persgroep

De internetredacties van de Volkskrant, Trouw en Het Parool worden losgekoppeld van de krantenredacties en verhuizen naar Rotterdam. Aan de Marten Meesweg – in het pand waar ook het AD en NRC zitten – komt één centrale redactie van vijftien fte die binnenkort een algemene nieuwsfeed voor alle sites verzorgt.

De nieuwe centrale webredactie krijgt een eigen hoofdredacteur. Daarmee valt de verantwoordelijkheid over de sites niet langer onder de huidige hoofdredacties. Naast het nieuws van de algemene webredactie krijgt iedere titel straks enkele webredacteuren die er voor moeten zorgen dat iedere webtitel een eigen gezicht krijgt. Trouw (2 fte) gaat zich profileren met de thema’s groen en politiek, de Volkskrant (7 8 fte) gaat zich richten op politiek en opinie, en Het Parool (2 fte) richt zich straks vanuit Rotterdam op Amsterdam, cultuur en uitgaan (zie update beneden voor een overzicht).

Het AD – dat met een eigen hoofdredacteur voor AD.nl al langer volgens ‘De Persgroep-methode’ werkt – blijft zich richten op sport en showbizz, maar vormt ook onderdeel van de nieuwe Persgroep Digitaal, zoals de nieuwe internetredactie voorlopig wordt genoemd. De verhuizing begint op 21 februari, vanaf 1 maart moet de nieuwe redactie van start gaan.

Barbara van Beukering, hoofdredacteur van Het Parool, spreekt van een ambitieus plan waarmee de concurrentie met succesvolle nieuwssites als NU.nl kan worden aangegaan. “We hebben straks veel meer slagkracht. Nu hebben we vier fulltime webredacteuren die een groot deel van hun tijd bezig zijn met het plaatsen van algemeen nieuws. Dat wordt straks centraal gedaan, zodat de twee redacteuren die we over hebben zich vol op het Parool-nieuws kunnen storten.”

Volgens Van Beukering is het geen bezuiniging, maar investeert De Persgroep juist in internet. Volgens Wouter Bax, chef internet bij Trouw, gaat het totaal aantal fte’s omhoog. “Natuurlijk is het wel aan elke huidige webredacteur om te beoordelen of de nieuwe werkwijze bij hem of haar past. Iedereen zal die overweging nog moeten maken, want er zijn nog veel vragen over de nieuwe werkwijze en de inhoud van het werk,” vertelt Bax.

Het was al langer bekend dat de websites van De Volkskrant, Trouw en Het Parool rode cijfers schreven. Wat dat betreft kunnen de redacties volgens Van Beukering niet om de veranderingen heen. “Met al het respect voor al het werk van de webredacties de afgelopen jaren, maar het is ons gewoon niet gelukt om genoeg bezoekers te trekken en geld te verdienen.”

Verhuizing Rotterdam
Volgens Bax is vooral de verhuizing naar Rotterdam “vrij hard” gevallen bij de redacteuren, maar rekenen ze erop dat de Persgroep de redactie tegemoetkomt als het gaat om het mogen werken in Amsterdam. Volgens Van Beukering is het geen probleem dat het Amsterdamse nieuws straks vanuit Rotterdam wordt gemaakt. “Een webredacteur kan overal ter wereld zijn werk doen. Daarnaast is toegezegd dat we een team ‘jonge honden’ krijgen dat dagelijks de straat op gaat om direct verslag te doen voor onze website. Bijvoorbeeld bij branden en ongelukken.”

Bij de Vlaamse kranten De Morgen en Het Laatste Nieuws werkt de Persgroep al langer met één ploeg die de webversies van de verschillende kranten maakt. De online titels vallen daarbij niet meer onder de verantwoordelijkheid van de ‘papieren’ hoofdredacteur. Dat de Persgroep van plan was om dit systeem ook bij haar Nederlandse kranten in te voeren lag al een tijd in de lijn der verwachting, maar stuitte tot nu toe op hevige kritiek bij de verschillende hoofdredacties. Daarbij was vooral de Volkskrant fel tegen de nieuwe plannen. De veranderingen betekenen dan ook het definitieve einde van de integrated newsroom, waarbij het online nieuws zich in het hart van de krant bevindt.

Update 14.57 uur
De nieuwe hoofdredacteur van ‘Persgroep Digitaal’ wordt Bart Franssen, de huidige hoofdredacteur van AD.nl.

Update 16.30 uur
Van Hans de Ridder, managing editor van de Persgroep België en Nederland, kregen we een volledig overzicht van de fte’s en unique selling points per titel.

Totaal Persgroep Nederland Digitaal: 40 fte

  • Chef Persgroep Nederland Digitaal: 1 fte
  • Centrale Digitale Nieuwsredactie: 15 fte
  • VK.nl: 8 fte
  • Trouw.nl: 2 fte
  • Parool.nl: 2 fte
  • AD.nl: 12 fte

Uitwerking van de unique selling points per titel

  • AD.nl: Sport, populaire showbizz en female
  • VK.nl: binnenlandse politiek, buitenlandse politiek (vooral mondiale kopstukken), opinie, muziek (“doelgroep is de Lowlandsbezoeker”), film en media
  • Trouw.nl: groen (“milieu, olierampen en dergelijke, maar ook de schoonheid van de natuur met mooie en uitbundige fotografie”), opinie (“over groene onderwerpen en over politieke onderwerpen die echt
  • Parool.nl: Amsterdams nieuws, cultuur in Amsterdam, uitgaan in Amsterdam (“de beste uitgaansagenda voor Amsterdam”), Amsterdamse sport (“vooral veel Ajax, maar ook veel amateursport”)

Voor meer duiding over deze operatie van De Persgroep, lees het interview op De Nieuwe Reporter met managing editor Hans Deridder en de aanstaande chef van de nieuwe webredactie, Bart Franssen.

Al 19 reacties — discussieer mee!