Marc Schreuder, adjunct-hoofdredacteur RTL NieuwsOp Hyves heeft RTL-presentator Jan de Hoop 175.406 vrienden. Die komen regelmatig langs om een poll in te vullen en te discussiëren over het nieuws. Of over de kleur van de trui van De Hoop. Prominent op de site staat de meest recente uitzending van het RTL nieuws, waardoor het online bereik weer wat wordt vergroot.

Het is een goed voorbeeld van de digitale strategie van RTL, zoals die vorige week tijdens de 3D Academy bijeenkomst ‘Nieuwe manieren van nieuwsproductie’ werd uitgelegd door Marc Schreuder, adjunct-hoofdredacteur van RTL Nieuws en Arno Otto, directeur RTL Digital Media. Centraal bij die strategie staat het bouwen van communities, het vermarkten van de experts en, uiteraard, het vergroten van het bereik. “Ons product is primair gebaseerd op de tijd die we op het netvlies van een individu krijgen. Des te meer des te beter. Op wat voor een beeldscherm dat is is van ondergeschikt belang,” aldus Otto in de boardroom van RTL.

Interactie

RTL wil het publiek veel meer betrekken bij wat ze doen. Bijvoorbeeld door kijkersvragen voor te leggen aan experts (De kijker aan Z), een online bezuinigingsspel (Miljarden gezocht) of de politieke matchmaker waarbij je politieke keuzes werd vergeleken met die van BN’ers. Ook werd er geëxperimenteerd met het internet-only programma Op en Top NL, waarbij kijkers via social media in interviews met Nederlandse ondernemers konden mengen.

En zelfs het chaotisch verlopen twitterdebat was volgens Schreuder een goed experiment. “Hoewel de uitvoering misschien wel totaal mislukt is, bewijst het wel dat TV-kijkers in beweging te krijgen zijn naar online. En als je online en TV kan laten samensmelten, dan ligt daar toch een hele mooie toekomst.”

43 Gb/s

Dat online en TV steeds beter samengaan bewijzen ook de cijfers. Otto: “18 maanden geleden stuurden wij nog video via onze gemist omgeving de wereld in met een capaciteit van 5 GB per seconde. Afgelopen donderdag na Oh Oh Cherso was dat 43 GB per seconde. Het geeft aan hoe hard de consument op zoek is naar video. Wij willen dan ook dat al onze content op alle apparaten die audiovisuele content kunnen spelen beschikbaar is.”

Daarbij moet echter wel ‘een transactie met de gebruiker’ plaatsvinden. Dat kan op de traditionele manier via spot inkomsten. Zo kan je via RTL Gemist een programma terugzien, maar krijg je wel reclame voorgeschoteld krijgt. Wil je een programma zonder onderbrekingen dan kan je de reclame afkopen. Dat geldt ook voor de iPad app van RTL Nieuws die binnenkort gelanceerd wordt. Die is reclamevrij en dus niet gratis. Schreuder: “Betalen, dat is wel iets waarin wij geloven en waar we naartoe moeten.”

Commercie

De nieuwsuitzendingen van RTL Nieuws vertegenwoordigen echter wel een andere waarde dan programma’s als Oh Oh Cherso. Volgens Schreuder is “nieuwscontent minder makkelijk uit commercieel oogpunt te benaderen.” Toch slaagt RTL daar soms aardig in. Voor het verkiezingsdebat in Carre werd samenwerking gezocht met het FD, BNR en Elsevier. Doordat er ook een commercieel evenement van te maken – Carre was uitverkocht – werden de kosten gedekt. “Het is niet goedkoop om Carre af te huren en te vullen met techniek maar op deze manier hadden we een prachtig programma met heel veel kijkers voor weinig geld.”

Ook de bekendheid van de journalisten van RTL moeten beter worden ingezet. “De vele experts en gezichten die we in huis hebben vertegenwoordigen waarde. Als nieuwsorganisatie zullen we die beter moeten gaan benutten,” vertelde Schreuder. “Op onze nieuwe website die we eind dit jaar lanceren gaan die gezichten dan ook een prominente rol spelen. Net zoals de andere aspecten waar we goed in zijn: breaking news en onderzoeksjournalistiek. En we vermarkten onze experts niet alleen via televisie of twitter, maar we organiseren bijvoorbeeld ook seminars in samenwerking met enkele bedrijven.” Of dat geen problemen oplevert op de redactie? “Onze moderators en presentatoren staan daar als journalist. Dat is de enige voorwaarde voor ons. We moeten alle vragen kunnen stellen die je als journalist zou willen stellen.”

Marc Schreuder, adjunct-hoofdredacteur RTL NieuwsMarc Schreuder, adjunct-hoofdredacteur RTL Nieuws (Foto: Emiel Elgersma)

Lex Boon

Nog geen reactie — begin de discussie!