Kinderen zijn zeer traditionele mediaconsumenten. Liefst 28 procent van hen gebruikt betaalde landelijke kranten als een belangrijke dagelijkse nieuwsbron, nauwelijks minder dan de 35 procent van de 55- tot 65-jarigen. Daarmee is het landelijk dagblad de derde nieuwsbron voor kinderen. Maar de computer staat bij hen nummer één, en ook smartphones en tablets zijn sterk in opkomst. Van alle Nederlanders in alle leeftijdscategorieën investeert nog altijd 65 procent een kwartier tot een uur per dag in nieuws en achtergronden. Voor zover zij nieuwe media gebruiken, migreren zij vooral naar de digitale vormen van de media waarmee zij zijn opgegroeid.

De tv staat aan, de krant ligt op de keukentafel

Dat zijn een paar opvallende uitkomsten van To Read Or Not To Read, een onderzoek naar nieuwsconsumptie bij een representatieve groep van vijfhonderd Nederlanders van Mijke Slot van TNO en Fleur Munniks de Jongh Luchsinger van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Slot en Munniks presenteerden hun onderzoek tijdens een recente bijeenkomst van 3D – Designing the Daily Digital. De presentatie is embedded onderaan dit artikel. Waarom kinderen en jongeren tot 24 jaar zulke enthousiaste krantenlezers zijn, weten Slot en Munniks niet precies. “Voor kinderen geldt waarschijnlijk dat zij de media gebruiken die thuis voorhanden zijn,” opperen zij. “De krant ligt op de keukentafel, de tv staat toch al aan.”

Televisie blijft de belangrijkste nieuwsbron

Televisie blijft voor alle leeftijdsgroepen veruit de meest gebruikte bron van nieuws en achtergronden – het marktaandeel loopt van 65 procent in de jongste groep tot 78 procent in de oudste. Maar jongeren tot 24 jaar noemen de computer als ‘meest waardevolle’ bron, vóór tv. Smartphones en tablets zijn nu al goed voor 10 procent van de nieuwsconsumptie in deze groep, en dat aandeel groeit explosief. Het gebruik van nieuwe media gaat niet ten koste van de belangstelling voor nieuws en achtergronden, en heeft evenmin een nadelig effect op het gebruik van traditionele media. Wat dat betreft komen Slot en Munniks tot dezelfde uitkomsten als eerdere onderzoeken die al op De Nieuwe Reporter werden aangehaald.

Migratie naar ‘nieuwe oude’ media

Wel nieuw is hun ontdekking dat nieuwsconsumenten migreren naar de nieuwe-mediagedaanten van de nieuwsbronnen die in hun jeugd dominant waren. Jongeren zijn digital natives, en het is dan ook logisch dat computer, smartphone en tablet in deze groep dominant zijn. Voor zover zij sociale media gebruiken als nieuwsbron – nog niet zo vaak – doen zij dat ook vooral op die nieuwe apparaten. Mensen die in hun jeugd met de krant vertrouwd raakten, groeien door naar de websites van dagbladen, radio- en tv-‘natives’ naar de omroepsites. Zo zijn digitale – en webradio opvallend populair onder de oudste Nederlanders, die opgroeiden toen de radio nog dominant was.

Met nieuws hoor je erbij

Een andere aardige uitkomst: kinderen en jongeren vinden nieuws en achtergronden niet zozeer belangrijk om op de hoogte te blijven, maar om ‘erbij te horen’. “Als je het nieuws kent, heb je iets om over te praten op het schoolplein,” zeggen Slot en Munniks. “Het helpt ook tegen verveling. En vooral schoolgaande kinderen vervelen zich vaak.”

3D Nieuwsconsumptie presentatie 180311

Al één reactie — discussieer mee!