In 2008 bleek een Franse nieuwslezeres te sexy. Telkens als zij in beeld verscheen  om het nieuws te presenteren, zapten legio kijkers weg. Ze vonden haar veel te sexy om het serieuze nieuws op een geloofwaardige manier te presenteren. En dat is niet het enige, zo blijkt uit recent wetenschappelijk onderzoek, mannen onthouden ook nog eens een stuk minder als het nieuws gepresenteerd wordt door een sexy uitziende vrouw.

Nieuwsprogramma’s zetten steeds vaker aantrekkelijke, jonge vrouwen voor de camera om vooral mannelijke kijkers naar de zender te lokken en vast te houden. Naar nu blijkt komt dit het overbrengen van de inhoudelijke boodschap, het nieuws, niet ten goede.

Onderzoekers van de Indiana Universiteit in de Verenigde Staten ontdekten dat het geheugen van mannelijke kijkers door “de nadruk op de seksuele aantrekkelijkheid van vrouwelijke nieuwslezers” minder goed werkt. Zij vonden dat voor mannen cognitieve mechanismen zo werken dat ze visuele indrukken voorrang geven boven verbale verwerking. Oftewel: mannen letten meer op uiterlijk dan op het verhaal.

Strakke rok

De onderzoekers Maria Elizabeth Grabe en Lelia Samson publiceerden hun resultaten in het tijdschrift Communication Research. Hun onderzoek bestond onder meer uit metingen tijdens twee versies van een korte nieuwsuitzending, beide gepresenteerd door dezelfde 24-jarige vrouw. In de eerste uitzendig was de journaliste gekleed in een strakke donkerblauwe jas en rok die haar lichaamsvormen benadrukten. Ze droeg ook fel rode lippenstift en een halsketting. In de andere uitzendig was de presentatrice gekleed in een vormeloos en loszittend, donkerblauw jasje met rok, zonder lippenstift of ketting.

De presentatrice was ingekaderd in een opname die haar bovenlichaam liet zien, maar ook haar bovenbenen, taille en heupen. Het nieuws ging over lokale aangelegenheden, met niet bepaald sexy onderwerpen als fondsenwerving en rentewijzigingen. De bijna vierhonderd deelnemers kregen (ook voor de onderzoekers) een willekeurige uitzending te zien. Met vragenlijsten moesten ze daarna een indruk geven van de presentatrice. Ook kregen ze vier multiple choice vragen over haar fysieke verschijning, en tien multiple choice vragen over de inhoud van de vijf verhalen die ze had gepresenteerd.

Onaantrekkelijk = beter onthouden

De onderzoekers vonden dat de mannen zich de onderwerpen gepresenteerd door de onaantrekkelijk geklede vrouw beter konden herinneren. Opmerkelijk was dat voor vrouwen het omgekeerde waar was: die konden zich van haar verhaal juist het minst herinneren, al ging dat om een klein effect. De studie lijkt een theorie te ondersteunen uit de evolutionaire psychologie die stelt dat de verwerking van visuele informatie makkelijker gaat dan die van verbaal verkregen informatie.

Bovendien bleek dat mannen de sexy geklede nieuwslezeres minder geschikt vonden om serieuze nieuwsonderwerpen, over bijvoorbeeld politiek, economie en oorlog, te presenteren. Saaie kleding past in in hun beleving beter bij dat soort nieuws. Oftewel, sexy en geloofwaardig gaat volgens de gemiddelde man niet samen.

Een suggestie voor een vervolg is een studie naar het effect van mannelijke nieuwslezers op vrouwelijke kijkers. Als die niet warm of koud worden van nieuwslezer Nick Clooney, de vader van… , is er wellicht ondersteunend bewijs voor de suggestie dat alleen mannen zich laten afleiden door een sexy verschijning.

Een eerdere versie van dit artikel is gepubliceerd op Sync.

Al 3 reacties — discussieer mee!