“Weinig interessante dingen in de RSS feeds. Twitter heeft qua nieuwswaarde vaak betere dingen.” Het lijkt misschien een opmerking die zo uit een science fictionserie geplukt is maar het is een constatering die voor nieuwsmedia wel eens heel belangrijk kan worden. Vrij vertaald staat er namelijk dit: Mijn vrienden maken gepersonaliseerd nieuws overbodig.

Het citaat is een uitspraak van John Kivit, oprichter en directeur van Multiscope, een onderzoeksbureau dat ruim tien jaar onderzoek doet naar het online gedrag van Nederlanders.

Geurvlaggen

Kivit maakte zijn opmerking niet in een interview, presentatie, of weblog maar op 7 juli via Twitter. Dat is een klein nieuw snufje dat in korte tijd een hype aan het worden is. Met Twitter laat je aan anderen weten wat je aan het doen bent. En die anderen aan jou. Het is een combinatie van chat, miniweblog en sociaalnetwerk en het is overal beschikbaar: in je browser of op je mobiel. Je gebruikt het als een hond, overal laat je kleine geurvlaggen achter in de vorm van korte mededelingen. Dit zijn een paar berichten die ik vandaag zo kreeg:

– Gaan er mensen naar Naamlooz op Zandvoort straks?
– Morgen op vakantie. Eindelijk 🙂 Tot over drie weken!
– Conceptje aan het schrijven voor kinderfilmpje

Microblogging wordt het wel genoemd en het slaat enorm aan. Wat betreft hype doet Twitter nog het meest denken aan Orkut, dat een paar jaar geleden een doorbraak betekende voor sociale netwerk sites omdat de hele digitale voorhoede er op dook. Nu gebeurt dat weer. Van Orkut is niet veel meer vernomen maar het resultaat is wel dat Hyves en Myspace niet meer weg te denken zijn. Of Twitter zelf wat wordt is onduidelijk maar het principe gaat volgens mij groot worden omdat het in allerlei behoeftes voorziet en leidt tot sociaal gedrag. Trollen bijvoorbeeld hebben op Twitter weinig te zoeken omdat ze er geen publiek zullen vinden. Je leest er alleen maar bijdragen van mensen die je wilt lezen.

De voorkeur van de persoon
Een van de zaken waar Twitter veel voor gebruikt wordt is om anderen te wijzen op interessante nieuwtjes. Kivit, die met 135 vrienden twittert, ontdekt nu dat die methode uiterst effectief is. Anderen, zoals de notoire twitteraar en nieuwe media chef Erwin Blom van de VPRO, komen tot eenzelfde conclusie.
Twitter is er niet specifiek voor bedacht maar je zou kunnen zeggen dat het de sociale netwek-variant is van sites als Digg of Nujij.nl is waar mensen kunnen aangeven welke artikelen ze interessant vinden. Belangrijk verschil is dat het bij Twitter niet draait om de voorkeur van de massa maar om die van de persoon. Je kiest zelf uit van wie je tweets – zoals de boodschappen op Twitter heten – wilt ontvangen. Dus volg je alleen mensen waarvan je denkt dat ze voor jou interessante nieuwtjes hebben. Het is een methode die zich volledig onttrekt aan alle andere technieken die tot nu toe werden ingezet om nieuws te kanaliseren.

In de jaren negentig was het een populaire gedachte dat de nieuwsselectie geautomatiseerd kon worden op basis van persoonlijke voorkeuren. Dat bleek echter minder effectief dan gedacht. RSS moest dat verbeteren maar is uiteindelijk belangrijker gebleken als toepassing om nieuwsstromen te structureren dan als leesmethode. Inhoudelijk veranderde RSS het nieuws wel. Koppen op internet worden steeds langer en bevatten vaak al het complete nieuws.

De reactie op het falen van automatisch nieuws was het herinvoeren van de menselijke selectie en het nieuws te laten filteren door de massa, zoals bij Digg. Als veel mensen iets interessant vinden dan moet het dat ook zijn, is de gedachte.

Mailing list
Twitter doet een stap terug. Je zou kunnen zeggen dat Twitter nog het meest lijkt op 21e eeuw variant van de mailing-list. Al jaren krijg ik een paar keer per dag berichten van de mailing-list Interesting People van Dave Farber over ict-kwesties die ik scan door alleen naar het onderwerp te kijken. Dat kan ook – en naar mijn overtuiging beter – via Twitter. Teletekst bijvoorbeeld volg ik ook via Twitter, van ieder nieuw bericht krijg ik een melding.

Twitter lost bovendien een van de belangrijkste problemen van massa-media op, namelijk dat nieuws nooit direct over de ontvanger gaat. Vrijwel nooit hoor je iets op het nieuws waardoor je plannen voor die dag veranderen. Nieuws zou je kunnen zeggen maakt dus eigenlijk geen deel uit van je dagelijks leven. Daarom heeft nieuws het juist in deze individualistische tijd moeilijk. Twitter daarentegen vermengt algemeen nieuws met het uiterst persoonlijke. Ik lees dat er een aanslag is gepleegd in Glasgow maar ook dat een vriendin vertraging heeft met de trein.
Die combinatie van het particuliere en het algemene maakt Twitter interessant voor journalisten. Het stelt media in staat – opnieuw – te infiltreren in de persoonlijke levenssfeer. Je moet om het goed te benutten alleen wel zelf hond willen zijn.

Al 14 reacties — discussieer mee!