Vanuit Nederland reisde onze zomerreporter Gemma naar het Deense dorp Tistrup waar ze een dag meereed in de nieuwsbus van burgerjournalist Peder Kristensen om deze vorm van ‘journalistiek zonder traditionele journalisten’ onder de loep te nemen. Ook sprak Gemma met de Deense regionale krant JydskeVestkysten, die twee jaar geleden als eerste krant in Denemarken burgerjournalistiek serieus nam, maar voor wie dit minder toevoegde dan gehoopt.

“Dit is het centrum van Tistrup”, begint Peder Kristensen als we het 2.000 inwoners tellende dorp Tistrup in Zuid-Denemarken binnenrijden, en wijst naar een verlaten pleintje waar alleen wat senioren de supermarkt in en uit schuifelen. “Ik ben bezig de gemeente te overtuigen om hier een groot televisiescherm te plaatsen voor een live stream.” Ik kijk hem wat bedenkelijk aan: Wat wordt er dan uitgezonden op die live stream? “Het laatste nieuws uit het dorp”, zegt Kristensen, “Foto’s en filmpjes van dorpsbijeenkomsten, recepties van bedrijven, kunstexposities, – noem maar op.”

Burgerjournalist Peder Kristensen is geboren en getogen in Tistrup. Hij is opgeleid als machinewerker maar verdient de kost als politiehondentrainer en websiteontwikkelaar. Twee jaar geleden werd hij door de gemeente gevraagd een website over en voor Tistrup te maken. Het werd de nieuwswebsite tistrupnews.dk en Kristensen besloot zelf voor de nieuwsvoorziening te zorgen.

Kristensen vertelt enthousiast hoe hij dagelijks in zijn door lokale bedrijven gesponsorde nieuwsbus op zoek gaat naar nieuws of verslag doet van lokale activiteiten. Altijd gestoken in een T-shirt en jas met de naam van zijn website erop gedrukt, een camera om zijn nek, een ouderwets notitieblokje in zijn hand en een bluetooth-oortje in zijn oor om binnenkomende telefoontjes ook rijdend in de bus te kunnen beantwoorden.

Zijn artikelen verschijnen niet alleen op zijn website, maar hij publiceert ze ook op de burgerjournalistiekpagina van de regionale krant JydskeVestkysten, die als eerste krant in Denemarken burgerjournalistiek serieus nam.

Burgerjournalistiek

Een kleine twee jaar geleden plaatste de krant een oproep voor enthousiaste burgers om verslag te doen van wat er in hun omgeving gebeurt en promootte het initiatief als een ideaal platform om mensen samen te brengen om te discussiëren over lokale zaken. De advertentie trok 5.000 burgerjournalisten uit de Zuid-Deense regio Jutland aan die een profiel aanmaakten op de website om artikelen te publiceren.

De krant organiseerde korte journalistieke trainingen en beloofde geen van de artikelen die geschreven waren door burgers aan te passen. Artikelen of fotoreportages die volgens de redacteuren van JydskeVestkysten interessant genoeg waren, werden ook gepubliceerd in de papieren krant.

Jens Hansen, redacteur van de lokale editie van JydskeVestkysten in de gemeente Tønder was tot voor kort burgerjournalistiekredacteur.

Hansen: “De eerste maanden waren boven verwachting succesvol. Van de 40.000 inwoners in Tønder (Zuid-Jutland), schreven er 500 zich als burgerjournalist in. Maar al gauw bleek dat veel burgerjournalisten na drie of vier bijdragen stopten met artikelen insturen. Daarbij werden de artikelen van burgerjournalisten veel minder gelezen dan we hadden verwacht: Nog geen vijf procent van het totale aantal bezoekers aan onze website bezocht de burgerjournalistiekpagina.”

De investering en tijd die de krant besteedde aan de burgerjournalistiek en de trainingen bleek de opbrengst niet waard. Vier maanden geleden besloot de krant daarom de redacteur eraf te halen en de pagina een eigen leven te laten leiden. Hansen: “Iedereen kan nog steeds artikelen, foto’s en filmpjes uploaden en we halen zo nu en dan nog steeds ideeën voor artikelen uit de burgerjournalistiek, maar zijn er niet meer actief bij betrokken.”

