niiu-logo-1Of het kans van slagen heeft moet nog blijken, maar vanaf deze zomer gaat in Berlijn de doe-het-zelf-krant NIIU van start. De studenten Wanja Oberhof (23) en Hendrik Tiedemann (27) beginnen dan met hun bedrijf InterTI GmbH een ‘Internet-krant’ die de lezer zelf kan samenstellen en… ’s morgens gedrukt op krantenpapier krijgt thuisbezorgd. De twee studenten hebben inmiddels afspraken met zo’n twaalf Duitse kranten. Lezers kunnen tot 18.00 uur ’s middags kris-kras ‘shoppen’ in die kranten: als het maar per hele pagina tegelijk gaat. Zo kan de klant kiezen voor de sportpagina’s van de Berliner Morgenpost en het regiokatern van het Hamburger Abendblatt. Op die manier stelt de lezer een eigen menu samen uit het aanbod van de kranten. ’s Morgens wordt de zelf samengestelde gazet, gedrukt op ‘klassiek krantenpapier’, thuisbezorgd. Voor een bedrag van slechts twee euro, aldus een artikel (niet op het web) in het Duitse tijdschrift Focus. NIIU, zoals de ‘verzamelkrant’ gaat heten, moet vanaf juni verkrijgbaar zijn. De twee studenten beginnen met de krant omdat zij zagen dat de ‘pixelgeneratie’ voorlopig toch wil lezen vanaf papier. Initiatiefnemer Oberhof in Focus: “Dit is geen markttest, het is een instap in de markt”.

Theo Dersjant

Theo Dersjant is een Nederlandse journalist en docent aan de Fontys Hogeschool Journalistiek.
Profiel-pagina
Al 3 reacties — discussieer mee!