robertnilesJournalisten die hun eigen blog of website beginnen moeten zich minder bezighouden met de dagelijkse productie van verhalen en meer met het opbouwen van ‘assets’ (activa), zegt Robert Niles, zelf een ervaren webjournalist. Pas als een site voldoende waardevolle onderdelen heeft, wordt deze lucratief.

Journapreneurs doen er goed aan geen trendy verhalen te schrijven die alleen vandaag bovenaan prijken in de zoekresultaten die Google ophoest, waarschuwt Niles. In plaats daarvan moeten ze een verzameling ‘asset’-artikelen opbouwen: stukken die nog jaren worden gelezen. “Zoek uit hoe je de onderwerpen waarin je de meeste expertise hebt te gelde kunt maken en schrijf er een ‘asset’-verhaal over”, adviseert de journalist.

Niles’ eigen handleiding voor statistieken is een goed voorbeeld van zo’n evergreen. Nog steeds lezen duizenden mensen elke dag de serie, die hij in 1995 schreef. Daardoor kon hij zijn volgende sites financieren, zegt hij.

Andere voorbeelden: reisgidsen met originele invalshoeken, jaaroverzichten van goed presterende sportteams, beknopte achtergrondverhalen met grafieken over complexe onderwerpen. Link naar zo’n achtergrondverhaal als je een artikel of blogpost schrijft over dat onderwerp, zodat nieuwe lezers meteen op de hoogte zijn, zegt Niles.

Search engine optimization
“Je moet het leven verlengen van de artikelen die je schrijft. Vraag je daarom bij elk verhaal af of er een ‘asset’-verhaal inzit en of je artikel het leven van een al bestaand ‘asset’-stuk kunt verlengen.”

Journalisten denken in kleine stappen, zegt hij: hoe kan ik een verhaal samenstellen met de informatie die ik op dit moment heb? “Ze zien het grote geheel niet. Als journapreneur zul je nog steeds kleine stukken en blogposts schrijven, maar die worden onderdeel van grotere verhalen.”

Niles raadt aan ‘asset’-verhalen te schrijven met search engine optimization in het achterhoofd. Tips zijn te vinden op de sites Searchengineland.com en OJR.org. “Denk als een lezer en vraag je af welke termen die zou gebruiken om een verhaal te zoeken in een search engine. Die termen moet je in de kop en meerdere keren in het artikel gebruiken.” De artikelen moeten vervolgens worden opgeslagen op URL’s waarnaar op de eigen site makkelijk kan worden gelinkt.

Actieve lezersgemeenschap
Maar uiteindelijk zijn het de lezers die beslissen of verhalen echte activa zijn: zij bepalen hoe waardevol een stuk voor hen is. Een actieve lezersgemeenschap is dan ook de tweede belangrijke ‘asset ‘voor een journapreneur. “Journalisten die hun eigen website beginnen zijn vaak verbaasd dat, anders dan bij de krant, niemand komt opdagen”, zegt Niles. “Ze moeten een gemeenschapsorganisator worden en hun eigen gemeenschap opbouwen.”

Die hoeft niet geografisch bepaald te zijn, maar kan ook zijn gevormd rond een niche-onderwerp. “Je moet je markt kennen. Zoek uit wat je een bepaalde gemeenschap te bieden hebt, waarin de markt nog niet voorziet, welke rol je kunt spelen.”

Rekruteer dan mensen om je site te lezen, zegt Niles. Daarvoor moet een journapreneur elke vergadering en elk evenement bezoeken die met zijn specialisme hebben te maken, evenals relaties opbouwen in sociale netwerken online. “De eerste vereiste is dat je luistert naar je gemeenschap”, zegt Niles. “Betrek je lezers steeds meer bij je site, bijvoorbeeld door hun een blog te geven.”

Poedelnaakt
En dan wordt het moeilijk, want een journapreneur hoort volgens Niles “een redactioneel commentator te zijn in plaats van een objectief verslaggever. Niet dat je ideologisch te werk moet gaan, maar het is belangrijk dat je gaat waar de feiten je naartoe leiden. Je lezersgemeenschap verwacht dat je op basis van solide verslaggeving de conclusies uitspreekt. Lezers snakken ernaar dat iemand zegt dat de keizer poedelnaakt is nu de krantenverslaggever een stenograaf is geworden. Als je dat doet, kan het je veel loyaliteit opleveren.”

Cruciale activa voor journapreneurs om hun site of blog onder de aandacht te brengen zijn een Twitter-account en Facebook-pagina. Links kunnen korter worden gemaakt op http://bit.ly/, zodat ze onder de Twitter-limiet van 140 karakters blijven. Op deze site kunnen journalisten ook achterhalen hoeveel mensen op hun links hebben geklikt en wat anderen hebben geretweet, zodat ze een idee krijgen waarin hun lezers zijn geïnteresseerd zijn.

Doorzettingsvermogen
Ten slotte is doorzettingsvermogen onontbeerlijk: een startup neemt zestig tot negentig uur per week in beslag als een journapreneur alles zelf doet. Wanneer een site eenmaal draait en een eigen gemeenschap heeft, kunnen die slopende weken teruglopen. Na tien jaar verdient Niles een fulltime-inkomen met dertig uur werken, zegt hij.

Maar advertenties leveren over een lange periode alleen genoeg op wanneer journalisten een groeiende collectie ‘asset’-verhalen publiceren, zegt Niles. Hij verwijst naar Google AdSense, dat advertentieruimte verkoopt, gebaseerd op keywoorden. “Als je de juiste woorden gebruikt, is er een grotere kans dat je advertenties krijgt.”

Geld vragen voor content is alleen aan te raden als een journalist heel gespecialiseerde informatie, bijvoorbeeld op juridisch gebied, publiceert of offline evenementen organiseert.

Verder lezen
Meer tips voor journapreneurs zijn te vinden op Online Journalism Review: ‘Starting your news website: A checklist for students and mid-career beginners‘ en ‘Starting your news website: How to get the most promotional value from Twitter‘.

Ook het Knight Digital Media Center, dat het News Entrepreneur Boot Camp organiseert, heeft bruikbare adviezen.

Nog geen reactie — begin de discussie!