dichtbijbrabantVorige week werd de merknaam bekend gemaakt van het hyperlokale project van de Telegraaf Media Groep (TMG): Dichtbij. Toepasselijke naam, maar niet uniek, want ook BN/De Stem is gestart met een trits lokale websites in Brabant, onder de naam – jawel – Dichtbij Brabant. Opmerkelijk aan de lokale sites van BN/De Stem is niet alleen de naam, maar ook dat ze volledig gevuld worden met materiaal dat bezoekers aandragen, zoals BN/De Stem toelicht: “Iedereen kan zelf interessante, leuke en boeiende artikelen, foto’s en video’ plaatsen en reageren op de publicaties van anderen. Alle deelnemers vormen samen ‘de redactie’.”

Dat is zo opmerkelijk omdat een andere Wegenerkrant, TC Tubantia, iets meer dan een jaar geleden stopte met een identiek project, namelijk Dorpspleinen. Hans Berkhout, destijds manager van het project, trok toen in vakblad De Journalist de conclusie: “Het nieuwtje van de burgerjournalistiek is eraf. De hype is voorbij.” Is dit nu dan niet weer opnieuw dezelfde hype? Het lijkt erop, maar met een andere naam. Lees maar mee: “Met de lancering van de site doet de uitgeverij mee aan een wereldwijde trend: hyperlokaal en hyperpersoonlijk.” Kortom, hetzelfde concept heette eerst ‘burgerjournalistiek’ en heet nu ‘hyperlokaal’.  De grote vraag is nu natuurlijk: waarom zal DichtbijBrabant wel werken, terwijl de Twentse Dorpspleinen zijn mislukt?

Alexander Pleijter

Hoofdredacteur

Alexander Pleijter is hoofdredacteur van De Nieuwe Reporter. Hij werkt als universitair docent Journalistiek en Nieuwe Media aan de …
Profiel-pagina
Al één reactie — discussieer mee!