Vanavond wordt eLinea gelanceerd: een nieuwsaggregator waarbij lezers zich kunnen abonneren op losse content van uitgevers. Gebruikers kunnen zelf een artikelkanaal samenstellen, bijvoorbeeld op basis van hun favoriete auteurs, cartoonisten of rubrieken. De artikelen kunnen vervolgens op verschillende apparaten gelezen worden. Natasja Oosterloo, business developer eReader Groep, legt uit hoe de dienst tot stand is gekomen.

In 2009 is het idee om eLinea te ontwikkelen ontstaan. Digitaal lezen werd steeds populairder, het aantal beschikbare apparaten om digitaal op te lezen nam toe, maar de hoeveelheid content die gemakkelijk digitaal beschikbaar was, bleef achter. Daarnaast beseften steeds meer uitgevers dat zij de boot niet moesten missen om te kunnen profiteren van de kansen die digitalisering hen biedt. Teruglopende advertentie-inkomsten en abonneeaantallen maakte de roep om een goed werkend businessmodel voor het ontsluiten van digitale content steeds luider.

Met als missie het stimuleren van digitaal lezen besloot eReaders Groep hier op in te springen en startte de ontwikkeling van eLinea. Op eLinea kunnen lezers zich abonneren op de artikelkanalen van precies hun favoriete redactieteams, schrijvers of cartoonisten. De artikelen kunnen vervolgens gelezen worden op elk apparaat, op het moment dat de lezer dat wil. eLinea is daarmee dus platform- en apparaatonafhankelijk. Een belangrijke eigenschap in een tijd dat nieuwe apparaten en besturingssystemen elkaar in rap tempo opvolgen.

Observeren
Om ervoor te zorgen dat eLinea zo gebruiksvriendelijk mogelijk is, hebben we het platform tijdens de ontwikkeling voortdurend getest. We zijn begin 2010 begonnen met een serie alphatesten, waarbij we letterlijk naast de lezer zaten om de precieze route door de site vast te leggen en alle knelpunten en feedback te noteren. Een erg leerzaam traject, omdat je dan goed kunt zien op hoeveel verschillende manieren mensen door een site navigeren en waar zij vastlopen.

Bètatest
Na het alphatraject, dat zo’n zes maanden in beslag heeft genomen, zijn we overgegaan op een gesloten bètaversie. In dit stadium konden lezers in hun eigen tijd eLinea uitgebreid testen en feedback via de e-mail, twitter (@elineanl) of de feedbacklink op de site doorgeven. Hier werd goed gebruik van gemaakt en de feedback is gebruikt als input voor de verdere ontwikkeling.

Zo heeft er bijvoorbeeld een essentiële verandering plaatsgevonden in de manier waarop artikelen binnen eLinea gelezen kunnen worden. Lag de focus begin vorig jaar nog op het downloaden van de artikelen in een PDF-bestand of een ePubbestand, nu is dit verschoven naar een focus op het direct online consumeren van artikelen. In de browser van pc, laptop of tablet of de mobiele browser van een smartphone kunnen artikelen direct comfortabel gelezen worden. De download is ook nog steeds beschikbaar, zodat lezers optimale keuzevrijheid hebben in de manier waarop ze lezen.

Pilotfase uitgevers
Maar zonder content is het natuurlijk lastig om een digitaal platform voor kwaliteitsartikelen goed te testen. Een aantal uitgevers nam daarom vorig jaar vrijblijvend deel aan de pilotfase. Op deze manier konden zij experimenteren met het aanbieden van content in delen en konden wij eLinea uitgebreid testen. Deze pilotfase met uitgevers leverde wederom belangrijke leerpunten op. Zo blijkt er bijvoorbeeld een enorm verschil te zijn in de manier waarop uitgevers hun content kunnen aanleveren en hoe de rechten voor de verschillende onderdelen zoals beeldmateriaal en artikelen van freelancers geregeld zijn. Door verschillende invoermethoden aan te bieden (van losse artikelen tot een XML-feed en een op maat gemaakte koppeling tussen eLinea en het systeem van de uitgever), kan eLinea omgaan met deze diversiteit.

Betalen voor digitale content
De grote vraag is en blijft: is de consument wel bereid om te betalen voor digitale content? Bij eReaders Groep beantwoorden we deze vraag natuurlijk met een grote ‘ja’. Uit onderzoek blijkt dat er aan een aantal voorwaarden voldaan moet worden om ervoor te zorgen dat de lezer bereid is te betalen voor digitale content: het moet gaan om unieke kwaliteitscontent, die gelezen kan worden op een manier die waarde toevoegt voor de lezer (bijvoorbeeld gemak en persoonlijke selectie) en het betalen voor dergelijke content moet eenvoudig en betrouwbaar zijn.

Kwaliteitscontent
eLinea voldoet aan deze voorwaarden. Vanaf de lancering biedt eLinea de lezer kwaliteitsjournalistiek van de volgende uitgevers:

NRC Handelsblad, Elsevier, Nieuws.nl, Vrij Nederland, Opzij, Psychologie Magazine, J/M voor Ouders, Dolf Jansen, Friesch Dagblad, Joep Bertrams, Reader’s Digest, TRIK, Yvonne Kroonenberg, Tom Janssen, Dagblad De Pers, onzeWereld, VJ Movement, Management & Literatuur, Scilogs, Fleur Speet, Salesmagazine, DJBroadcast, EOS, Psyche & Brein, MO*magazine, eReaders.nl, OnStage en Radio Nederland Wereldomroep. Deze uitgevers bieden zowel betaalde als gratis kanalen aan en het aanbod zal de komende tijd sterk uitgebreid worden.

Prijsstrategie
eLinea zorgt ervoor dat de artikelen van deze uitgevers comfortabel en eenvoudig gelezen kunnen worden op elk apparaat en op het moment dat de lezer dat wil. Verder kunnen lezers reageren op artikelen, deze waarderen, doorsturen naar andere geïnteresseerden, artikelen markeren als favoriet en bovendien blijven de artikelen bewaard in een online persoonlijk archief.

Het betalen voor de artikelkanalen hebben we zo eenvoudig mogelijk gemaakt. Na registratie vraagt eLinea gebruikers om eenmalig de eigen bankrekening of creditcard aan zijn account te koppelen, door 2 eurocent over te maken via iDeal of creditcard. De lezer kan daarna eenvoudig abonnementen toevoegen en opzeggen. Om dit te bevestigen dient de lezer vervolgens zijn wachtwoord in te voeren. Betalingen worden automatisch aan het begin van de maand afgeschreven. Vooralsnog blijft het bij maandelijks afrekenen. Later willen we eLinea graag uitbreiden met een model waarin het mogelijk is om bijvoorbeeld ook per artikel af te rekenen.

Uitgevers bepalen zelf de prijs van een artikelkanaal. De prijzen liggen nu tussen de € 0,10 en € 5,99 per maand, er zijn ook gratis kanalen. Het is voor de uitgevers uitermate interessant om te zien of deze prijzen passen bij de verwachtingen van de lezer. Van de betaalde kanalen gaat 70% van de opbrengsten naar de uitgever en 30% naar eLinea.

Verdere ontwikkeling
Vanavond gaat eLinea live, maar na de lancering staat de ontwikkeling zeker niet stil. Zo willen we de visuele weergave van de artikelen versterken, gaan we extra sociale functies toevoegen en wordt het aanbod sterk uitgebreid.

[poll id=”2″]

Al 4 reacties — discussieer mee!