Pestkoppen en querulanten op het web zijn onuitroeibaar.  In Radio Online  (Tros) introduceerde ik gisteren een mogelijk middel tegen al te hersenloze vuilspuiterij: ‘Cave Your Trolls’. Maak trollen niet dood. Geef ze wat ze willen. Geef ze de volle aandacht. More...

Vroeg of laat slaat de trol toe. Dat is iemand die scheldt, tiert of kliert, of nog tijdrovender, iemand die eindeloos doorpraat over de toonzetting van een bericht en niet de inhoud.

Het mediadebat  ‘Vechten tegen de trollen, over anonieme reacties op internet’ ging er over. Het probleem is al tien jaar bekend. Laat bezoekers vrij reageren, dan gaat het niet altijd goed. 

Wat drijft de trol? Waar komt de behoefte vandaan om eindeloos te reageren op onbekenden? Ik kom tot een weinig schokkende inschatting. Een trol wil aandacht. Hoe meer aandacht, hoe beter. Als dat zo is, dringt zich een tweede voor de hand liggende conclusie op. Vermoord de trol niet, maar laat hem leven.

Ik zwaai hier niet de banier van braafheid. Zelf heb ik niets tegen licht provocerende maar gedachten veroorzakende postings, zoals op Slashdot. Mijn queeste is tegen de leeghoofdige trol: iemand die het helemaal niet kan schelen waarover het onderwerp gaat. Zo’n ‘killroy was here’-trol komt aan het woord in Wikipedia  – op een omstreden pagina, want door trollen besmeurd:

I noticed that nobody understands why we do it, and the answer is simple: it’s fun.

Lol maken op een site van een krant of omroep moet wat mij betreft onder voorwaarden kunnen. Het zijn de reacties als ‘val toch allemaal dood’ of ‘weg met de buitenlanders’ die mijn geest niet scherpen.

Dit soort postings worden door redacteuren doorgaans direct verwijderd. Veel helpen doet het niet. De echte trol probeert het onder een andere identiteit gewoon opnieuw of maakt gebruik van automatische scriptjes om zijn gal te spuien. De moderator klikt en klikt op ‘Delete’ tot aan RSI toe. Blokkades op IP-nummer of andere vormen van afkoeling helpen soms, maar zijn beslist niet waterdicht.

Wat zijn de gebruikelijke manieren om trollen te bestrijden? Een kort overzicht van de aanpak van reacties op nieuwsartikelen (niet op andere onderdelen van sites) :

1.      Helemaal geen artikelreacties
 

Populair bij RTL4, NOS, Volkskrant, NRC, Stentor of Nu.nl.  Bij het nieuwsartikel staat geen knop om direct een reactie achter te laten.

Moderatie:
De trol komt niet naar binnen.

2.      Sociale controle van publiek

Populair op gespecialiseerde technologiesites als Slashdot en een paar fora van de BBC. Bezoekers mogen reacties beoordelen met punten of sterren. De slechtst gewaardeerde reacties verdwijnen vanzelf uit beeld. Schrijvers krijgen kudos als ze behulpzaam zijn, origineel, grappig, provocerend of  meer inzicht geven in het onderwerp. 

Moderatie:
De trol wordt zonodig verstoten door de groep.
 

3.      Moderatie door redacteuren

Een reactie is mogelijk, maar niet zomaar. Redacteuren wieden het onkruid vooraf (de reactie is niet direct zichtbaar) of achteraf (de reactie wordt alsnog verwijderd). Ondermeer het AD,  De Telegraaf, Trouw en Elsevier hanteren deze aanpak en attenderen hun bezoekers vooraf op huisregels.  Elsevier accepteert geen reacties van grote gratis maildiensten, zoals  Hotmail, MSN,  Yahoo of Gmail.

Moderatie:
De trol wordt door de redacteur verwijderd
 

 En nu dan Cave Your Trolls. Hoe werkt het precies? Een trol laat volgens de dienstdoende redacteur onder een nieuwsartikel een breindode reactie achter. In de software van de moderator zit een knopje met de tekst ‘Cave This’. Op dat moment wordt de reactie van de troll live gezet, maar alleen voor de pestkop zelf. Alle andere bezoekers zien niets. 

De querulant ziet, wellicht tot zijn stomme verbazing, zijn reactie online. De behoefte om door te gaan met klieren, neemt hopelijk af. Alleen u en ik weten dat de reactie niet voor anderen zichtbaar is.

Maar wat nu als een trol op een tweede computer inlogt? Of als hij trucs gebruikt, bijvoorbeeld anonieme proxy’s? Ook dan blijft de reactie van de trol zichtbaar voor hemzelf. De rest van de wereld ziet niets.

Een slimme trol zal niet snappen waarom niemand reageert op zijn provocaties. Daarom zit in Cave Your Troll de mogelijkheid dat de moderator een reactie kan achterlaten. Ook die is alleen maar zichtbaar voor de trol.

Doorgaans verziekt maar een klein percentage posters de discussie, maar wel heel frequent. Het anti-gif is bedoeld voor deze, echte trol.  Reclame voor Cave Your Trolls is ongewenst. Bij de voorwaarden tot gebruik zal nadrukkelijk komen te staan dat een webbeheerder niet mag laten merken dat hij met de software draait. 

Eerlijk gezegd ging ik er van uit dat de software al lang bestaat. Daarom nam ik direct contact op met Ben Hammersley, een journalist die bij Europese kranten aan de wieg stond van servicediensten en fora. Hij kent iets wat op hetzelfde idee lijkt bij de Daily Mirror, maar dat is niet publiekelijk beschikbaar en meer een experiment van een techneut. Maar de resultaten zijn heel hoopgevend. ,,I think it works very well’’, zegt Hammersley.

Cave Your Trolls zal naar verwachting in 2008 verschijnen als plug-in in Escenic, het content managementsysteem waarmee veel Nederlandse kranten werken. Van de opbrengsten hiervan worden de gratis plug-ins voor blogsoftware en forumsoftware gefinancierd. Een Nederlandse programmeur hoopt al volgende week een werkend anti-gif online te hebben voor WordPress,  de software waarmee deze blog wordt gemaakt. U bent dus gewaarschuwd.

Al 60 reacties — discussieer mee!