Hansen: “Ik denk dat het voor de meeste mensen meer tijd kostte dan verwacht, zeker om echt een nieuwtje vinden. Ook werd er weinig nieuws ingestuurd dat nog niet eerder de krant had gehaald. Er  waren wel een paar burgerjournalisten die kritisch naar hun eigen dorp en gemeente keken of lokaal breaking news vonden,  zoals onaangekondigde opheffingen van een winkel of bankfiliaal. Dat waren interessante stukken. Maar om eerlijk te zijn, waren die zeldzaam.”

Mr. News

Kristensen denkt er niet aan om te stoppen, zeker nu zijn eigen website, die dagelijks meer dan 500 bezoekers trekt, zo goed loopt. Door zijn talloze ritjes in zijn bus door het dorp staat hij inmiddels bekend als Mr. News – al werd hij aanvankelijk uitgelachen om zijn enthousiasme.

Hij verdient weinig met zijn journalistieke activiteiten, maar het is een missie die hem drijft: “Ik wil Tistrup op de kaart zetten, niet alleen voor de Denen, maar ook voor buitenlanders die het dorp willen bezoeken of bijvoorbeeld hierheen migreren.” Bezoekers uit 54 landen hebben zijn site al bezocht, vertelt hij trots. “Hoewel ik vermoed dat dat vooral Deense expats zijn.”

“Tistrup is als een blikje cola”, zegt hij als we op een bankje net buiten Tistrup pauzeren met een blikje cola, “je moet de naam verspreiden, mensen laten weten dat het er is.” Daarom tikte Kristensen in anderhalf jaar tijd 400 nieuwsartikelen over zijn dorp en maakte 15,000 foto’s.

Kritische journalistiek

De actieve nieuwsmaker houdt niet zo van het woord burgerjournalistiek. “Ik denk dat iedereen journalist kan zijn.” Hij geeft toe hij weinig kritisch is in zijn verslaggeving. “Je kunt geen personen aanvallen, mensen hebben me hard nodig om hun exposities en dergelijke te promoten. Mijn website is ook een platform voor advertenties, die ik vaak ook nog eens zelf film. Maar laatst heb ik wel een stuk over de vervuiling in de meren rondom Tistrup geschreven, en bewoners om hun opinie gevraagd.”

Redacteur Hansen glimlacht op mijn vraag of de kwaliteit van de ingezonden schrijfsels mee of tegenviel. “Precies wat je ervan kunt verwachten”, zegt hij diplomatiek. “De stukken zijn vaak langer en niet helemaal volgens traditionele journalistieke regels. Hoewel foto’s wel goed werken. Vooral als het een activiteit betreft waar veel dorpsbewoners aanwezig zijn.”

Mediahuis

Het gigantische enthousiasme van Mr. News is zowel aandoenlijk als bewonderenswaardig te noemen. De nieuwsvideo’s op zijn website bestaan uit tien foto’s, met en deuntje eronder en het mediahuis dat hij laat bouwen is een houten schuur waar de lokale gemeenschap straks gebruik kan maken van ‘het snelste internet ter wereld’ op een van de twaalf computers, kranten kan lezen en elkaar kan ontmoeten.

Hoewel zijn journalistieke werk niet winstgevend is, pakt Kristensen het slim aan. Het mediahuis is volgens hem gefinancierd door geld van de Europese Unie uit het potje ‘lokale gemeenschapontwikkeling’ en in de moderne regionale kunstgalerie hangt al een televisiescherm waar zijn foto’s van de laatste activiteit in het dorp op worden vertoond, gefinancierd uit hetzelfde potje. Ook is hij in onderhandeling met lokale banken om van hun fondsengeld een kleine papieren dorpskrant op te zetten.

En niet te vergeten: Met dit artikel komt ook zijn geliefde metropool Tistrup in Nederland op de kaart te staan.

Bekijk het filmpje en leer hoe je het volgens Peder Kristensen aan moet pakken als hyperlokale burgerjournalist.


Na de prinsessenbehandeling die ik kreeg van Mr. News, die me niet alleen rondleidde in zijn nieuwsmakende bestaan maar ook kennis liet maken met de lokale keuken en me een shirt met de naam van zijn website cadeau gaf, vertrek ik naar Oekraïne waar behulpvaardige Oekraïners me keer op keer op de juiste plekken wist te brengen. Want bij aankomst ging het al mis…


Zomerreporter 2011 weergeven op een grotere kaart

 

 

Nog geen reactie — begin de discussie!