Voor zover bekend was het niet eerder voorgekomen dat iemand met een zo hoge beoordeling afstudeerde aan de Tilburgse journalistenopleiding: Anke Verbakel kreeg vorige week een 10 voor haar mashup over jeugdwelzijn in Zuidoost-Brabant. “Ik heb dit nog nooit meegemaakt, ik was bere-enthousiast”, vertelt Bright-uitgever Oscar Kneppers die als externe deskundige betrokken was bij de beoordeling van de productie en de reflectie van Verbakel.

Kneppers noemt de mashup van Verbakel ‘cutting edge’. “We hebben zo’n hoge beoordeling gegeven omdat dit iemand is die je als opleiding wilt afleveren. Dit soort mensen neem je als mediabedrijf zo aan. Anke heeft een hele complexe materie – saaie overheidsinformatie over het welzijn van kinderen – op zo’n manier verwerkt dat het voor iedereen toegankelijk is. Meestal zijn mashups lollig, ze zijn nice to know. Maar in dit geval kun je dankzij een mashup heel goed inzoomen op een maatschappelijk relevante kwestie.”

Gemeentehuis
De mashup van Verbakel is gebaseerd op het rapport ‘Kinderen in tel’ dat jaarlijks de leefsituatie van kinderen tot 18 jaar in kaart brengt. Via Google Maps is deze informatie inzichtelijk gemaakt. Zo is er een kaart van de wijken die het slechtste scoren. Via de site wordt ook verwezen naar artikelen over het onderwerp in het Eindhovens Dagblad – de krant waarvoor Verbakel werkt.

Kneppers prijst met name Verbakels oog voor detail. “Ze heeft zitten priegelen en prutsen tot het perfect was. Als je bijvoorbeeld inzoomt op de gemeenten, dan kom je uiteindelijk bij het gemeentehuis terecht.” Voor Verbakel sprak die oplossing voor zichzelf. “Je moet de marker ergens neerzetten. Dat doe je natuurlijk niet middenin een bos.”

Het maken van de mashup kostte wel de nodige moeite, geeft Verbakel toe. “Als student journalistiek hoef je eigenlijk niet diep op de techniek in te gaan. Je kunt ook zeggen: ik wil dat het zo en zo wordt gemaakt. Maar ik vond het een uitdaging om zelf aan de slag te gaan. Ik kan eigenlijk helemaal niet programmeren, maar ik heb het mezelf via internet aangeleerd.”

Een ander obstakel bij het maken van de mashup vormde Kinderen in tel. “Ze wilden de digitale bestanden van het onderzoek niet leveren. Uiteindelijk heb ik de gegevens dus moeten overtikken. Gelukkig betrof het een afgebakend gebied: zuidoost Brabant. Ik had er niet aan moeten denken dat ik de data voor heel Nederland handmatig had moeten invoeren.”

Eye-opener
Kneppers twijfelt er niet aan dat het gebruik van mashups zoals die van Verbakel de toekomst is voor regionale media. “Voor mij was deze productie een eye-opener: zo moet het dus. Het is even aanpakken, maar als je dit model eenmaal hebt, is het makkelijk te repliceren. Wegener zou binnen een dag voor elke regio zo’n kaart kunnen maken.”

Ook Verbakel heeft de smaak te pakken. Ze denkt dat krantensites in de toekomst vaker gebruik zullen gaan maken van mashups. “Voor een regionaal dagblad is de toegankelijkheid van het nieuws belangrijk. Mensen willen weten wat er in hun omgeving gebeurt. Daarvoor is een mashup een goed middel. Het is bovendien een manier om je te onderscheiden van anderen. Als bezoekers doorhebben dat je de informatie op een toegankelijke manier aanbiedt, komen ze eerder terug.”

Volgens Verbakel is de mashup nu nog een ondergeschoven kindje bij krantensites. Er wordt maar weinig gebruik van gemaakt. “Ik mis een beleid hiervoor. Als Wegener besluit om dat centraal aan te pakken en bijvoorbeeld een mashup te maken over de leefbaarheid in wijken, dan kun je landelijk een applicatie bouwen en die regionaliseren. Daar moet dan wel geld en mankracht voor worden vrijgemaakt. Dat gebeurt nog te weinig.”

“Er zijn maar weinig officiële nieuwsorganisaties die mashups aanbieden”, constateert Verbakel. “Op internet zijn er wel vele jongens die ermee experimenteren. Als professioneel medium zou je daar aansluiting bij moeten zoeken.”

Maarten Reijnders

Al 5 reacties — discussieer mee!