breaking_news_1275782bMichael van Poppel verkocht zijn succesvolle nieuwsservice op Twitter aan het Amerikaanse MSNBC. Het bedrijf Breaking News Online van de 21-jarige Tilburger gaat nu verder als persbureau dat zich richt op snelle berichtgeving. Voor die dienst is hij nu in onderhandeling met vijf verschillende nieuwsmedia. Wat hem succesvol maakt? “Wij richten ons juist op de dingen die grote persbureaus fout doen.”

Michael van Poppel verkocht in november de twitternieuwsdienst Breaking News Online aan MSNBC, het nieuwssegment van Microsoft. Sinds de officiële verkoop praat de 21-jarige ondernemer uit Tilburg eindelijk met de pers. De Nieuwe Reporter benaderde Van Poppel al driekwart jaar terug voor een interview. Want hoe kan het dat een klein nieuwsbedrijfje persbureaus als Associated Press en Reuters meermaals te snel af is? Die toenaderingen liepen echter telkens spaak.

“Ja, op sommige momenten hield ik bewust de boot af. Vooral nadat nu.nl een bericht plaatste over de deal met MSNBC. Dat lekte door naar de redactie na een zakelijk gesprek met Ilse Media. Dat was dus niet de bedoeling. Toen heb ik veel aanvragen gehad van Nederlandse media, maar die wees ik af.

Na de deal met MSNBC vlogen in korte tijd Het Financieele Dagblad, Die Welt, Het Brabants Dagblad op hem af voor een interview. Het nieuws over de transactie haalde zelfs in Australië de krant. Van Poppel: “Nadat alles rond was vond ik het prima“.

Hij zag de publiciteit ook als een mogelijkheid om duidelijkheid te creëren over de gemaakte deal. “Media suggereerden vaak dat wij ons complete bedrijf verkocht hebben aan MSNBC. Terwijl wij alleen het twitteraccount over hebben gedragen. BNO is gewoon van mij en daar heeft MSNBC niets over te zeggen. “

Technisch is het account ook niet verkocht. Twitter staat dat niet toe. Daarom is een zogenaamde service agreement afgesloten. De twitternieuwdienst is nu onder beheer van het Amerikaanse bedrijf. “Zij bepalen wat erop komt.” Van Poppel heeft daar geen bemoeienis meer mee.

Drukbezet schema
De komende week reist de jonge directeur van BNO News naar New York en de afgelopen week was hij in Parijs. Allebei voor besprekingen met mogelijke nieuwe klanten. Na de verkoop van het succesvolle twitteraccount wil het bedrijf verder als persbureau dat vooral snel wil zijn en zich voornamelijk richt op de Verenigde Staten. “Volgens de topman Charlie Tillinghast van MSNBC kan Associated Press wel wat concurrentie gebruiken. Hij vindt het zorgwekkend dat zij zoveel macht hebben.”

De klanten die zich voor de nieuwswire aandienen zijn volgens hem grote mediabedrijven. Tot nu toe drie uit de Verenigde Staten, één uit Nederland en één uit Frankrijk. Welke dat zijn wil hij nog niet zeggen.

Mexico
De populariteit van BNO bereikte Van Poppel niet alleen. Tot nu toe bestaat BNO News uit een team van acht mensen. Een daarvan zit in Mexico en twee in de Verenigde Staten. Het voordeel van die verspreiding is volgens hem dat je ook ’s nachts door kunt gaan.

“Het aantal werknemers wil ik de komende maanden uitbreiden. Dat zal dan neerkomen op vijf- á zestien mensen. Daarvoor komt binnenkort een kantoor in Tilburg. Een mooie locatie met de School voor de Journalistiek in de buurt. Op de lange termijn zijn we van plan om ook een kantoor te vestigen in Mexico.”

Iedere seconde telt
De kracht van BNO News is volgens hem snelheid. “Iedere seconde telt. In Nederland niet zo, maar in de Verenigde Staten wel. Dat komt doordat de nieuwsmarkt hier veel kleiner is. In de VS heb je wel duizend nieuwsbedrijven.”

Breaking News Online begon als zoveel andere succesverhalen simpelweg als hobby. Twee jaar geleden werkte Michael van Poppel, net klaar met zijn Mbo-opleiding detailhandel, overdag bij de Albert Heyn. ’s Avonds stak hij echter zijn tijd in het bijhouden van zijn twitteraccount BNO News.”

“In het begin gebruikte ik vooral nieuws van andere websites. Het laatste jaar is dat veranderd in eigen berichtgeving. Dat komt vooral doordat we ons in hebben geschreven op perslijsten van Het Witte Huis, de NAVO en veel lokale hulpdiensten. Ook bellen we zelf met ooggetuigen en autoriteiten.”

L’aquila
Al gauw trok hij de aandacht van internationale nieuwsmedia doordat hij in een aantal gevallen sneller bleek dan de grote persbureaus. Op de website van BNO News prijken de voornaamste wapenfeiten, de primeurs over de aardbeving in L’Aquila, de noodlanding in de Hudson Bay en de Boeingcrash nabij Amsterdam, afgelopen maart.

Volgens Van Poppel is BNO sneller doordat de grote persbureaus te groot zijn. “Dat maakt ze langzamer. Wanneer er een persbericht binnenkomt bij Associated Press, duurt het soms uren voor ze een bericht doorsturen. Wij zien een persbericht en plaatsen het nieuws meteen in een klein berichtje.”

Met de opgedane kennis wil de voormalige eigenaar van het beroemde twitteraccount zich gaan onderscheiden als persbureau. “Wij richten ons op de gebreken van persbureaus. Als er groot nieuws is bij AP dan sturen ze eerst een eenregelig berichtje en drie kwartier later een lang artikel. Je kunt ook binnen tien minuten twee extra regels doorsturen. Wij sturen telkens een langer bericht, zodat we het artikel live opbouwen voor klanten”, vertelt Van Poppel.

“Een ander probleem is dat journalisten van persbureaus zich met persoonlijke e-mailadressen aanmelden bij perslijsten. Wat gebeurt er dan wanneer die persoon niet aanwezig is? Wij hebben een e-mailsysteem opgebouwd, ingedeeld naar thema’s. Daarmee kunnen we de inkomende berichten goed volgen.”

Juistheid berichtgeving
Het is de vraag of alles klopt wanneer je direct een bericht maakt wanneer er een persbericht binnen komt. “Als het officiële informatie is, dan zie ik geen probleem. Het ligt eraan wat het is, maar als het gewoon een bericht van de politie is, dan kun je dat gewoon plaatsen. Andere persbureaus melden ook nieuws enkel op basis van persberichten.”

Mexico
“Tot nu toe bestaat BNO uit een team van ongeveer acht personen. Een paar daarvan zullen blijven. Een zit er in Mexico en twee in de VS. Dat aantal wil ik in de loop van de komende maanden uit gaan breiden. Dat zal dan neerkomen op een team van vijf- tot zestien mensen. Daarvoor komt binnenkort dan ook een kantoor hier in Tilburg. Een mooie locatie met de School voor de journallistiek vlak in de buurt. Op de lange termijn zijn we van plan om ook een kantoor te vestigen in Mexico.”

Al 4 reacties — discussieer mee!