Normaal gesproken houden redacties hun agenda met onderwerpen angstvallig geheim. Voor je het weet gaat immers de concurrentie er met een mooie onthulling vandoor. The Guardian gaat nu eens uitproberen of dat nog wel van deze tijd is. Waarom niet gewoon bekend maken aan welke onderwerpen de redactie werkt, zodat lezers met nuttige input kunnen komen? Internet biedt daar immers volop mogelijkheden voor. Dat was The Guardian wel gebleken tijdens het bijhouden van talloze liveblogs de afgelopen maanden, zo schrijft Guardian-redacteur Dan Roberts.

Het plan is om dagelijks een aantal nieuwsonderwerpen op een blog te publiceren. De namen van de journalisten die bezig zijn met de betreffende onderwerpen worden ook vermeld, inclusief een link naar hun Twitter-account, zodat mensen via Twitter kunnen laten weten dat ze informatie, tips of ideeën hebben.

The Guardian gooit de poorten niet wagenwijd open, vooralsnog gaat het om een selectie van onderwerpen. Exclusieve primeurs en ander gevoelig materiaal zal de redactie gewoon onder de pet houden. Vooralsnog zal het vermoedelijk vooral gaan om zogeheten ‘routinenieuws’, zoals persconferenties. Maar ook bij andere onderwerpen kan de input van lezers nuttig blijken. “If readers can see that we’ve got a reporter looking into the police killing of someone with a Taser – to use a recent example – they might be able to direct us to other recent deaths or the definitive report on their safety risks.”

Het is vooralsnog een experiment en The Guardian haast zich dan ook te zeggen dat de kraan weer dicht gaat als blijkt dat vooral de concurrentie voordeel heeft van de openheid van The Guardian.

Overigens is The Guardian niet het eerst met dit experiment. De Zweedse regionale krant Noran was de Britse krant voor met het gebruik van blogs en Twitter om lezers te betrekken bij het redactionele proces van informatiegaring en selectie.

Alexander Pleijter

Hoofdredacteur

Alexander Pleijter is hoofdredacteur van De Nieuwe Reporter. Hij werkt als universitair docent Journalistiek en Nieuwe Media aan de …
Profiel-pagina
Al één reactie — discussieer mee!