antoinettehTraditiegetrouw stelde De Nieuwe Reporter aan het eind van het jaar drie vragen aan verschillende mediamensen: Wat is het hoogtepunt van het afgelopen mediajaar? Wat het dieptepunt? En welke ontwikkelingen voorzie je voor 2010? Vandaag de eerste aflevering: de hoogtepunten. De Nieuwe Reporter nodigt lezers van harte uit om via het reactievenster andere journalistieke hoogtepunten van 2009 aan te dragen.

Bart Brouwers (hoofdredacteur Sp!ts, chef lokale online activiteiten van TMG): “De serie artikelen in Sp!ts waarin we de toestand van het Openbaar Vervoer beschreven hebben. Hoewel de serie als titel “Oké in het OV” had, werden alle dieptepunten – vooral de geweldsincidenten – niet geschuwd. Onze verslaggevers hebben vele uren, dagen en weken doorgebracht met chauffeurs, met reizigers, met vakbondsmensen en met politici om te kunnen doorgronden hoe het ervoor staat. Dat heeft vele primeurs opgeleverd, maar vooral ook veel menselijke beschrijvingen van het dagelijks leven in bus, tram, metro en trein. Sp!ts is hiermee trend- en agendasettend geweest.”

Ernst-Jan Pfauth (weblogger nrc.next): “Dat er uit het land waar kranten bij bosjes omvallen ook positieve geluiden komen. Politico, een nieuwssite over het politieke leven in Washington, werd in 2007 opgericht door teleurgestelde redacteuren van The Washington Post. In 2009 hadden ze 100 werknemers en draaiden ze break-even door.., een wekelijkse papieren uitgave. Of de Huffington Post. Die blog begon in maart 2009 een miljoenenfonds voor onderzoeksjournalistiek. En het mooiste voorbeeld: een beeldredacteur van een noodlijdende krant, The Boston Globe, weet in 2009 zijn fotoblog The Big Picture uit te bouwen tot één van de populairste ter wereld.”

Harm Taselaar en Pieter Klein (hoofdredactie RTL Nieuws): “De DSB berichtgeving bij kranten en televisiemedia zoals TROS RADAR, NOVA, Pauw en Witteman en RTL Z. En op persoonlijker niveau, de uitspraak van de Amsterdamse rechter in het nadeel van de DNB, die RTL wilde verplichten vertrouwelijke stukken van de site te halen.”

Laurens Verhagen (hoofdredacteur NU.nl): “1. De vermaledijde term burgerjournalistiek was al met de nodige jubel bij het afval gezet, maar lijkt via een achterdeur toch nog levensvatbaar te zijn. Twitter speelt hier een belangrijke rol in, zowel in binnen- als buitenland. Denk aan de Schipholramp of – pregnanter – aan de verkiezingen in Iran. Maar denk ook aan de tiener Michael van Poppel, die met zijn Twitter-account Breaking the News vaak gerenommeerde persbureaus te snel af was (http://www.vkbanen.nl/weekblad/interviews/755724/Persbureau-van-20jarige-is-sneller-dan-de-rest.html). Uiteindelijk heeft de voormalig AH-medewerker zijn account voor tonnen verkocht. Volgens sommige insiders overigens voor een veel te laag bedrag.
2. Het tienjarig bestaan van NU.nl. Het jubileum werd gevierd met onder andere een fotoboek en een (papieren!) krant.
3. De wederopstandig van Vrij Nederland. Het blad is ineens weer relevant en leesbaar geworden en de (proef)abonnees stromen toe. Een knappe prestatie.”

Kees Versteegh (chef internet en media NRC): “Journalistiek hoogtepunt in 2009 was wat mij betreft de onthulling op 17 januari van mijn collega Joost Oranje over het bestaan van een geheim memo van de juridische dienst van het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Daarin werden ernstige twijfels geuit over de juridische onderbouwing van de Nederlandse betrokkenheid bij de aanval op Irak. De publicatie toonde aan dat het consequent volgen van een dossier en gedegen onderzoeksjournalistiek lonen. Terecht vormde de publicatie een van de aanleidingen voor het instellen van de onderzoekscommissie-Davids.”

Jeroen Mirck (redacteur Joop.nl): “Het stemt me vreugdevol dat de opinieweekbladen eindelijk uit hun schulp kruipen en iets op internet gaan doen. Elsevier telt inmiddels serieus mee als nieuwssite, maar de anderen volgen nu ook echt. Vrij Nederland heeft over de hele linie een restyling gehad die meer dan alleen cosmetisch was en die ook is doorgevoerd op het web. Goede site met goede achtergrondverhalen. HP/De Tijd maakt ook een sprongetje, van geen site naar een soort Geenstijl-lookalike blog. Erg popi-jopi en nou niet bepaald in lijn met het weekblad, maar er gebeurt in ieder geval iets. Ook Revu, altijd laverend tussen populair en opiniërend, heeft eindelijk een leuke site. Dat heeft echt veel te lang geduurd, maar het is er. In dit licht is het natuurlijk treffend dat een kwaliteitskrant er dit jaar voor koos om zijn site als blog in te richten. NRC.next won er de hoofdprijs mee bij de Dutch Bloggies, de jaarlijkse weblogprijzen. Natuurlijk, die prijs reik ik zelf uit, maar ik geloof wel degelijk dat de mediabedrijven eindelijk durven en willen. Het enige waar het aan schort is er geld mee verdienen. Ik kijk dan ook met lede ogen naar Christian van Thillo, die de websites van de PCM-kranten gruwelijk gaat uitkleden. Was het een tikfout dat hij de artikelfrequentie per krant wilde verhogen van 80 naar 800 berichten per dag? Ik vrees van niet. Van Thillo gaat kiloknallen op het web. Meer pagina’s dus meer pageviews, zal hij denken. Ik vrees dat hij van een koude kermis thuiskomt en dat de PCM-sites er alles behalve beter van worden. Dan haal ik liever mijn inspiratie bij uitgevers die wel durven te varen op inhoud.”

Al 3 reacties — discussieer mee!