“Je kunt heel goed leven van een weblog”, vertelde Dominique Weesie, directeur van GeenStijl, donderdagmiddag tijdens Blognomics (een jaarlijks evenement over nieuwe media). GeenStijl doet echter wel de nodige concessies aan adverteerders: de redactionele inhoud blijkt te koop.

Verreweg de meest onthullende bijdrage aan Blognomics was donderdagmiddag van Olger Smit van mediabureau OMD. Die deed uit de doeken hoe ver weblogs gaan om advertentiegelden binnen te harken. Zo was VKmag (voorheen Volkomen Kut) volgens Smit maar al te graag bereid om een bericht te wijden aan een film waarvoor op de site werd geadverteerd (‘we schrijven er wel wat positiefs over’).

Commercieel type
Ook bij GeenStijl bestaat er geen strikte scheiding tussen redactie en commercie. Het GeenStijl-bericht ‘Fok!-user filmt eigen inbraak‘ was onderdeel van een commerciële samenwerking tussen het weblog en OMD, vertelde Smit.

Volgens Weesie komen dergelijke betaalde blog-berichten echter nauwelijks voor op GeenStijl. “Het gebeurt bijna niet. Je wordt kapotgemaakt door je publiek. Die zagen je tot boven je knieën af.” De openhartige Smit maakt zich minder zorgen over de geloofwaardigheid van GeenStijl en VKmag. “Voor de meeste bezoekers doet het er toch niet toe of het waar is of niet.”

Volgens Weesie bieden weblogs meer mogelijkheden aan adverteerders dan traditionele media. In februari zei Weesie, die jarenlang voor De Telegraaf werkte, hierover al:

“Op internet gelden heel andere wetten dan in de krantenwereld. Als daar een commercieel type de redactie op komt lopen, mag hij bij wijze van spreken doodgeschoten worden. Op internet is die scheiding minder.”

Dat advertenties voor veel online publicaties de enige (of verreweg de belangrijkste) inkomstenbron zijn, speelt hierbij ongetwijfeld een belangrijke rol.

Maarten Reijnders

Al 11 reacties — discussieer mee!