Dichtbij-directeur Jelle Hoffenaar (links) en Marco Derksen van Arnhem Direct bezegelden dinsdag hun samenwerking met een ferme handdruk

Arnhem Direct, een van de oudste en meest succesvolle hyperlocals van Nederland, wordt Arnhem Dichtbij. Oprichter en eigenaar Marco Derksen heeft deze week een samenwerkingsovereenkomst gesloten met Telegraaf Media Nederland (TMN), de dochter van het Telegraaf-concern die het landelijke hyperlocal-netwerk Dichtbij.nl exploiteert. Derksen ontkent een bericht in De Gelderlander als zou Arnhem Direct aan TMN zijn verkocht voor 75.000 euro. “Ik sluit een verkoop op termijn niet uit, maar die is nu niet aan de orde. Het is echt een samenwerking.” TMN zal jaarlijks 37.500 euro investeren, ongeveer de helft van de kosten om Arnhem Direct draaiende te houden. “TMN gaat ons met name helpen met de advertentieverkoop. Beide partijen mogen de inkomsten houden die zij zelf genereren, en de site blijft voorlopig draaien op mijn server.”

“Kennis delen met een sterke partner”

Beide partijen zijn zeer ingenomen met de deal. “Door de samenwerking met Dichtbij hebben we een sterke partner die ons commercieel verder kan helpen,” aldus Derksen in een zelfgeschreven bericht op Arnhem Direct. “Groter bereik en toegang tot adverteerders. (…) Telegraaf Media Nederland is het meest complete mediahuis van Nederland, met mediamerken en -platformen die onmisbaar zijn voor consument en adverteerder.” Jelle Hoffenaar, algemeen directeur van Dichtbij.nl, denkt er net zo over: “Dankzij deze samenwerking met Arnhem-direct.nl hebben wij sneller een positie in Arnhem, maar nog veel belangrijker is dat we samen met de mensen van Arnhem-direct.nl kennis kunnen delen om zo het Dichtbij-concept verder door te ontwikkelen.”

“Laten we het beste er maar van vrezen”

De lezers en bloggers van Arnhem Direct reageren meer verdeeld op Derksens bericht. Onder de critici strijden de zorg om de ‘lokaalheid’ en onafhankelijkheid van het stadsblog om voorrang met klassiek wantrouwen jegens de Telegraaf. “Laten we het beste er maar van vrezen,” aldus een van de comments. ‘Artois’ vraagt zich bezorgd af: “Telegraaf?!!!!!! Is er een redactiestatuut? Vaarwel!!!!” Cees van der Pluijm heeft een sarcastische gelukwens: “Samenwerken met de Telegraaf! Dat lijkt me echt ideaal, de partijkrant van Geert Wilders.” Geert Kruideren wordt bekropen door “een Murdoch-gevoel”, en Vern.Dudley merkt op: “In de provincie mag je kiezen of je door de hond of de kat wordt gebeten: Telegraaf Media of Wegener”, de uitgever van De Gelderlander. Maar de meeste reacties zijn toch positief tot regelrecht juichend. “Yes. Aha, een samenwerking dus en geen totale (uit)verkoop,” aldus Bernd Ebbo Visser. “Dat biedt perspectief.” Anno Zijlstra feliciteert Derksen van harte: “Als ik in Arnhem ben borrel bij Dudok Marco! Dit moet even gevierd worden.”

Hyperlocals vullen het gat dat regionale kranten laten liggen

Hyperlocals zijn websites die puur lokaal nieuws brengen, over een stad, dorp of streek. Zij ontstaan omdat regionale dagbladen ‘hyperlokaal’ nieuws steeds meer laten liggen. Het idee is dat dat nieuws vooral wordt verzorgd door de inwoners zelf, met minimale inbreng van professionele journalisten. Arnhem Direct, opgericht in 2008, is daarin het verst. Bijna alle berichten op de site zijn afkomstig van een vaste gemeenschap van zo’n 150 Arnhemse bloggers. De site telt slechts twee journalisten in vaste dienst, die zich voornamelijk beperken tot coördinatie en begeleiding van de bloggers en dan ook community managers heten. Arnhem Direct trekt ongeveer dertigduizend unieke bezoekers per maand. De stad Arnhem telt 150.000 inwoners. Derksen claimt een bereik van “circa 15 procent”. Ter vergelijking: De Gelderlander, die ook Arnhem bedient, heeft een totale verspreide oplage in de gehele provincie van bijna 148.000 exemplaren, 8 procent minder dan drie jaar geleden.

“Blijf met je rotpoten van onze rotstad af!”

