spam“Geachte persrelatie”, begint een e-mail van pr-bureau MCS. “Met ingang van 1 oktober 2009 wordt in Nederland de nieuwe Telecomwet van kracht. In deze wet is onder andere vastgelegd dat bedrijven geen ‘ongevraagde’ e-mail aan andere bedrijven meer mogen zenden. Aangezien een persbericht en andere media-informatie strikt genomen ook als ‘ongevraagde’ e-mail gezien kunnen worden, zijn wij als PR-bureau verplicht om u als journalist of redactie expliciet toestemming te vragen voor het toezenden van persberichten.”

Menige journalist zal de afgelopen weken berichten zoals die van MCS hebben ontvangen. Pr-bureaus en bedrijven bereiden zich voor op een aanscherping van het Nederlandse spamverbod die op 1 oktober van kracht wordt.

Met de aanpassing van de Telecomwet wordt een lacune in de Nederlandse anti-spamwetgeving gedicht. Tot nu toe is alleen het versturen van spam aan particuliere e-mailadressen niet toegestaan. Het gevolg was dat er niet kon worden opgetreden tegen spam die binnenkwam op zakelijke e-mailadressen. Zoals de e-mailadressen van de Tweede Kamerleden die vervolgens bij de regering aandrongen op aanpassing van de Telecomwet.

Commercieel doel
Heeft deze wetswijziging ook gevolgen voor bedrijven en organisaties die persberichten willen versturen? Ja, stelt de OPTA (de instantie die in Nederland is belast met het naleven van het spamverbod) in een overzicht met veelgestelde vragen (pdf). Ook een persbericht kan spam zijn.

“De wet verbiedt het versturen van berichten met een commercieel doel”, schrijft de OPTA. “Een commercieel doel is niet alleen het (proberen) verkopen van een product of een dienst maar ook het (in)direct promoten van een bedrijf.”

“De aard van het bericht is van belang”, licht Cynthia Heijne, woordvoerder van de OPTA, toe. “Spamberichten zijn ongevraagde e-mails, sms-jes of faxen met een commercieel, charitatief of ideëel doel. Vaak vallen persberichten in die categorie. Maar als ik jou in een persoonlijke mail wijs op een nieuw product of een bepaalde ontwikkeling, is het alweer een ander verhaal.”

Honderdduizenden berichten
De vraag is hoeveel gevaar pr-bureaus en bedrijven lopen die zich niet aan de nieuwe e-mailvoorschriften houden. De spammers die de OPTA in de afgelopen jaren heeft beboet, maakten het behoorlijk bont.

Het ging daarbij in de meeste gevallen om bedrijfjes die spamruns van tienduizenden of honderdduizenden berichten verstuurden – met tientallen klachten bij de OPTA als gevolg (klagen kan via de site Spamklacht.nl). Ook deden dergelijke spammers er vaak alles aan om ontraceerbaar te blijven: ze verstuurden hun mails bijvoorbeeld via geïnfecteerde computers.

Pr-bureaus die er een vergelijkbare strategie op na houden, bestaan niet. Niemand gaat anoniem een Nederlands persbericht naar tienduizenden adressen sturen. De kans dat er over een persbericht voldoende klachten bij de OPTA binnenkomen om een onderzoek (en boete) te rechtvaardigen, lijkt dan ook vrij klein.

Rotte appels
De telecomwaakhond wil vooral de grote overlastveroorzakers tot de orde te roepen. “We kunnen niet alle spam in Nederland opruimen”, geeft Heijne grif toe. “Ons doel is om de rotte appels eruit te halen.”

Bedrijven waarover één klacht binnenkomt bij Spamklacht.nl hoeven zich dus niet direct grote zorgen te maken. Heijne: “Dat soort partijen zijn vaak niet goed op de hoogte van de regels. Dan bellen we zo’n bedrijf meestal. We geven eerst een waarschuwing.” Pas als de klachten zich opstapelen, loopt een bedrijf kans om beboet te worden.

Tot slot, gaat de OPTA zelf nog om toestemming vragen voor het versturen van persberichten? “Ja”, zegt Heijne. “Voor 1 oktober ga ik al mijn contacten nog even mailen met de vraag of ze berichten van mij willen blijven ontvangen. Ook komt er in alle persberichten een regel met uitleg over hoe de ontvanger zich makkelijk kan afmelden.”

Maarten Reijnders

Al 7 reacties — discussieer mee!