“20 euro voor een krant? Dat klopt van geen kant. We zijn niet gek.” Met die woorden reageert Rinder Sekeris, adjunct-hoofdredacteur van het Nederlands Dagblad, op mijn rekeningsom over de bedragen die mensen moeten gaan betalen voor losse artikelen op ND.nl. 10 tot 95 eurocent gaat het Nederlands Dagblad voor een artikel rekenen en uitgaande van 50 artikelen in een krant, was ik uitgekomen op een bedrag van 20 euro voor mensen die alle berichten van een dag zouden willen kopen. Maar zo werkt het niet volgens Sekeris: “Mensen die incidenteel een los artikel willen kopen, kunnen dat doen voor de genoemde bedragen. Maar wie de inhoud van een complete digitale krant wil, betaalt per dag maximaal 1,50 euro.”

De bedoeling is volgens Sekeris dat vaste bezoekers per saldo minder zullen hoeven betalen. “Mensen die vaker artikelen willen kopen, zullen goedkoper uit zijn. We komen met verschillende betaalvarianten. Iemand die vaker komt, kan kiezen voor een in verhouding goedkopere variant. Die 10 tot 95 eurocent gaat echt alleen over mensen die heel onregelmatig of incidenteel eens een artikel willen kopen, of die heel gericht niet meer dan enkele artikelen per dag willen lezen.”

Mensen die dagelijks ND.nl willen bezoeken om meerdere artikelen te lezen, kunnen straks een abonnement op de website nemen. “Maar nu is nog niet bekend wat dat precies gaat kosten”, vertelt Sekeris. “Ga er maar vanuit dat het rond een tientje per maand zal zijn. Ik kan nu echt nog geen exact bedrag noemen, want daar zijn we nog niet uit.”

Neem liever een abonnement

Voor kopers van losse artikelen lijkt 10 tot 95 eurocent toch een stevig bedrag, want omgerekend (wederom uitgaande van 50 artikelen in een krant waarvoor je 1,50 euro betaalt) betalen kopers van een papieren krant gemiddeld 3 eurocent voor een artikel. Maar dat is volgens Sekeris het lot van de koper van losse artikelen: “Wij willen het liefst dat mensen een abonnement nemen.”

Bovendien, zo legt hij uit, is het in de praktijk lastig om lage bedragen te rekenen voor de verkoop van losse artikelen: “We hebben te maken met afhandelingskosten en dan is een dubbeltje voor een artikel al spectaculair. We moeten daar speciale afspraken voor maken met bedrijven die de financiële afhandeling voor hun rekening nemen.”

Maar hoe zijn die tarieven voor losse artikelen eigenlijk vastgesteld? “Dat is een kwestie van inschatten wat lezers er voor over hebben. En dat onderzoeken we ook. Maar het is een experiment, dus we weten nog niet wat gaat werken. We gaan het gewoon testen. En de kans bestaat dat we de prijzen aanpassen. Daar is het een experiment voor.”

Minder afhankelijk van adverteerders

Een belangrijke reden voor het Nederlands Dagblad om over te stappen op een betaalde website is de wens om minder afhankelijk te worden van adverteerders. “We horen steeds vaker van adverteerders dat ze vinden dat banners op een website weinig opleveren. Bovendien is de advertentiemarkt heel wispelturig, dat heeft de economische crisis wel uitgewezen. Daar willen we dus niet langer van afhankelijk zijn. Met betaalde lezers krijg je een stabielere basis.”

Daarnaast heeft betalen voor content bij het Nederlands Dagblad een principiële kant: “Wij werken met hoogopgeleide, professionele journalisten, die daarvoor een salaris ontvangen. Die journalisten maken artikelen die waarde hebben, zowel inhoudelijk als economisch. Dat willen we inzichtelijk maken. Met de papieren krant is dit wel duidelijk voor de meeste mensen, maar op internet wringt deze redenering. Als alles gratis moet zijn, zal de professionele journalistiek wegkwijnen.”

Sinds oktober is registratie verplicht om artikelen op ND.nl volledig te kunnen lezen. Daar is Sekeris goed over te spreken: “Die registratie loopt goed. Het bezoekersaantal is gedaald met dertig procent, maar het aantal pageviews is slechts met tien procent gedaald. Bovendien blijven de huidige bezoekers langer op onze site. Dat vind ik positief. Ik heb liever honderd bezoekers die waardevol voor ons zijn, dan duizend bezoekers waar we niks aan verdienen.”

Alexander Pleijter

Hoofdredacteur

Alexander Pleijter is hoofdredacteur van De Nieuwe Reporter. Hij werkt als universitair docent Journalistiek en Nieuwe Media aan de …
Profiel-pagina
Al 2 reacties — discussieer mee!