Ook bij de publieke omroep maken mensen zich zorgen over de problemen bij krantenredacties. Het wegvallen van journalistieke slagkracht op lokaal, regionaal en wellicht op landelijk niveau heeft – linksom of rechtsom – invloed op de kwaliteit van de berichtgeving. Een krant actueler dan Teletekst kan wellicht uitkomst bieden.

Geactualiseerde edities
De ochtendkrant bevredigt ’s ochtends mijn nieuwsbehoefte maar niet die van 2 uur later. Ook niet via haar website. Kranten zouden – naast de dagelijks verschijnende krant – geactualiseerde edities moeten gaan verspreiden via printstations op treinstations, vliegvelden en winkelcentra, zodat zij meer gaat verdienen aan haar bestaande tevreden klantenschare.

In het kort gaat het zo: het publiek leest thuis zijn geliefde ochtend- of avondkrant en kan nieuwsverhalen blijven volgen via geactualiseerde edities uit snelprinters op stations, vliegvelden en winkelcentra. Deze printers kunnen binnen 4 seconden 2 A3-vellen tweezijdig bedrukken in kleur.

Het publiek krijgt – na het inwerpen van een munt en met 1 druk op de knop – het nieuws op een vertrouwde manier gepresenteerd. Namelijk op papier en op een plek waar zij dat verwacht. Het nieuwe product is een versmelting van nieuwe media met oude gewoonten, die resulteert in een actuelere krant.

Printstations
Een krant actueler dan Teletekst. Een krant die het nieuws eerder gaat brengen dan het radionieuws. Een krant die van ‘gratis’ nieuws op stations ‘oud’ nieuws gaat maken. Een krant die boodschappen van adverteerders dichter bij doelgroepen gaat brengen. En we geven het als werktitel: RealTimePaper.

Via een virtueel redactiesysteem kunnen redacties geactualiseerde edities – via deze printstations – voor het publiek beschikbaar maken en de opening van hun krant communiceren via een aan de printer gebouwde lichtkrant. Ook adverteerders kunnen met behulp van dit systeem snel op de actualiteit inhaken.

RealTimePaper sluit aan bij bestaande werkwijzen op krantenredacties en is een aanvulling op het bestaande krantenaanbod. RealTimePaper genereert aanvullende inkomsten en biedt nieuwe mogelijkheden voor bestaande en nieuwe krantenmakers. Nieuwe producten kunnen sneller gelanceerd en uitgeprobeerd worden. Kranten worden pas gedrukt als ze ‘verkocht’ zijn.

Uitgevers en omroepen – en ook bedrijven, organisaties en particulieren – kunnen via dit netwerk van printstations krantenedities gaan verspreiden in binnen- en buitenland. Een netwerk waarmee nichemarkten bediend kunnen gaan worden. Uitgevers beheren dit netwerk van printstations en zo ontstaan nieuwe inkomsten.

Vroege vogels
Voor de krant ontstaat zo een meer gelijkwaardige positie naast radio en televisie, terwijl ze tegelijkertijd hun eigenheid (analyse en verdieping) kunnen behouden. En ook voor steeds crossmedialer opererende programmaredacties ontstaat de mogelijkheid om – zonder teveel opstartkosten – papieren uitgaven te maken.

Met nieuwtjes van RTL Boulevard, wandeltochten door Vroege Vogels, of een papieren editie van studio sport laatste nieuws. Je versterkt de positie van kranten niet door die van omroepen te verzwakken. We hebben allemaal te maken met een veranderende gebruiker. Aan een steunfonds heb je pas wat als er ideeen zijn om verder te onderzoeken.

Hopelijk wordt 2009 een jaar van nieuwe kansen en meer samenwerking.

Al 29 reacties — discussieer mee!