DAG moet uitgroeien tot een 24-uurs ‘crossmediaal nieuwsmerk’, vertelden hoofdredacteur Bob Witman en directeur Edwin Tromp eerder op De Nieuwe Reporter. Vanaf vandaag kunnen we zien of dat lukt. Van tevoren was niet iedereen enthousiast. Zo schreef het satirische mediablog Waarvan Akte: “DAG is een mix van De Pers, NRC.next en Metro en brengt dus niks nieuws, op dat SMS-gedoe na. En dat gaat floppen. Krantenlezers hebben namelijk he-le-maal niks met crossmediaal gezeur.”

En Bert Brussen (ook wel bekend als ‘Lucasdelinkselul’) noemt de samenwerking tussen PCM en KPN een ‘wel erg bizarre constructie’. “Dat gaat gegarandeerd crossmediaal uit de hand lopen. Bij PCM hebben ze blaadjesmakers, bij KPN techniekmannetjes, en er zit niemand tussen om dat even in goede banen te leiden. Een probleem waar wel meer (gratis) bladen last van hebben. Zo kun je verwachten dat SMS’en om een onder- of bijschrift bij een foto thuisgestuurd te krijgen een absolute no go is.”

Hoofdredacteur Bart Brouwers (Spits) vindt de fotokoppen dwars door de foto’s heen ‘ouderwets tabloid-achtig’. Bovendien noemt hij de opmaak van de dummy rommelig. “Waar De Pers soms enige urgentie mist, schreeuwen hier alle items op een pagina om de grootste aandacht. Dat maakt rustig lezen lastig.”

Arjan Dasselaar trekt op Quotenet een parallel met En.nl, de nieuwssite van PCM die moest gaan concurreren met Nu.nl. “En.nl hield het welgeteld vier maanden vol. Nu gaat PCM samen met KPN iets soortgelijks proberen in de gratis-krantenbusiness. Hopelijk voor de redactie hebben de bedrijven nu meer uithoudingsvermogen.”

DNR is natuurlijk benieuwd wat u van de nieuwe krant / het crossmediale nieuwsmerk vindt. Plaats een reactie.

Maarten Reijnders

Al 22 reacties — discussieer mee!