Voordat we de hits en hypes van 2008 voorspellen, eerst maar eens een lijstje van wat er volgend jaar over zijn hoogtepunt heen zal zijn, qua media.

1. Weblogs. Veranderden de media, maar nu blijkt dat ’t leuker is om ze te maken dan om ze te lezen. Omdat ze meestal nergens over gaan. Het gat met groepsblogs wordt daardoor groter. Die zijn wel bedoeld voor een groot publiek. Maar zijn ’t nog blogs?

2. Podcasts. Armeluisradio. En dat was radio zelf al. Klassiek medium in modern jasje. Outfit op zoek naar de inhoud die past. Komt over drie jaar keihard terug.

3. Skype. Gratis bellen over internet leuk de leukste hype sinds je gratis muziek en films kon halen bij Kazaa. Maar gratis is wel erg gratis, ontdekte eBay dat ruim een miljard dollar op zijn aankoop afschreef.

4. Twitter. Heel hip onder heel weinig mensen. Hype met korte lifecycle. Vooral populair onder mensen die in de media zeggen hoe populair ’t is.

5. Surfen. Doen we al een tijdje niet meer, maar niemand heeft het in de gaten (op Timan Rebel van Sugababes na, die me hier ooit op wees: “Ik surf niet meer. Ik heb het internet uit.”)

6.Business models. Nu The New York Times zijn betaalsite Times Select d’r aan heeft gegeven, Murdoch dreigt The Wall Street Journal gratis toegankelijk te maken, en The Guardian zijn registratiehek weghaalt, is het doek definitief gevallen voor betaald nieuws. Waarmee het verdienmodel als meme ook passe is.

7. E-mail. Zo jaren 90. Wie jong is mailt niet. Tenzij met iemand die oud is. Onvoorstelbaar voor de dertigplussser die dagelijks zijn mailbak doorploetert, maar echt: jong kan zonder. Jong sms-t, msn-t, krabbelt op Hyves of doet iets waarvan oud geen benul heeft.

8. Privacy-is-dead. Nog zo’n meme die zijn beste tijd heeft gehad. Jaren terug leek al dat transparante, openbare internetleven vooral handig. Hoe meer gegevens je weggaf, hoe meer je eraan had. Maar privacy komt terug. We richten gated communities op, verschuilen ons achter beveiligde identiteiten, en claimen onze reputaties terug.

9. Niets-willen-missen. Oude media geven de suggestie van compleetheid. Je krijgt de wereld bij je eitje en zelfs een beetje meer (en dat noemen we serendipity: iets vinden wat je niet zocht). Is voorbij. We wennen aan het onvolmaakte nieuws. Durven dingen te missen. Lees Cory Doctorow op Internet Evolution: “For decades, computers have been helping us to remember, but now it’s time for them to help us to ignore.”

10. Populistische blogs. In het spoor van Andrew Keen, volgens wie internet de cultuur vernietigt, roert de elitaire mediaintellectueel zich weer. HJA Hofland noemt ‘m de p.i., de publieke intellectueel. “Kwaliteit” als tegenwicht voor plat populisme en het onderbuikgerommel op GeenStijl en verwante sites.

[Op www.henkblanken.nl verscheen een eerdere versie van dit lijstje]

Henk Blanken

Schrijver en journalist

Henk Blanken is journalist en schrijver. Hij is als correspondent Dood & Aftakeling verbonden aan De Correspondent, Bijna veertig jaar …
Profiel-pagina
Al 15 reacties — discussieer mee!