Ruim 1800 hoofdredacteuren, uitgevers en aanverwante specialisten zijn vier dagen bijeen in het Zweedse Gothenburg. De World Association of Newspapers (WAN) en het World Editors Forum (WEF) houden er hun jaarlijkse congres. De Nederlandse delegatie is met ruim 50 vertegenwoordigers steviger dan ooit.

Bij de eerste schermutselingen van het jaarcongres van een branche die nogal onder vuur ligt, is het goed elkaar een hart onder de riem te steken. Er is vervolgens nog tijd genoeg om elkaar de put in te praten, zo moet WAN-baas Timothy Balding hebben gedacht. En dus was de toon bij de presentatie van het World Press Trends-onderzoek uitermate positief. Een lichte groei omschreef hij telkens als een “good growth”, om het daar waar het een minstens zo stevige achteruitgang betrof vooral te hebben over een “slight decline”.

Onder aan de streep gaf dat voldoende munitie voor de conclusie dat de krantenbusiness wereldwijd nog altijd een groeimarkt vormt.

Helemaal ongelijk heeft hij daarin trouwens niet. Er werden vorig jaar wereldwijd 2,5 procent meer betaalde kranten aan de man gebracht. Als daar ook de gratis kranten bij worden geteld, was de groei zelfs nog een procent hoger. “Want”, zo stelde Balding, “we moeten inmiddels beseffen dat gratis kranten niet meer weg te denken zijn en dat het kwaliteitsvraagstuk niet meer aan de scheidslijn betaald/gratis te koppelen valt.” Wereldwijd is momenteel 7% van de krantenoplage gratis, in Europa is dat zelfs 23%.

Het goede nieuws gaat verder: ook de advertentie-inkomsten gaan wereldwijd omhoog, zij het slechts met iets minder dan een procent. En als je kijkt naar de concurrenten, is het volgens de WAN goed te constateren dat 40% van het advertentiegeld in printproducten (kranten en tijdschriften) terecht komt. Televisie zit de sector (met een score van 38%) trouwens vlak op de hielen.

Maar wat deze cijfers niet laten zien, zijn de enorme verschillen wereldwijd. Waar in Azië (vooral China, India en Japan) de krantenindustrie inderdaad booming business is, loopt het in de rest van de wereld veel minder goed. De Verenigde Staten en West-Europa doen het zelfs ronduit slecht, met teruglopende oplages en dito advertentie-inkomsten. Balding geeft er desondanks een positieve wending aan: “Zelfs in landen waar de betaalde oplage terugloopt, zoals in de VS en sommige West-Europese landen, blijven kranten hun bereik uitbreiden met een groot scala aan gratis of niche-producten en via hun sterk groeiende online-platforms.”
Waarna het congres aan de champagne kon…

Zie ook www.editorsweblog.org

Bart Brouwers

Journalist, blogger, writer, cyclist. Full professor in Journalism Groningen University.
Profiel-pagina
Al 4 reacties — discussieer mee!