Het laatste Nederlandse initiatief op opiniegebied was ‘Opinio’, een opinieweekblad op krantenpapier. Opinio overleed afgelopen zomer aan een tekort aan abonnees, nog geen anderhalf jaar oud. Nu is er iets nieuws: een dagelijkse opiniekrant geheel zonder papier. Pluspost verschijnt uitsluitend op internet, met gemiddeld vier nieuwe artikelen per dag. De site is vanochtend van start gegaan.

Pluspost (voluit Rost Pluspost) is een idee van zakenman Grimbert Rost van Tonningen. Tot voor kort hield hij een persoonlijke weblog bij waar hij nu en dan gastcolumns publiceerde van kennissen uit de zakenwereld. Toen hij eenmaal het plan had opgevat hier een complete opiniekrant van te maken (en een nieuw commercieel bedrijf) werd de weblog een proeftuin waar de ene gastcolumnist na de andere zijn of haar kunsten mocht vertonen. In januari verschenen ongeveer drie stukken per dag. Tussen de zakenlieden doken andere types op, zoals journalisten – en hún kennissen. Een deel daarvan maakt inmiddels deel uit van de redactie van Pluspost. De namen: Floor van Dijck, Myrthe Hilkens, Peter Wierenga en schrijver dezes. Grimbert Rost van Tonningen leidt de redactie.

Beginselprogramma
Het nieuwe opiniemedium heeft een heus beginselprogramma, opgesteld door Rost van Tonningen. Daarin staan sleuteltermen als “innovatief succesvol ondernemerschap”, “vrije markt”, “echt onafhankelijke toezichthouders”, “kennismaatschappij”, en “duurzaamheid”.

Verder hekelt de oprichter het “doorgeschoten polderklimaat” waartegen hij ook in zijn stukken graag van leer trekt. De doelgroep wordt gevormd door sociaal-liberaal denkende mensen (ruwweg VVD en D’66) en verder ZZP-ers en mensen uit het midden- en kleinbedrijf.

Lagere kosten
Het grote voordeel dat Pluspost heeft ten opzichte van papieren media is: veel lagere kosten. Er hoeft geen papier met inkt te worden besmeerd en het eindproduct hoeft niet te worden vervoerd en bezorgd. De columnisten die niet in de redactie zitten doen hun werk op vrijwillige basis – omdat ze het leuk vinden of omdat publiceren voor hun andere voordelen heeft, zoals naamsbekendheid.

Het verdienmodel stoelt op advertenties en sponsors. Dank zij een afspraak met Managementsite.nl heeft Pluspost vanaf het eerste moment adverteerders en wordt er quitte gespeeld vanaf 150.000 unieke bezoekers per maand. Dat betekent dat het bezoek van Rost van Tonningens weblog zal moeten vervijfvoudigen. Behalve met Managementsite heeft Pluspost partnerschappen afgesloten met onder andere De Nieuwe Reporter en Nu.nl, met het doel elkaar aan publiek te helpen. Andere partnerschappen zullen volgen.

Humor
Pluspost heeft katernen Politiek, Economie, Management, Duurzaam, Modern Leven en Media. In de eerste editie, die vanmorgen is verschenen, staat onder andere een interview met ict-ondernemer Jan Baan, een analyse door trendwatcher Adjiedj Bakas van het Palestijnse probleem (naar aanleiding van de vijandelijkheden in Gaza) en een stuk over humor in de reclamevideo’s van Microsoft.

Uit hoofde van het partnerschap met De Nieuwe Reporter zullen vanaf nu sommige stukken van Pluspost ook op DNR verschijnen, en omgekeerd.


Herbert Blankesteijn over Pluspost.nl from Loek Essers on Vimeo.

Al één reactie — discussieer mee!