Tenenkrommende taal- en spelfouten in de media. Het medialandschap wemelt ervan. En vaak zijn de fouten van basisschoolniveau: ‘ze hebben ontrafelt’ en ‘een woordvoerder bevestigd’. Slordige dt-fouten die een goede eindredactie eruit zou moeten halen. Van (schrijvende) mediaprofessionals mag je per slot van rekening verwachten dat zij de regels van de Nederlandse taal kennen. Net zoals je van de keukenmonteur mag verwachten dat hij een keukenkastje kan ophangen.

De weblog copytijgers.nl registreert sinds september 2008 taal- en spelfouten in de media. De reacties zijn soms wat zuur. Zo negeert Laurens Verhagen (hoofdredacteur NU.nl) copytijgers.nl in de comments bij marketingfacts.nl. GeenStijl noemt de copytijgers.nl-beheerder een ‘raamambtenaar die zichzelf copywriter noemt’, M-Kids noemt hem een ‘liegende en bedriegende autochtoon’ en Kidsweek vindt dat copytijgers.nl geen ‘vervelend opdringerige persberichten’ meer mag versturen (wat ook niet gebeurt). Vervolgens schrijft een zekere Henk W. op frankwatching.nl dat de beheerder zijn ‘gemiereneuk op anderen’ moet staken zolang hij zelf ook ‘de ene na de andere taalfout’ maakt. En op het weblog van NU.nl verschijnen nepreacties vol spelfouten onder de naam van copytijgers.nl-beheerder. En dat allemaal vanwege een eenvoudige weblog over taal- en spelfouten.

Waar bemoeit copytijgers.nl zich mee?
In plaats van ervoor te zorgen dat media zo min mogelijk taal- en spelfouten maken, reageren ze zoals hierboven. Of zij zwijgen, want het leeuwendeel van de media dat copytijgers.nl mailt (om te melden dat ze op de weblog staan) geeft niet thuis. Hoe dan ook, de onvolwassen reacties uit het veld hebben een onderliggende toon van: waar bemoeit copytijgers.nl zich eigenlijk mee? Omgaan met kritiek is soms best moeilijk. Misschien wel omdat die van een buitenstaander (lees: burger) komt?

Weblog copytijgers.nl pakt de media bij hun nekvel
Burgers die journalisten op de vingers tikken op het gebied van taal is geen nieuw fenomeen. Maar het internet zorgt er echter voor dat iedereen er kennis van kan nemen. Nieuwssite nummer 1 NU.nl bijvoorbeeld spant de kroon met de hoeveelheid fouten. Weblog copytijgers.nl verzamelt deze in het ‘haastige spoed op NU.nl’-archief. De brief naar de redactie is veranderd in een weblog die dienstdoet als een schandpaal. Deze confronteert mediaprofessionals met hun eigen fouten. Copytijgers.nl pakt de mediaprofessionals bij hun nekvel, zoals je dat bij een puppy doet, en drukt hun neuzen in een plasje verse urine. Driewerf foei! En burgers kijken glimlachend mee, want iedereen met een internetverbinding kan de fouten waarnemen. Sterker, het blijft niet bij waarnemen alleen. Geïnteresseerden uit heel het land moedigen copytijgers.nl aan en leveren een bijdrage aan de weblog. Zo schrijft ene Boris:

“Het werd tijd dat iemand eens slechte copywriting in kaart ging brengen. Zeker de misstanden van NU.nl verdienen speciaal aandacht. Ik vind het kansloos dat zij als #1 nieuwssite zulke fouten maken”.

Deze reactie staat niet op zichzelf, maar illustreert goed dat er duidelijk meer burgers zijn die zich storen aan taal- en spelfouten in de media. Inmiddels krijgt copytijgers.nl dagelijks vele mailtjes van burgers.

Een tekort in analyse van de eigen zinnen
Maar waarom reageren media zo zuur op een weblog als copytijgers.nl? Waarschijnlijk omdat de fouten ze toch te denken geven. Fouten duiden op een tekort in analyse van de eigen zinnen. Met andere woorden: de auteur neemt niet de moeite zijn eigen stuk door te lezen en slingert zijn stuk pats-boem het internet op. En dat is minachting van de lezer. Toch lijkt het grote publiek die fouten te pikken. Jaar in, jaar uit. NU.nl is niet voor niets nieuwssite nummer één. Kortom, mediaprofessionals klikken, de lezers slikken.

Die meneer met dat opgeheven vingertje
En de media vinden dat maar wat fijn. Vroeger was de krant immers een meneer waarvan de burger alles pikte. En dat is het hem nu juist. De burger die de les werd voorgelezen door die meneer met dat opgeheven vingertje, heeft nu zelf zijn vingertje opgeheven. Maar de zure reacties op copytijgers.nl, waaktijger van de Nederlandse taal in media, duiden op een conservatief karakter van de media. Nu is het de burger die met opgeheven vingertje de les voorleest. En die verandering is moeilijk te verkroppen. Het zet mediaprofessionals op een gelijk niveau als burgers. Daarom word je al snel gezien als bemoeial, ofwel een mierenneuker. Vreemd, want NU.nl uit bij monde van Laurens Verhagen (hoofdredacteur van NU.nl) toch ook kritiek op taalfouten bij devolkskrant.nl. In een interview op marketingfacts.nl zegt hij immers tussen 4.08 en 4.15:

“Bij volkskrant.nl kan er de hele dag een storende ANP-fout op staan. Dat laten ze gerust staan, ondanks die twaalf man redactie.”

Burgers die een positieve bijdrage willen leveren
Taal doet er dus toch toe. Ook voor NU.nl. Merkwaardig dan dat de nieuwssite wel de concurrent bekritiseert, maar als copytijgers.nl NU.nl bekritiseert, niet thuis geeft. En dat is erg jammer, want met de geuite kritiek van copytijgers.nl (lees: burgers die fouten insturen), kunnen media als NU.nl hun product verbeteren en optimaliseren. Het negeren van burgers die een positieve bijdrage willen leveren aan je product is ietwat conservatief, alsof ‘de krant’ nog steeds die meneer is.

Al 22 reacties — discussieer mee!