De presentatie van nieuws op veel sites is eenvormig. Een woud aan koppen, blokken en foto’s komt op de lezer af. Dat kan anders.

Of je nu volkskrant.nl, guardian.co.uk of straitstimes.com bekijkt, deze sites zien er in grote lijnen allemaal min of meer hetzelfde uit. De hoofdpagina staat vol met nieuwsberichten, geïllustreerd met foto’s. De indeling daarvan verschilt: nieuwsorganisaties kiezen voor twee, drie of vier kolommen. Afwijkende content wordt in blokken gestopt, vaak met een andere kleur, die dwars door de kolomstructuur heengaan.

Alles wat een site te bieden heeft, wordt op de homepage gepresenteerd. Daarbij helpt het dat pagina’s scrollbaar zijn. Het resultaat is een onrustig beeld.

Nieuws-apps
Hier en daar wordt gezocht naar eenvoud. Zo is de manier waarop good.is en nrc.nl het nieuws presenteren overzichtelijker. Toch blijft de hoofdpagina een lang document waarvan maar een klein deel op het scherm te zien is.

De eenvoud is wel te vinden bij applicaties voor smartphones en tablets. Voor deze nieuwe apparaten gelden andere regels qua gebruik. De nieuwsflow is daarom anders opgezet.

New York Times
Met de komst van HTML5 en Google Chrome-webapps zijn een aantal van deze nieuwsapps ook geschikt gemaakt voor de browser. Voorbeelden zijn The New York TimesThe Huffington Post en NPR.

Wat gelijk opvalt aan de webapp van The New York Times is dat de pagina niet scrollbaar is. Er is niet meer dan wat je ziet op het scherm. Die eenvoud vraagt om een goede navigatie. Het switchen tussen secties gaat middels een menu dat constant rechts in beeld is. Ook zijn er sneltoetsen om te bladeren in artikelen en katernen.

De HTML5-app van The New York Times

Bevalt de presentatie niet? De opmaak van de pagina is aan te passen onder de knop customize. Er zijn elf verschillende lay-outs waaruit de gebruiker kan kiezen. Sommige zijn gericht op beeld, andere op tekst.

Huffington Post
Scrollen door artikelen kan wel in de Newsglide-webapp van The Huffington Post, maar dan horizontaal. Na het kiezen van een sectie – in een menu aan de linkerkant – worden vier rijen geladen met artikelen, onderverdeeld in nieuws, blogs, populair en slideshows. Een foto en een kop keilen een artikel aan. Na een klik wordt het stuk geladen in een nieuw venster dat over de applicatie heen komt te liggen.

De webapp van The Huffington Post

Ook bij deze webapp kan de gebruiker het uiterlijk aanpassen, al ligt de structuur van de pagina vast. Het geheel ziet er aantrekkelijk en glossy uit. De navigatie is even wennen en wat mij betreft geschikter voor de vinger dan voor de muis.

Ontwerp van Gawker
En daarmee dient het voornaamste kritiekpunt zich aan. De applicaties zijn ontworpen voor tablets en niet voor een computer met toetsenbord en muis. Er is ruimte voor een tussenvorm: een eenvoudige, visuele presentatie die is toegespitst op regulier computergebruik op een iets groter scherm.

Het blogimperium Gawker heeft recent een poging daartoe gedaan en bakken met kritiek over zich heen gekregen. Het bezoek van hun websites daalde aanzienlijk nadat op 7 februari de nieuwe lay-out werd uitgerold. Perfect is het ontwerp geenszins, maar het geeft wel een blik op de toekomst.

Focus op video
Gawker wil meer zijn dan een weblog: oprichter Nick Denton wil op termijn gaan concurreren met tv-zenders. De nadruk komt meer en meer te liggen op video. Daar hoort een andere, visuelere ervaring bij.

Er valt nog wel het nodige aan te merken op bijvoorbeeld lifehacker.com, een van de Gawker-sites. Zo vergt het navigeren enige oefening en zijn artikelen niet gerubriceerd. Maar het punt is duidelijk: als nieuwsorganisaties multimediaal willen zijn hoort daar wellicht een nieuwe vorm van presenteren bij.

Al één reactie — discussieer mee!