fortune tellerTraditiegetrouw stelde De Nieuwe Reporter aan het eind van het jaar drie vragen aan verschillende mediamensen: Wat is het hoogtepunt van het afgelopen mediajaar? Wat het dieptepunt? En welke ontwikkelingen voorzie je voor 2010? Eerder kwamen de hoogte- en dieptepunten al aan bod. Vandaag de laatste aflevering: de voorspellingen. De Nieuwe Reporter nodigt lezers van harte uit om via het reactievenster een voorspelling voor 2010 te doen.

Bart Brouwers (hoofdredacteur Sp!ts, chef lokale online activiteiten van TMG): “De definitieve doorbraak van het hyperlokale en hyperpersoonlijke als de maat aller dingen in de nieuws- en informatievoorziening. De winnaar wordt degene die in staat is zijn publiek op zo specifiek mogelijk niveau te targeten en te voorzien van de informatie die het wil hebben, die het nodig heeft en waar het vrolijk van of verrast door wordt, en tegelijkertijd datzelfde publiek een actief onderdeel maakt van het nieuwe journalistieke ecosysteem. Oók commercieel gezien zal dat zijn effecten hebben: de voorzichtige doorbraak van nieuwe businessmodellen voor de nieuwsindustrie is in aantocht. Waarbij online de standaard is en mobiel het voorkeurs-device.”

Ernst-Jan Pfauth (weblogger nrc.next): “Dat traditionele media internet steeds meer in de vingers krijgen. Het gaan gebruiken voor belangrijke dossiers, online laten zien dat ze ergens hun tanden in zetten. Hopelijk laten journalisten ook steeds meer zien wie ze eigenlijk zijn. Wat voor ervaring ze hebben. Waarom ze de moeite waard zijn om te volgen. Of misschien wel om voor te betalen. Aan de andere kant verwacht ik dat bloggers invloedrijker worden. De YouTube-tax van Buma/ Stemra, en hoe die door de blogosphere is aangepakt, lijkt daar een mooie voorbode van. Je ziet ook steeds meer bloggers de slag naar traditionele media – en dus een groter publiek – slaan. Door opiniestukken, tv- en radio-optredens en columns.”

Harm Taselaar en Pieter Klein (hoofdredactie RTL Nieuws): “2010 wordt een topjaar. Er spelen zoveel interessante zaken, zoals Afghanistan, Iran, Irak. En verder: herstelt de economie zich, wanneer valt het kabinet, wanneer treedt de president van de DNB af en natuurlijk het WK voetbal in Z-Afrika.”

Laurens Verhagen (hoofdredacteur NU.nl): “1. De voormalige PCM-sites Volkskrant en Trouw gaan online tóch heel nauw samenwerken. 2. Twitter-achtige diensen worden ook interessant voor de massa. De massa hoeft niet te participeren, maar wil wél op de hoogte zijn van het allerlaatste nieuws. Speciale sites die het filteren van interessant nieuws op zich nemen, zullen mainstream worden.”

Kees Versteegh (chef internet en media NRC): “In 2010 zullen de bevindingen van de commisie-Davids over de Nederlandse betrokkenheid bij de oorlog tegen Irak – gelet op de hooggespannen verwachtingen van de oppositie en een deel van de pers – minder spectaculair zijn dan verwacht. Helaas zal de verschraling van -met name – de regionale pers doorgaan; tegelijkertijd zullen er nieuwe regionale initiatieven ontstaan – digitaal en wellicht op papier – om het gat te vullen. Meer inhoud van krantenwebsites (zowel buitenlandse als Nederlandse) zal als onderdeel van een digitaal abonnement worden aangeboden, maar minder dan op grond van alle aankondigingen van “betaalde content” zou mogen worden verwacht.”

Jeroen Mirck (redacteur Joop.nl): “In de tweede helft van komend jaar gaat de PVV kapitale fouten maken die de partij echt serieus zetels gaan kosten. De Haagse fractieleden die ook gemeenteraadslid worden, gaan kopje onder. En de media, die Wilders groot hebben gemaakt, smullen ervan. Wat weer leidt tot de populistische conclusie dat ‘de media het hebben gedaan’. O ja, en de Volkskrant verschijnt eindelijk geheel op tabloid. Mooi moment voor Pieter Broertjes om ermee te stoppen.”

