bloggiesTwintig Dutch Bloggies zijn er de afgelopen week vergeven. Welk potentieel hebben de winnaars om betaalde publicaties met een gezonde exploitatie op te leveren? Dat is tenslotte mede het perspectief van deze gesubsidieerde uitgave De Nieuwe Reporter.

Bij elkaar dagenlang pro deo jureren voor de Dutch Bloggies was dit jaar niet ondankbaar gezien beperkte kritiek en des te meer persaandacht.

Welk gewicht hebben de 20 winnaars in het medialandschap? Op persoonlijke titel probeer ik dat te enigszins duiden, hopend op afkeuring en andere reacties.

Op de eerste plaats is de wedstrijd begonnen door nerds. Daar is niets mis mee, maar ‘weblog’ is technologie: namelijk software om eenvoudig te publiceren. En wel in chronologische volgorde. Het jongste bericht staat bovenaan, relevant of niet. Dat is later wel danig verrijkt.

Gezien de lage drempel gebruikt vrijwel iedere amateurpublicist deze software met de bijbehorende vorm. Professionele uitgaven gebruiken ook vaker weblogsoftware. En anderzijds doen ook amateurs het soms zonder ‘blogware’. Dutch Bloggies ontkomt wellicht niet aan een keuze: doorgaan met het weblog als uitgangspunt, of kiezen voor een criterium op basis van inhoud en/of makers.

Persoonlijk zie ik meer in een Idols-achtig uitgangspunt: je kiest de beste amateurpublicaties en makers op internet en mogelijk apart nog wat ‘professionals’. Met behoud van de diepgang in beoordeling, maar met leukere accenten. De prijsuitreiking – die Den Haag goed ondersteunt – wordt ieder jaar al iets minder nerdy. Maar het mag veel sprankelender.

Talent scouten
Je hebt in Nederland weblogexploitanten als Web-log.nl en MSN en Volkskrant die hun bloggers normaliter niet betalen. Daarnaast zijn er partijen als
Blog.nl en Blogo en JouwMedia en Small Media die publicisten selecteren, ondersteunen en laten delen in reclamegeld.

Vreemd genoeg leverden deze organisaties geen prijswinnaars op, ofschoon ook de betaalde krachten net als betaalde bloggende journalisten wel meedoen. Betaalde winnaars waren het beste zakenblog van Bizz.nl en publiekswinnaar Viva.

Webloguitgevers scouten ongetwijfeld talent. Spelen de Dutch Bloggies daar een rol in of helemaal niet? Zijn er mogelijkheden om van winnende amateurs professionals te maken?

Te beginnen met algemene winnaar Moois. Die zegt zelf: “Iedereen die schrijft voor Moois Magazine heeft betere dingen te doen. Journalist spelen, of projectmanager, of student zijn.” De charme is hier het en passant even stil staan, niet het jagen op Moois als beroep. Maar als uitgeefconcept lijkt het me, in al zijn simpelheid, goed over een breed front in te zetten. Als verzameling van observaties van gelijkgezinden. Of niet?

Winnaar met nieuws Amsterdam Centraal kan zo te zien wel wat stimulans gebruiken van een uitgever. Het is een mooi concept, bij vlagen heel goed uitgewerkt, maar ook vrijblijvend. Maar hoe zet je zoiets op als uitgever? En krijg je de mensen mee in een sjabloon dat weliswaar geld maar minder vrijheid biedt dan zonder uitgever?

Vrijwel dezelfde vraag voor Zapruder, met Zaplog winnaar in de categorie ‘politiek’. Lekker reclamevrij nu, en moet je dat vooral zo houden?

Of durven uitgevers en bloggers wellicht te weinig? Want al jaren gaat het goed met exploitatie van vroegere winnaars van Dutch Bloggies als GeenStijl en Spunk (zelfstandig).

Het lijkt er wel op of we collectief vinden dat het weblogdom de vergaarbak is van publicisten die amateurs zijn. En dat blogs voor professionals, zoals journalisten, een hobby zijn om lekker te freewheelen en te publiceren wat ze in hun medium officieel niet kwijt kunnen.

Pas vernam ik dat Philips Freriks bij de (gedwongen?) start van zijn weblog bloedserieus zinnen aan het formuleren was met serieuze onderwerpen, teneinde zijn kijkers ook op internet een professioneel niveau te bieden. Daarop zeiden collega’s: “Maar Philip toch, het is maar een weblog hoor!”

Al 12 reacties — discussieer mee!