spamOp 1 oktober wordt de nieuwe telecomwet van kracht. Deze wet stelt ondermeer een verbod op ongevraagde zakelijke email in.

Media zoals Webwereld ontvangen ongevraagd honderden emails per dag. Naast tips van lezers, is dat hoofdzakelijke ongevraagde commerciële email, oftewel: persberichten. Webwereld heeft daar nooit expliciet toestemming voor gegeven, dus vanaf 1 oktober zou elk PR-bureau en elke marketing afdeling worden bestempeld als spammer.

De Nederlandse PR-branche is in rep en roer. De laatste weken worden de redacties van IDG titels zoals Webwereld, maar ook Techworld, Channelworld, CIO en Infoworld, overladen met verzoeken van PR bureaus om toestemming te geven om onze adressen op te nemen op hun perslijsten. En dan zijn er nog de kleinere organisaties die zelf (zonder tussenkomst van een pr-bureau) persberichten versturen. De overgrote meerderheid van de laatste groep lijkt zich nog niet te beseffen dat zij vanaf volgende week de wet overtreden en het risico lopen dat zij hoge boetes moeten gaan betalen.

PR-belasting
Een PR-bureau heeft nog het personeel om toestemming te vragen, evenals grote bedrijven en organisaties. Maar het echte probleem ligt bij de start-ups, kleine organisaties waar de office manager de PR verzorgt, beroepsverenigingen, open source projecten en dergelijke. Nu stellen die dikwijls zelf een lijst op van personen die zij willen benaderen (helaas niet altijd even zorgvuldig). Vanaf 1 oktober mag dat niet meer.

De enige uitweg is dan nog om een duur PR-bureau of bijvoorbeeld een persberichtendienst als ANP pers support in de arm te nemen. Op die manier werpt de nieuwe telecomwet een kosten-drempel op voor not-for-profits en startups. Op de lange termijn worden PR-bureaus of persberichtendiensten op deze manier betaalde poortwachters voor persberichten. Dat lijkt me niet alleen onwenselijk, maar zelfs slecht voor de innovatie in Nederland.

Een serie PR-bureaus en grote (IT-)organisaties heeft vandaag een brief ontvangen waarin ik hen expliciet toestemming geef om de redacties van Webwereld, Channelworld, CIO, Infoworld en Techworld te blijven mailen. Maar daarmee lossen we slechts een deel van het probleem op.

Telecom waakhond Opta suste eerder al dat de geest van het zakelijke spamverbod zich niet op persberichten richt. Maar ik moet nog een jurist tegenkomen die met een dergelijke verklaring genoegen neemt. Zelfs de Opta zegt expliciete toestemming te gaan vragen voor zijn eigen persberichten.

Dorpsfeesten
Toegegeven, de persberichten over de dorpsfeesten en veilingen voor Indonesische kunst komen ook onze redacties de keel uit, maar dat is kennelijk noodzakelijk kwaad. De echte oplossing is mijns inziens een, in duidelijke taal omschreven uitzondering in de telecomwet voor het toezenden van relevante informatie aan media.

Wie haakt aan?

Dit artikel verscheen eerder op het weblog van Webwereld.

Al 11 reacties — discussieer mee!