hoofddorpvandaagVandaag is de dag dat wederom een hyperlokaal project van een grote krantenuitgever van start gaat. Dit keer is het de beurt aan Hoofddorp, waar HDC Media (onderdeel van TMG) het lokale platform Hoofddorp Vandaag lanceert. En de komende tijd zullen er meer volgen in Noord- en Zuid-Holland. Hugo Schneider, adjunct-hoofdredacteur van HDC-Media, legt uit wat de achterliggende ideeën van dit project zijn.

Eerst maar een relativering. De Nieuwe Reporter staat de afgelopen weken bol van ‘hyperlokale’ initiatieven: Dichtbij.nl van TMG, Dichtbij in Brabant en nu ook Vandaag.nl. Ondanks al het aanstekelijke enthousiasme waarmee de plannen worden gepresenteerd, is het de vraag of hyperlokaal alleen maar hip of ook een beetje een hype is. Niemand weet in ieder geval met zekerheid dat het een hit wordt!

Eerdere pogingen om lokale internetplatforms te starten, zoals de Dorpspleinen in Twente van Wegener, zijn jammerlijk mislukt. “We waren onze tijd vooruit”, zeggen ze in Apeldoorn. Dat is misschien waar, maar het valt te bezien of lokale websites voldoende draagvlak hebben. Met behulp van het Stimuleringsfonds voor de Pers doet een aantal dagbladuitgeverijen een nieuwe poging.

Het doel is winst maken

Veel bezoekers op willekeurig welke nieuwssite staan niet garant voor succes. Een goed resultaat wordt slechts door één ding bepaald: dat er meer advertentie-inkomsten binnenkomen, dan er loonkosten uitgaan. Kortom dat er winst wordt gemaakt! En dat verdienmodel moet voor lokale websites in ons dichtbekabelde landje nog worden uitgevonden.

Het meest kansrijk zijn de (digitale) uitgevers die gebruik kunnen maken van grote dagbladredacties. Dat geldt onder meer voor HDC Media. Alleen al in Noord-Holland werken voor deze uitgeverij 200 journalisten bij titels als Noordhollands Dagblad, Haarlems Dagblad en De Gooi- en Eemlander. Ter vergelijking: bij een landelijk dagblad als de Volkskrant zijn 225 journalisten in dienst.

In de provincie Noord-Holland, exclusief Amsterdam, is HDC Media dominant. De HDC-bladen zijn marktleider, op papier en vrijwel overal digitaal. Met zoveel regionale journalisten, die dagelijks de paden op en de lanen in gaan, wekt dat ook geen verbazing. Het zou goed mis zijn, als het anders was.

Uit de digitale winterslaap

De enorme hoeveelheid regionale kopij, die de verslaggevers van HDC Media alleen al in Noord-Holland produceren, kwam tot voor kort primair de kranten ten goede. Maar in 2010 is de uitgeverij uit zijn digitale winterslaap ontwaakt. De slag van print naar digitaal is gemaakt.

Het bedrijf heeft 7 krantentitels als e-papers op de markt gebracht. Deze verschijnen maar liefst in 17 edities. Voor alle titels zijn recent iPhone-apps geïntroduceerd, die wekenlang tot de topvijf van best verkochte nieuwsapplicaties (1,59 euro) van Nederland behoorden. Aan een iPad-app wordt gewerkt. Ook zijn de dagbladsites vernieuwd, al ging dat met de nodige hick ups (niet te verwarren met apps) gepaard. En op 24 december gaat de eerste lokale nieuwssite, HoofddorpVandaag, van start. Daarna volgen nog zeker 30 andere lokale internetplatforms.

Al deze initiatieven hebben één doel: het behouden en, beter nog, versterken van de positie van de HDC-bladen als marktleider in Noord- en Zuid-Holland. De regionale content, die de ruim 200 journalisten van HDC Media dagelijks verzamelen wordt ingezet voor alle denkbare digitale platforms. Nieuwsconsumenten en lokale adverteerders worden op hun wenken bediend.

Verfijning van het editiestelsel

Waar het regionale dagblad door schaalvergroting terrein heeft verloren in dorpen en stadswijken, bieden (hyper)lokale websites de mogelijkheid om het editiestelsel oneindig te verfijnen. Voor Haarlemmers is de goed bezochte website van Haarlems Dagblad een ijkpunt, maar waar voelt een Hoofddorper of Heemstedenaar zich voor zíjn informatiebehoefte thuis? Bij HoofddorpVandaag en HeemstedeVandaag.

Haarlems Dagblad verschijnt al jaren met een speciale editie in Haarlemmermeer. De inhoud van de editie-Haarlemmermeer is deels terug te vinden op de nieuwssite van Haarlems Dagblad. Maar het is wel zoeken geblazen, want op deze site staat ook het grote en kleine nieuws uit Kennemerland en IJmond. HoofddorpVandaag biedt uitsluitend lokale informatie. Op maat geleverd. Volledig toegesneden op de Hoofddorper. HoofdorpVandaag is de lokale, digitale editie van Haarlems Dagblad.

Waar de doelgroep volstrekt helder is, worden de Vandaagsites ook interessant voor personen, instellingen en organisaties die een boodschap willen verspreiden. Voor de gemeente, bibliotheek, culturele podia, sport- en amateurvereniging. Zij worden van harte uitgenodigd om, met behulp van eenvoudige techniek, bijdragen aan het Vandaagplatform te leveren. Dat geldt ook voor lokale adverteerders, al zullen die moeten betalen naar gelang het bereik van de website.

Wat is het businessmodel?

Het businessmodel van de Vandaag-sites is even simpel als kansrijk. Voor de digitale platforms hoeven geen dure journalisten te worden ingehuurd. Haarlems Dagblad (met een rendement van 12,4 procent in 2010) heeft ze al in dienst. Hún netwerk, hún expertise en hún kopij, foto’s en video worden ingezet voor de 35 nieuwe lokale platforms. De verslaggevers van Haarlems Dagblad staan borg voor kwaliteit en onafhankelijkheid.

Door de crossmediale inzet van redacteuren en advertentieverkopers blijven de kosten van het Vandaag-concept beperkt en is er relatief weinig advertentieomzet nodig om rendement te draaien. Maar ook als het geld niet onmiddellijk binnenstroomt, zullen de sites een promotiemiddel zijn voor de papieren A-merken van HDC Media.

Vandaag is en begint het avontuur. Voor journalisten breken gouden tijden aan. Elke stads- en dorpsverslaggever krijgt zijn eigen internetplatform, waarop hij kan zenden en ontvangen. Bezoekers worden deelnemers en daarmee potentiële nieuwsbronnen, ook voor de krant. Elke verslaggever hoofdredacteur van zijn eigen Vandaagsite. Ja, het kan!

printscreen Hoofddorp.Vandaag

Al 20 reacties — discussieer mee!