nrcSinds gisteren is de nieuwe website van de NRC in de lucht. Een forse verandering in vergelijking met de vorige. Hans Klis, een van de redacteuren die betrokken was bij de invoering van de nieuwe nrc.nl, legt uit wat de achterliggende ideeën van de nieuwe website zijn.

‘Cover what you do best. Link to the rest’. Volgens Jeff Jarvis moet een nieuwssite vooral doen waar het goed in is: nieuws van hoge kwaliteit brengen. Voor de rest verwijs je naar het oneindig grote internet. Je gidst en pretendeert vooral niet alles zelf te kunnen. Dat is ook de filosofie van de nieuwe website die NRC Handelsblad gister lanceerde. Nrc.nl gaat het beste online nieuws van Nederland brengen.

Voor de rest gidst het de nieuwsconsument naar bijvoorbeeld een portret van Wikileaks-oprichter Julian Assange bij The Guardian, een filmpje van bungee-jumpende dronken Russische tieners of de officiële verlovingsportretten van Prins William en Kate Middleton.

Sinds half oktober werkten vormgevers, webontwikkelaars en redacteuren onder leiding van chef internet en voormalig nrcnext-blogger Ernst-Jan Pfauth aan het nieuwe concept dat nu de oude nrc.nl (link vorig.nrc.nl) vervangt.

Op beta.nrc.nl konden mensen al meekijken hoe de site en de inhoud vorm kreeg. Ondertussen bouwden wij achter de schermen het interieur van onze redactieruimte.

NRC-IKea-010

De site heeft één jaar om zich te bewijzen als nieuwswebsite:

,,Je zou het niet zeggen na vijftien jaar van mislukte internetexperimenten in krantenland, maar internet is een geweldige aanwinst voor de journalistiek. NRC digitaal wil dat met daden laten zien. Het afgelopen jaar hebben de NRC-sites een verlies gedraaid. De belangrijkste opdracht die het nieuwe team heeft meegekregen is om in één jaar tijd dit verlies om te bouwen in een kleine winst. Het team moet zichzelf terugverdienen en de komende jaren steeds meer winst maken, uiteraard met het soort journalistiek dat bij NRC past” – Ernst-Jan Pfauth

Werkwijze

Voor het nieuws gebruikt de nieuwe nrc.nl een simpele formule. Zodra er iets gebeurt, melden we dat in één of twee zinnen met de bron. Dat kan bijvoorbeeld een ANP-bericht zijn of een tweet over een brand.

We beloven dan in datzelfde bericht dat we gaan uitzoeken wat het belang is van het bericht, of het klopt (in het geval van een bron als Twitter) en proberen we meteen de belangrijkste vraag te stellen bij dat nieuws (bijvoorbeeld wat betekent deze bomaanslag voor het vredesproces).

Vervolgens bouwen we het nieuwsbericht uit (wie, wat, waar, achtergrond etc) en vragen we een redacteur van de krant om het bericht te duiden en om de vraag bij het bericht te beantwoorden. Het doel is om dat binnen 15-30 minuten te doen.

Voor de redacteuren van de krant was dat even wennen, want in een enkel geval hoorden ze het nieuws pas als de internetredacteur naast ze stond. Bovendien zijn sommige redacteuren van de krant niet gewend om als expert geciteerd te worden. De grens tussen opinie en feitelijke duiding is soms flinterdun en journalisten houden zich liever bij de feiten.

Toch kunnen de redacteuren van NRC Handelsblad met hun jarenlange ervaring met onderwerpen als beste een nieuwsbericht duiden. Zo brengt nrc.nl nieuws met toegevoegde waarde voor de lezer.

nrc redactie1

Bovendien geeft deze werkwijze de nieuwsconsument een kijkje in de keuken van de journalistiek en door beloftes te maken – deze na te komen (we geven deze en deze duiding) en daar ook eerlijk in te zijn (redacteur X zegt dat dit nieuws niet belangrijk is, omdat .. ) – is onze werkwijze transparant en hopen we dat de lezer terug blijft komen omdat wij het belangrijkste nieuws het snelst hebben en het snelst duiden. En voor wie snelle duiding van moment op moment niet genoeg is óf te onoverzichtelijk, verwijzen we naar de krant.

Wat is de toon? Rock ’n Roll.

De grootste uitdaging van de nieuwe site was het vinden van de juiste toon. Nrc.nl is namelijk niet een kopie van de krant.

betanrcnl-1024x612

De linkerkant van de site is bedoeld voor nieuws, de rechterkant voor blogachtige artikelen die verwijzen naar ‘het beste van het web’: filmpjes, tweets, interviews die interessant zijn voor de lezer maar geen hard nieuws zijn. Onderaan de site staan de columns van onder andere Youp van ’t Hek en de cartoons van Fokke en Sukke die de lezers van de oude nrc.nlgewend zijn.

Over de rechterkant is vaak gediscussieerd, want waar ligt de grens? Een blogpost over borsten levert veel bezoekers op, maar NRC gaat niet scoren met blote borsten. Toch wordt je site gortdroog als je alleen maar verwijst naar lange interviews. Het moest wel een beetje ,,rock & roll” zijn. Meer dan eens zochten we dan ook de grenzen op. Een blogpost over het verbergen van bommen ging qua kop (‘In je kont, maar waar nog meer?’) te ver. Op zo’n moment kregen we commentaar van trouwe nrc.nl-lezers:

,,Wat is er gebeurd met mijn NRC?”

Ook ‘So you think you can dance’

Na twee maanden uitproberen is de toon van de website misschien het best te beschrijven als ‘ought to know’ met een knipoog. De lezer moet bij het koffiezetapparaat of aan de toog kunnen praten over wat hij of zij bij nrc.nl heeft gelezen, maar ook andersom. Als daar gepraat wordt over de persoon die ‘So you think you can dance’ heeft gewonnen, moet hij of zij een fragment daarvan terug kunnen zien bij de site.

Krantensites moeten stoppen met krantje spelen online, maar zich aanpassen aan het medium. Nrc.nl hoopt dat op een volwassen manier te doen en het medium en het merk NRC naar een hoger en moderner niveau te brengen.

Al 10 reacties — discussieer mee!