Het internet barst van de data, maar journalisten maken er vooralsnog erg weinig gebruik van. Daarom organiseren de regionale dagbladen de Stentor en TC Tubantia het evenement RegioHack. Op donderdag 10 en vrijdag 11 november wordt in Saxion Enschede een zogeheten ‘hackathon’ gehouden om datajournalistiek in de regio van de grond te krijgen.

Programmeurs en journalisten gaan met elkaar samenwerken om journalistieke informatie uit openbare bronnen te ontdekken, ontsluiten en presenteren. De krant geeft een groep jonge en ambitieuze programmeurs een brede en duidelijke journalistieke vraag, warme pizza, een voorraad energy drink en 30 uur de tijd om een journalistiek verhaal met open data te vertellen.

What’s in it for them?

Op woensdag 23 maart bezocht ik het evenement Hacking Journalism in Utrecht, georganiseerd door SETUP. Gedurende die avond vertelden verschillende programmeurs, whizzkids en journalisten over datajournalistiek. Halverwege kwam het begrip ‘hackathon’ ter sprake: Een programmeermarathon waarin gezamenlijk naar een einddoel wordt gewerkt. De doorgewinterde hackers missen echter de uitdaging van een maatschappelijk relevant project.

De krant kan – en moet – daar een grote rol in spelen. Data komt meer en meer digitaal beschikaar. Enorm interessant voor journalisten, als je tenminste weet hoe je daarmee moet omgaan.

RegioHack begint met een aantal breed geformuleerde journalistieke vragen en laat de projectgroepen daarop losgaan. Zes projectgroepen van elk vijf deelnemers sluiten zich gedurende 30 uur op in Saxion Hogescholen Enschede met laptop, internetverbinding, slaapzakken, eten en drinken.

Op het RegioHack-forum bereiden we ons voor op het evenement door de opendata-gemeenschap in te schakelen. De onderwerpen die we behandelen krijgen een codenaam, bijvoorbeeld Grijze Wolf. Journalisten roepen vervolgens op om alvast data te deponeren, tips te vragen voor een insteek of zelfs om een onderwerp helemaal van de grond af op te bouwen.

Daarnaast wordt de website van RegioHack een centrale plek voor datajournalistiek. Met behulp van (video-)interviews, tutorials en gastblogs beginnen we een zoektocht naar wat datajournalistiek is. Wat kun je individueel doen? Welke onderwerpen is typisch teamwerk? Is er überhaupt wel een toekomst voor datajournalistiek in Nederland? Zo ja, hoe ziet die eruit? Allemaal vragen waar we nu geen antwoorden op hebben.

Vlak voor RegioHack geeft de krant een briefing aan de deelnemers, maar tijdens het evenement willen we zo min mogelijk sturen. Uiteraard moeten we in de gaten houden of het wel een journalistiek verhaal wordt, maar de creativiteit moet uit de groep komen. Tegen het einde van de hackathon wordt iedereen aangespoord om het project af te ronden. Een ‘count-down’ moet het laatste zetje geven.

In de tussentijd gaan we het hele evenement livebloggen in tekst, foto en video via onze website. Hoe gaat het met de projecten? Tegen welke problemen lopen de groepen aan? Begint de moeheid al toe te slaan? Elke groep vaardigt een paar vertegenwoordigers af die namens de groep over hun werk praten. Via Twitter verzamelen we alle foto’s, tweets en artikelen over RegioHack.

Zodra de 30 uur voorbij is, worden de projecten tijdens een presentatie met borrel opgeleverd. Voor de deelnemers een mooie kans om zichzelf te presenteren en contacten op te doen. Op de website en in de krant worden de deelnemers van het betreffende project bij naam en toenaam genoemd. We zetten onze deelnemers zoveel mogelijk in het spotlicht.

En na RegioHack?

De verhalen zijn gepubliceerd en de deelnemers hebben zichzelf kunnen bewijzen. Dan is het tijd voor een uitgebreide evaluatie. We willen achteraf zo goed mogelijk kunnen bepalen wat er goed en – misschien wel belangrijker – fout ging.

Deelnemers wordt gevraagd hoe we het proces kunnen versoepelen en de producties worden streng beoordeeld of ze aan onze journalistieke eisen voldoen. Welke vaardigheden kun je als journalist eenvoudig in je dagelijkse werkzaamheden oppakken? RegioHack is naast een mooie platform voor talent en een bron van verhalen ook een zoektocht naar datajournalistiek in de praktijk.

We zoeken nog naar deelnemers, dus vul het aanmeldformulier in om op donderdag 10 en vrijdag 11 november mee te doen. Ambitieuze vakidioten van alle leeftijden mogen zich melden. We willen projectgroepen vormen met verschillende disciplines, dus geef kort aan wie je bent en wat je kunt.

Ook gastbloggers zijn van harte welkom. Heb jij een interessante mening, tutorial of tip over datajournalistiek? Mail naar jerry@regiohack.nl. En volg ons op Twitter om op de hoogte te blijven van RegioHack.

Jerry Vermanen

Redacteur

Jerry Vermanen werkt als datajournalist bij KRONCRV.
Profiel-pagina
Nog geen reactie — begin de discussie!