bastaHet zorgde afgelopen zomer voor een kleine rel in journalistiek Vlaanderen. Geïnspireerd door Nick Davies en zijn boek Flat Earth News besloot productiehuis Woestijnvis om te testen hoe gemakkelijk het is om de redactiekolommen van kranten te halen. Vanuit fictieve bedrijfjes en het onderzoeksbureau ‘Data Driven’ stuurden de programmamakers van Woestijnvis aan de lopende band uit de duim gezogen persberichten naar de Vlaamse Media. Dat leidde al snel tot krantenberichten met koppen als: ‘VLD-kiezers hebben de beste seks’, ‘Kiezer langer in het stemhokje’ en ‘Niet Belgen maar Vlamingen waren de dappersten aller Galliërs.’

Hiermee toonde Woestijnvis aan dat ook in Vlaanderen journalisten door tijdsdruk hun bronnen lang niet altijd checken en stevig leunen op de kopij van persbureaus en persberichten. Zeker als het om ‘leuk’ nieuws gaat. Overigens tot verbazing van de programmamakers zelf: “De deur stond niet op een kier, maar het was open deuren dag.”

Het experiment heeft uiteindelijk geleid tot het programma Basta, waarin cabaretgroep Neveneffecten de komende zes weken zelfgeknutselde onderzoekjournalistiek bedrijft. Gisteravond werd op Eén de eerste aflevering uitgezonden. Daarin nemen de programmamakers onder andere belspelletjes en helpdesks onder de loep, maar laten ze ook zien hoe ze maandenlang de Belgische media voor de gek hielden en uiteindelijk werden ontmaskerd. Door een journalist die zijn feiten wel checkte.

Lex Boon

Al één reactie — discussieer mee!