen de helpende hand toesteken. Duidelijk werd dat er op dit gebied van alles groeit en bloeit, zij het in de schaduw van het reusachtige Google News.

Sinds enige tijd zijn er twee nieuwe spelers op de markt. De ene, Inform.com, nestelt zich op de plekken waar nog steeds het meeste nieuws te vinden valt: op de websites van kranten en blogs. De andere, Daylife, opereert vooral vanaf een eigen aggregatie site.

Washington Post gooit roer om
Inform profiteert van het feit dat sommige Amerikaanse kranten een gedurfdere koers varen in de slag om de nieuwsaggregatie. Tot voor kort probeerden kranten al hun links naar gerelateerd nieuws zelf te verzorgen en de bezoeker vooral niet buiten de eigen site te laten belanden. Maar ze stuitten op twee problemen. Ze hadden meestal geen betrouwbare, makkelijk bruikbare software om de links automatisch te vinden, ordenen en aanbieden. Bovendien verlieten de bezoekers ondanks alle voorzorgsmaatregelen natuurlijk tóch de site als ze elders op het web iets interessants over hetzelfde onderwerp vonden.

De Washington Post gooide vorig jaar het roer om. Geholpen door Inform.com verwijst de krant de lezer sindsdien volledig geautomatiseerd naar gerelateerde content (verhalen, video’s, blogs, diaseries en podcasts), voor een deel intern (waar de uitgever uiteraard extra advertenties kwijt kan) maar voor een deel ook extern. Neem dit artikel over het drama op Virginia Tech University: onderaan staat (“Powered by Inform”) een link naar Related topics & web content, waar tal van blogs, audiofiles en ook artikelen van concurrenten als St Louis-Post Dispatch en Houston Chronicle zijn opgenomen.

Caroline Little, chef van Washingtonpost.Newsweek Interactive, verklaarde tegenover de New York Times dat ze door deze links meer links in omgekeerde richting en dus meer traffic naar de eigen sites verwacht.

Ook bij andere kranten lijkt het systeem van Inform aan te slaan. De general manager van The New York Sun claimt een groei van 15 tot 20% te registreren in het aantal pageviews-per-bezoek en in de tijd die lezers op de site doorbrengen. Goed voor de advertentie-omzet.

“Op deze manier fungeren we als zoekmachine,” zei de directeur multimedia van de Oklahoman, een krant die ook met Inform werkt. “Voor ons gevoel hebben we er zojuist 30,000 journalisten bij in dienst genomen: we geven nu niet alleen ons eigen verhaal maar ook alles wat de rest van de wereld erover te zeggen heeft.”

Alles over een nieuwsonderwerp
Daylife kiest op het oog een moeilijker weg. Het vormt een nieuwsportaal waar een deel van het wereldnieuws wordt aangeboden. De site is vooral bedoeld voor mensen die geïnteresseerd zijn in één bepaald nieuwsonderwerp en daarover alles willen lezen. Het systeem van Daylife zorgt zelf voor de selectie en ordening, rekening houdend met meerdere perspectieven en de “veelkleurigheid” van mensen en culturen. In de site is geinvesteerd door mensen als Craig Newmark (van de Craigslists) en Michael Arrington (Techcrunch). Interessant is dat The New York Times Company bijna de helft van de startinvestering voor zijn rekening heeft genomen, wat voor speculaties zorgde dat Daylife op den duur door de NYT zal worden overgenomen.

Daylife heeft meer te bieden dan je bij eerste aanblik van de site zou denken. Het vergt wat doorklikken om te zien welke informatie er zoal rond de topics is gegroepeerd. In vergelijking met Google News ligt er meer nadruk op de perspectieven vanwaaruit de media van deze wereld onderwerpen belichten. En je raakt er minder verzeild in de domme opsommingen van vrijwel identieke nieuwsberichten die Google News regelmatig biedt.

De eerste reacties op Daylife waren niet zo positief (o.a. mede-investeerder Arrington wijdde er zelf een kritisch stukje aan), maar niemand minder dan David Weinberger zag er wat in, mits de site zijn rijkdommen wat minder ingenieus zou verbergen en een paar hoognodige verbeteringen zou aanbrengen. Voor een deel is dat inmiddels gebeurd; zo zijn nu op veel plaatsen handige links naar Wikipedia aangebracht. Ook de visuele aankleding van de pagina’s is verbeterd, en de Daylife technologie blijft in ontwikkeling, getuige de afdeling Labs.
Overigens worden API’s van Daylife ook op sites van andere media ingebouwd. De Huffington Post gebruikt bv de News Ranker en biedt Daylife’s contextuele informatie over personen die in het nieuws zijn.

Overigens houdt Frankwatching een overzicht van deze zgn News 2.0 software bij

Al één reactie — discussieer mee!