crossmediaIn iedere discussie over de toekomst van de media blijken er toverwoorden te over. In de top tien staat vast crossmedia. Iedereen heeft het erover, maar wat omvat dat begrip eigenlijk? In ‘Basisboek crossmedia concepting’ geven mediaconsultants Indira Reynaert en Daphne Dijkerman invulling aan het begrip. Hoewel het boek niet specifiek voor journalisten is geschreven, biedt het voor hen inzichten om grip op het toverwoord crossmedia te krijgen. Sterker, juist omdat het boek crossmedia niet benadert vanuit de praktijk van nieuwsmedia, bevat het veel lessen voor journalisten. Het trekt crossmedia naar een veel breder perspectief dan dat van de redactievloer. Dat geeft journalisten inzicht in welke segmenten van crossmedia voor hen belangrijk zijn, maar ook wat crossmedia nog allemaal meer omvat.
Aan de hand van verschillende theorieën en praktijkvoorbeelden lopen de auteurs alle stappen van het opstellen van een crossmediaal concept door. Het boek is overigens zeker geen lichte kost. Desondanks zeker het lezen waard voor journalisten die meer willen weten over crossmedia dan in de dagelijkse praktijk aan de orde komt.

Al één reactie — discussieer mee!