Arjan Dasselaar (o.a. journalist voor Elsevier): “* Van Thillo begint met een veel verdergaande integratie van Trouw- en Volkskrant-deelredacties dan redacties zullen zeggen te hebben voorzien.
* Tenminste één gratis krant verdwijnt in 2010.
* Bij tenminste één Nederlandse Persgroep-krant zal nog een sanering worden doorgevoerd – het als een mantra herhalen door Nederlandse Persgroep-journalisten van de kreet ‘Van Thillo saneert altijd één keer heftig maar dan is het ook afgelopen’ wijst er al een beetje op dat men de bui voelt hangen.
* Er wordt een symposium georganiseerd over de rol van publieke publicisten op internet, waaronder niet alleen de publieke omroep valt, maar ook de vele voorlichtingsafdelingen van (semi-)overheden die soms rechtstreeks de concurrentie aangaan met bestaande commercieel geëxploiteerde vakbladen. Het zal een gezellig en prikkelend symposium zijn waarop men veel bekenden treft en nieuwe standpunten hoort. Bij de borrel serveert men bovendien van die kekke zalmsoesjes met een beetje bieslook. Echter, de politiek zal ook in 2010 zich niet durven wagen aan een serieuze bezinning op de taken van publieke media. Wel komt er een mooi uitgegeven, gebonden symposiumverslag dat serieus besproken zal worden op allerlei opleidingen journalistiek, waar het aantal aanmeldingen in de zomer van 2010 overigens fors zal inzakken.
* Steeds meer talentvolle jonge journalisten maken de sprong naar het analistendom (zeg maar journalistiek voor een goedbetalende minderheid), de wetenschap (zeg maar journalistiek voor een slechtbetalende minderheid) of de PR (zeg maar…- nou nee, laat ik me van een omschrijving onthouden).
* Geen voorspelling, maar een hoopvolle uitspraak: andere, iets idealistischere, jonge journalisten beseffen dat het in sommige bestaande bedrijfsculturen (roept u maar) moeilijk zal worden om crossmediale ambities te realiseren. En kiezen er dus voor om, eventueel met hulp van het Stimuleringsfonds voor de Pers, zelf iets nieuws op te zetten.”

Alexander Pleijter (universitair docent bij de afdeling Journalistiek van de Rijksuniversiteit Groningen en bij de afdeling Journalistiek en Nieuwe Media van de Universiteit Leiden): “2010 wordt het jaar van de doorbraak voor e-readers. De techniek ontwikkelt zich snel en allerlei beloftevolle projecten zien het levenslicht, zoals de Apple Tablet, Sports Illustrated, en Mag+. Dat biedt legio nieuwe opties voor multimediaal uitgeven. Maar ook een nieuwe kans om te verdienen aan digitale content. Bijvoorbeeld met het aanbieden van gedifferentieerde abbonementen. Nog even en de eerste uitgevers zullen een gratis apparaat aanbieden bij het afsluiten van een abonnement. En dan zal de e-reader net zo’n vlucht nemen als de mobiele telefoon.”

Theo Dersjant (De Nieuwe Reporter): De nieuwe generatie draagbare computers zal uiteindelijk makers van tijdschriften en dagbladen dwingen tot een nieuwe benadering. De huidige generatie e-readers – in de tweede helft van het afgelopen jaar kwam de verkoop eindelijk op gang – kan subiet naar het museum als medio 2010 Apple (en andere bedrijven) met tablets komen die het nadeel van de huidige e-readers opheffen: ze kunnen maar 1 ding. De ‘Tablet’ van Apple is tegelijk e-reader, webbrowser, tv, videocamera, tekstverwerker, mailhandler en muziekplayer. Als we de geruchten mogen geloven. Volgens diezelfde geruchten zou de Tablet al begin 2010 gepresenteerd worden en in de zomer verkrijgbaar zijn. Op voorhand de gadget van het jaar. Maar tegelijk ook meer dan een gadget. Wie ‘m eenmaal heeft, kan zich niet meer voorstellen het ooit zonder gedaan te hebben.

Al 4 reacties — discussieer mee!