Morgen komt Sp!ts met een nieuwe website. En een nieuwe rubriek: Kruisvuur. Wow, dat klinkt razendspannend! Wat is het? Een interactief schietspel met journalistieke aspiraties? Bijna goed. Het is een ‘battle of the blogs’, zoals Sp!ts in het persbericht meldt. Klinkt ook heel spannend. Maar de bloggers gaan elkaar natuurlijk niet letterlijk onder vuur nemen. Ze gaan met elkaar discussiëren over een stelling! Bijvoorbeeld: Nederland moet de import van spruitjes uit Duitsland verbieden. De deelnemende blogs reageren in circa 200 woorden op deze stelling. Uiteraard is er ook een interactief element: onder de stellingen komt een poll, waarin lezers kunnen stemmen op de opinie die hun het beste ligt.

Er zijn zes deelnemers in dit opiniegevecht der blogs: DeJaap, Dagelijkse Standaard, Sargasso, Retecool, Geencommentaar en WijBlijvenHier. Huh? Wat gek, Sp!ts is toch van de Telegraaf Media Groep (TMG)? Waarom doet TMG-succesblog GeenStijl dan niet mee? Wellicht omdat GeenStijl zich graag bedient van ongewenste wapens, zoals de botte bijl? Willem Schouten, hoofdredacteur van Sp!ts noemt twee andere redenen: “GeenStijl is geen politiek blog naar mijn gevoel. Het is ook zo groot dat een van de intenties van de rubriek, een bredere doelgroep kennis te laten maken met stevig debat op internet, niet toepasbaar is.”

Financieel profiteren

Waarom doen de blogs eigenlijk mee? Hebben ze een aantrekkelijke deal gesloten met het kapitaalkrachtige TMG? “DeJaap zal niet meteen financieel profiteren van Kruisvuur. Althans, niet in de zin dat Sp!ts of TMG geld op tafel leggen”, bekent Bart Nijman namens DeJaap. Waarom dan wel? “We hopen uiteraard op extra pageviews, die dan weer interessant zijn voor onze eigen adverteerders. Dus komt het in feite neer op reclame maken om reclame binnen te kunnen halen.”

Sp!ts-hoofdredacteur Schouten ziet Kruisvuur dan ook als een geste aan de deelnemende blogs: “Wij bieden ons bereik aan de deelnemers om hun boodschap en visie op de wereld breder bekend te laten worden. We plaatsen banners van de betrokken sites en linken naar ze door. We zijn het Buitenhof of P&W waar gasten komen debatteren. Wij het mooie debat, zij meer bekendheid en impact.”

De meningen van weblogs

De weblogs moeten dus met elkaar in debat door hun mening te geven over een bepaalde stelling. Maar hoezo hebben de weblogs een eigen mening? Het zijn toch stuk voor stuk groepsblogs die een breed scala aan meningen aan bod laten komen? Wat is dan de mening van – pak ‘m beet – Sargasso? Is er zoiets als de Sargasso-ideologie? “Er bestaat geen mening van Sargasso”, vertelt Stephan Okhuijsen. “Datzelfde probleem hebben de andere collectieve blogs ook. Daarom is ook aangegeven dat we bij ieder stuk de naam van de auteur ook vermelden. Het is hetzelfde probleem als op het blog zelf. We hebben geen hoofdredactie die filtert, dus wat men aan meningen spuit, is voor titel van de schrijver.”

DeJaap zal per stelling steeds een gericht geselecteerde strijder in de arena brengen, vertelt Bart Nijman: “Ik denk dat het in de praktijk zo uit zal pakken dat als wij bijvoorbeeld tegenover GeenCommentaar gezet worden, er een rechts geörienteerd redactielid de beantwoording van de stelling op zich zal nemen, terwijl we kiezen voor een linkser gerichte redacteur als we het tegen De Dagelijkse Standaard op mogen nemen. Het doel is polemiek, ter lering ende vermaak van de Spitsnieuwslezers, niet ter meerdere eer en glorie van DeJaap.”

Alles duidelijk? Laat het schieten beginnen!

Alexander Pleijter

Hoofdredacteur

Alexander Pleijter is hoofdredacteur van De Nieuwe Reporter. Hij werkt als universitair docent Journalistiek en Nieuwe Media aan de …
Profiel-pagina
Nog geen reactie — begin de discussie!