Haalt EN.nl het jaar 2009? Goeie vraag… Als nieuwe gebruiker van de nieuwssite kijk je in elk geval op van verbazing. EN.nl geeft inzicht in de belangrijkste tags van de dag én van de maand. Of we daar ook op zitten te wachten? Nee, niet echt. Het zijn echter dergelijke overzichten die de toon zetten voor de manier waarop EN.nl met het nieuws omgaat.

Van elke twee nieuwsoverzichten is er minimaal eentje overbodig. De populairste tags van de maand? Voor de meeste online nieuwsconsumenten zullen ze worst zijn. EN.nl maakt echter aan alle twijfels een einde. Deze uit meta-informatie opgebouwde website heeft duidelijk pretenties. De makers willen de kennis van het nieuws gaan combineren met de kennis van internet, zo blijkt uit berichten op de ontwikkelpagina’s van de site binnen het Ning-netwerk. De nieuwssite moet anders dan anders gaan worden. Socialer vooral.

Teveel van het goede
Het sociale aspect van de site is echter nog erg onduidelijk. EN.nl is vooral een site voor gesorteerde lijstjes. Van de meest opgevraagde artikelen per dag en week tot en met de meest becommentarieerde en meest bewerkte artikelen per week: het regent lijstjes berichten die op een bepaalde manier zijn gerangschikt. Voor de gemiddelde nieuwsconsument lijkt het allemaal iets teveel van het goede. EN.nl wekt de indruk om teveel in één keer te willen.

Zeven jaar geleden was dat al niet anders, toen PCM grote ambities had met EN.nl. Met de site zou de aanval worden geopend op Nu.nl, de best gelezen nieuwssite van Nederland. Hoe dat afliep, is bekend. EN.nl werd een regelrechte kopie van Nu.nl, zonder toegevoegde waarde. De site was ook een van de eerste slachtoffers van verschillende bezuinigingsrondes binnen PCM. Het perperdure vehikel van PCM’s interactieve poot PIM bestond nog geen half jaar.

Wat er daarna gebeurde? De jaren vlogen voorbij. Binnen de PCM-directie werd, het kon bijna niet anders, grote schoonmaak gehouden. Het domein EN.nl werd zelfs nog even gebruikt voor &, een tien miljoen euro kostende campagne van oud-minister Rita Verdonk om de integratie in Nederland te verbeteren.

Wikipedia
Het nieuwe EN.nl moet echter niet onderschat worden. De ontwikkeling van de site is nog maar pas begonnen en één groot experiment. Hoe de site zich verder ontwikkelt, is bovendien een publiek proces. Iedereen mag meehelpen de constante stroom van ANP-berichten te sorteren, te corrigeren en te verrijken. Tekst uitbreiden, foto of video toevoegen, link invoegen, bericht taggen? Het is allemaal mogelijk. Elke verandering in een ANP-bericht wordt ook bijgehouden, zodat gebruikers elke voorgaande versie van het bericht kunnen oproepen.

De navigatiebalk bovenin laat het nieuws zien van de laatste 24 uur en de hoeveelheid berichten die per uur zijn geplaatst. Volgens Wilbert Baan, interactive designer bij de Volkskrant en verantwoordelijk voor de ontwikkeling van EN.nl, toont de balk het ‘nieuwsritme’. “Als een soort rivier stroomt het nieuws voorbij waar EN.nl op in haakt. Dat biedt de mogelijkheid om snel zo’n honderd artikelen te scannen”, zegt hij.

Niet iedereen ziet echter meteen het verband tussen de balk en de nieuwskoppen in de meest rechtse kolom. Een uitleg ontbreekt ook op de site. “De reacties op de navigatiebalk zijn erg wisselend”, zegt Baan, “van heel positief tot heel negatief. Sommige mensen vinden het scannen prettig, anderen vinden dat de relevantie ontbreekt.”

Het bewerken van berichten werd trouwens door Baan afgekeken van Wikipedia, waar al jaren volgens hetzelfde principe wordt gewerkt. Op EN.nl gebeurt het echter nog niet op grote schaal. Voor het groepje van honderd actieve gebruikers die het ANP-nieuws onder handen nemen, is redigeren vaak ook knap lastig. Veel berichten worden twee keer zolang, zonder aanzienlijke verbeteringen.

Soms worden berichten twaalf tot dertien keer bewerkt, inclusief de latere bewerkingen door het ANP die eerdere bewerkingen door gebruikers weer ongedaan maken. Hoe betrouwbaar zijn echter ANP-berichten die twaalf keer door burgerjournalisten zijn bewerkt? “Dat hangt uiteindelijk van de bewerkingen en de bewerkers af”, zegt Baan. “Met een wiki is nieuws iets kwetsbaarder, maar ook eenvoudig toegankelijk voor correctie en verrijking. Dit is de reden waarom we met een wiki experimenteren. We proberen daarnaast inzichtelijk te maken wat er gedaan is, en door wie. Een wiki valt of staat bij – de vaak kleine groep – gebruikers hiervan. We kijken echter ook hoe je de kennis van gebruikers op een relevante manier kunt aanspreken. Dat hoeft niet per se inhoudelijke kennis over het nieuws te zijn. Het kan ook kennis zijn over hoe je bepaalde informatie op het web kunt vinden.”

Vrolijk doorexperimenteren
De ontwikkelaars van EN.nl lijken vooral op zoek naar zinvolle elementen die iets aan het nieuws toevoegen. Is de techniek en kennis uit sociale netwerken bijvoorbeeld te gebruiken om het nieuws te filteren op persoonlijke relevantie? Of kan de sortering van het nieuws door mensen ook echt toegevoegde waarde opleveren? Antwoorden op dat soort vragen zijn voor EN.nl belangrijk. “Sorteren en presenteren zijn voor ons op dit moment een hele interessante richting”, zegt Baan. “Internet is langzaam aan het versnipperen. Steeds meer websites maken hun informatie extern beschikbaar, zodat gebruikers het in hun persoonlijke omgeving kunnen gebruiken. Widgets, platformen, apparaten, netwerken: om daar optimaal mee te kunnen experimenteren maken we de database goed toegankelijk. Hierdoor kunnen onze gebruikers ook zelf aan de slag met de informatie en zelf dingen uitproberen.”

De denktank op Ning, waarin zo’n twintig mensen actief zijn, leverde Baan tot nog toe een paar leuke ideeën op, zoals het laatste nieuws gekoppeld aan een desktopapplicatie of SMS-dienst. “Een erg leuk idee waar we zelf nog niet aan hadden gedacht.”

Het experiment EN.nl zou, alle kritiek hierboven ten spijt, op termijn ook best een goede nieuwssite kunnen opleveren met een sterke sociale inslag. Wonderen zijn de wereld nog niet uit. Een goed teken is dat de nieuwe site van PCM nog geen geld hoeft op te leveren. EN.nl mag dit jaar nog vrolijk doorgaan met experimenteren. De vraag is alleen: hoelang daarna nog? Ook dit experiment is namelijk niet vrijblijvend. Volgens Baan zal het concept zich de komende jaren zowel journalistiek als commercieel moeten gaan bewijzen.

Al 3 reacties — discussieer mee!