Is bloggen journalistiek? Of is het een totaal andere wereld? Wie zich hierover druk maakt, verspilt volgens mediablogger Paul Bradshaw zijn tijd. Desondanks beheersten afgelopen vrijdag deze vragen tot tweemaal toe de discussies tijdens weblogconferentie Blog08. “Het gaat erom dat we wat kunnen leren van bloggers.”

“Het is een belediging voor professionele journalisten als bloggers zichzelf journalist noemen.” Blogger Loren Feldman van 1983 media.com trok fel van leer tijdens het middagpanel. Met zijn bulderende whiskystem en een portie shits en fucks maakte hij duidelijk dat bloggers geen journalisten zijn. Feldman: “Journalisten geven jullie (bloggers, PV.) er aan alle kanten van langs.” Volgens hem onderscheiden journalisten zich van bloggers, omdat ze methodieken hebben aangeleerd. Daarbij bestaan er ethische regels waar journalisten zich aan horen te houden.

Medepanellid Pete Cashmore (oprichter weblog Mashable schoot in de verdediging. “Soms houden we een verkleedpartij en dragen we pyjama’s”, grapte hij naar Feldmen die zei dat bloggers niets meer zijn dan “kerels die in hun onderbroek in de woonkamer zitten”. Cashmore vervolgde door te stellen dat bloggers en journalisten elkaar aanvullen.

Bloggen is transparanter dan journalistiek, stelde journaliste Elisabeth Winkler (Engelse journaliste en foodblogger). De agenda van een weblog is volgens Winkler vaak duidelijker dan die van een massamedium. Haar stelling veroorzaakte veel discussie. “Transparantie is een leugen”, poneerde Feldman. Enkele minuten later gaf hij wat meer context: “Op het web ben ik zo transparant als ik wil zijn. Jij denkt dat je veel over mij weet, maar eigenlijk weet je niets over mij.” Daarmee doelde hij op het feit dat informatie op internet vaak lastig te controleren is.

‘Bullshit’
Mediajournalist en hoogleraar Paul Bradshaw (Online Journalism Blog) trok de discussie uit de oneindige sleur met een bericht op Twitter – tijdens de conferentie kon er gereageerd worden via Twitter. “Bullshit en een verspilling van tijd”, schreef Bradshaw. Om te vervolgen met: “Vragen of bloggen journalistiek is, is vragen of ijs aardbeien is.” 1 Na dat schot in de roos kreeg Bradshaw een microfoon aangereikt om zijn punt te verduidelijken: “Soms is het aardbeienijs en is het lekker. Soms is het vanille en is het ook lekker”.

Op het commentaar van Bradshaw plaatste Wilbert Baan (interaction designer bij de Volkskrant) een boeiend bericht op Twitter, ontdekte new mediablogger Anne Helmond. “Non-discussie, bloggen is een vorm van presentatie (technologie), journalistiek is een manier van werken (ethiek)”, twitterde Baan.

‘Leer van bloggers’
De discussie tussen het ochtendpanel met mediadeskundigen en journalisten stond ook bol van vermoedelijke verschillen tussen de blogger en de journalist. Bradshaw, Clo Willaerts (Sanoma Magazines België), Piet Bakker (lector School voor Journalistiek Utrecht en blogger) en Tim Overdiek (adjunct-hoofdredacteur NOS) werden door Bart van Oortmerssen (chef-internet AD) bevraagd onder het motto “journalism versus blogging or journalism heart blogging”. Helaas kwam die discussie niet goed van de grond. Desondanks brachten de panelleden enkele interessant aspecten van bloggen en journalistiek aan het licht.

Willaerts benadrukte dat journalisten juist van bloggers zouden moeten leren. Ze schetste de opkomst van bloggen als een proces waarbij oude media vooral nerveus reageerden op deze ontwikkeling. “Telkens als er iets nieuws komt, worden de oude media nerveus en schoppen ze terug. Maar het gaat niet om publishers versus bloggers, maar om dat wat we kunnen leren van bloggers.” Volgens Willaerts kan de journalistiek bijvoorbeeld van webloggers leren dat het belangrijk is om open te staan voor commentaar en van het commentaar te leren. Daarmee stipte ze een karakteristiek verschil aan tussen veel weblogs en websites van media. Veel media geven bezoekers inmiddels wel de mogelijkheid om te reageren op nieuwsberichten. Maar de interactie tussen de bezoeker die een reactie achterlaat en de journalist blijft vaak achterwege. Bloggers reageren doorgaans wel op de commentaren die geplaatst worden.

‘Bloggen gaat de wereld niet veranderen’
Lector Piet Bakker bekritiseerde de houding van bloggers over bloggen: “De mensen die hier (op BLOG08, PV.) aanwezig zijn, behandelen bloggen bijna als een geloof. Alsof het de wereld gaat veranderen.” Volgens Bakker is de waarde van blogs niet empirisch bewezen. “Bloggen zal iets toevoegen, maar niet de wereld veranderen.”

Ook stelde Bakker dat printmedia nog lang niet ‘dood’ zijn. “In het verleden werd de dood van het theater voorspeld: ‘wie gaat er nog naar een theater als er bioscopen zijn?’ Maar dat is nooit gebeurd.” Volgens Bakker gaan mediaconsumenten niet per definitie op zoek naar nieuwe media. Ze zoeken het alleen op als het past in de context van de informatie die ze zoeken.

‘Koop aandelen van tijdschriften’
Aandelen in weblogs zou Bakker overigens niet kopen. Wel die van tijdschriften. De panelleden werd gevraagd in welke media zij hun geld zouden steken – een vraag die Theo van Stegeren stelde op De Nieuwe Reporter. Bakker: “Het is lastig voor blogs een om succesvol verdienmodel te hebben. Je moet ongeveer vijf keer meer bezoekers hebben online om even veel geld te verdienen als offline.”

Ook Paul Bradshaw zou zijn geld op tijdschriften zetten. “De uitgaven van adverteerders zijn momenteel volledig verspreid, omdat het allemaal via Google loopt. Daarbij zijn de inkomsten per bezoeker online of lezer offline nog niet in balans”, legt hij uit. Bovenal kopen tijdschriften succesvolle blogs op, denkt hij, en is het ook een teken aan de wand dat veel kranten steeds meer op tijdschriften proberen te lijken.

Tijdens Blog08 werden erg interessante zaken besproken. Wat kunnen journalisten leren van bloggers? Gaat bloggen de media definitief veranderen? En hoe kunnen bloggers en journalisten samenwerken? De Nieuwe Reporter is benieuwd naar de visie van lezers. De definitieve antwoorden op deze vragen zijn namelijk nog niet gegeven. Laat je antwoord achter als reactie…

————-

1. Aanvankelijk stond hier: “Vragen of bloggen journalistiek is, is vragen of aardbeienijs ook ijs is.” Piet Bakker merkte terecht op dat dit citaat verkeerd was.
Al 44 reacties — discussieer mee!