De vaste bloggers van Arnhem Direct plaatsen zelfgemaakte berichten, foto’s en video’s over alles dat hen bezighoudt: winkelopeningen, straatfeesten, een ganzenfamilie die dwars door het drukke Arnhemse stadsverkeer “op safari” gaat, de Modebiënnale, maar ook over de lokale politiek: “Nico Wiggers, de sidderaal van Zuid Centraal.” Het levert een aanstekelijke mix op – net geen echte journalistiek, warmer en innemender dan de doorsnee regionale krant: “Blijf met je rotpoten van onze rotstad af!” De bloggers nemen het niet zo nauw met klassiek-journalistieke normen als objectiviteit en hoor en wederhoor, een bron van voortdurende discussie met hun klassiek-journalistieke community managers. Maar die laten hen toch grotendeels begaan, vertellen ze in een profiel van Arnhem Direct dat vorige week verscheen in De Nieuwe Pers, het orgaan van het Stimuleringsfonds voor de Pers. “Onze bloggers redeneren: ‘Ik kan wel berichten over de misdaad in mijn wijk, maar ik heb hier een koopwoning, en die wordt dan minder waard’.” Het portret zal binnenkort ook online te lezen zijn op de website van het Stimuleringsfonds.

Moeilijk geld verdienen met hyperlocal

Ondanks het succes is het moeilijk geld verdienen met een hyperlocal, aldus Derksen in De Nieuwe Pers. “We trekken wel veel lokale adverteerders, maar de inkomsten blijven bescheiden.” Derksen (1964) is zelfstandig media-ondernemer; zijn bekendste titel is MarketingFacts.nl, een vaksite over marketing, reclame en promotie. Hij begon zijn eigen bedrijf, gevestigd in een fraai herenhuis vlak achter Arnhem CS, omdat hij genoeg had van het voortdurende heen en weer reizen voor zijn werk tussen Arnhem en de Randstad. MarketingFacts heeft meer inkomsten uit advertenties, maar vooral ook uit de organisatie van betaalde events voor zijn lezers.

Op zoek naar partners

Met Arnhem Direct was het Derksen nooit om het geld te doen. “Ik ben een betrokken Arnhemmer, ik bied en lees graag goede informatie over de stad. Bovendien is de site heel goed voor de naamsbekendheid van mijn bedrijf.” Maar hij wilde Arnhem Direct nu ook weer niet eeuwig in zijn eentje in de lucht blijven houden. Hij zocht dan ook al langer naar partners die Arnhem Direct meer slagkracht konden geven. In juli 2010 begon hij een samenwerking voor een jaar met Omroep Gelderland, die toen de helft van zijn jaarlijkse kosten voor zijn rekening nam. Maar de omroep zag af van verlenging. Deels omdat hij moet bezuinigen, deels vanwege cultuurverschillen: de eigen journalisten wisten zich niet goed raad met de amateur-bloggers van Arnhem Direct. Op zijn beurt ondervond het stadsblog commerciële hinder van de samenwerking. Vanwege de link met een regionale publieke omroep mocht Arnhem Direct volgens de Mediawet niet meer dan 10 procent van zijn ‘kolommen’ besteden aan advertenties. Door de samenwerking met het Telegraaf-concern kan Arnhem Direct veel sneller groeien, commercieel maar ook redactioneel. “We krijgen nu toegang tot het ANP, en zullen uiteindelijk ook meer journalisten in dienst kunnen nemen,” aldus Derksen. Bij de nieuwe zuster Eindhoven.Dichtbij.nl werken er al vier, twee keer zoveel als bij Arnhem Direct.

Dichtbij.nl: een landelijk netwerk van hyperlocals

Dichtbij.nl begon in augustus 2010 met vier pilots in Zwolle, Heino, Woerden en Eindhoven, die het Stimuleringsfonds voor de Pers subsidieerde met 393.810 euro. Die waren zo succesvol dat het Telegraaf-concern besloot Dichtbij uit te rollen tot een landelijk dekkend netwerk. Dat moet een eigen merk en zelfstandige organisatie worden, los van de andere lokale en regionale activiteiten binnen het concern. Zo startte Telegraaf-dochter HDC Media, uitgever van regionale kranten in Noord- en Zuid-Holland, een eigen hyperlocal, Vandaag.nl, eveneens met subsidie van het Stimuleringsfonds (232.500 euro). De landelijke uitrol van Dichtbij begon in mei van dit jaar, met eigen sites in de Randstad en Noord-Brabant. “Maar Dichtbij gaat niet overal zelf iets nieuws opzetten,” zegt Derksen. “Ze gaan ook werken met franchises, of samenwerken met bestaande hyperlocals zoals die van ons.” Hoofdredacteur en uitgever van Dichtbij.nl is Bart Brouwers, een fervente fietser, twitteraar en blogger over oude en nieuwe media. Brouwers was woensdag niet bereikbaar voor commentaar, maar wijdde al wel tal van enthousiaste tweets aan zijn nieuwe Arnhemse partner.

Al 12 reacties — discussieer mee!